Odchod do důchodu po 33 letech

Slavný Ford Escort je u konce své kariéry, trvající 33 let. Za tuto dobu bylo vyrobeno téměř 20 miliónů těchto oblíbených vozů, čímž se Escort stal nejprodávanějším modelem Fordu všech dob a předstihl i legendární model T!
Odchod do důchodu po 33 letech
Slavný Ford Escort je u konce své kariéry, trvající 33 let. Za tuto dobu bylo vyrobeno téměř 20 miliónů těchto oblíbených vozů, čímž se Escort stal nejprodávanějším modelem Fordu všech dob a předstihl i legendární model T!

Po 33 letech společnost Ford Motor Company ukončila výrobu populárního modelu Ford Escort. Poslední vůz sjel z linky 21. Července 2000 v továrně v britském Halewoodu. Pětidvéřová verze ve výbavě Finesse a barvě Amparo Blue nesla v továrně v Halewoodu pořadové číslo 5.202.412 a z výrobní linky s ní sjel sám předseda představenstva Ford of Europe -Nick Scheele.
Jen ve Velké Británii se prodalo celkem 4,6 miliónu těchto vozů, což tam z Escortu udělalo nejprodávanější model všech dob. Volná kapacita továrny v Halewoodu bude nyní využita pro výrobu vozů značky Jaguar, rovněž patřící do rodiny Ford Motor Company.

Ford Escort – vůz, jenž se stal legendou

Za volantem Fordu Escort seděli králové, hvězdy sportu i pop music, stejně jako nejlepší soutěžní jezdci této planety. Nesmrtelnost však Escortu zajistilo především to, že se stal součástí všedního života miliónů lidí na celém světě. Escort totiž již ve své první generaci v roce 1968 mohl nabídnout vše, co se očekávalo od pokrokového rodinného vozu: pohodlný prostor pro čtyři osoby včetně velkého zavazadlového prostoru, výrazný design a vynikající výkon za dobrou cenu.

Světový šampión

Již krátce po uvedení Escortu na trh se objevila i jeho sportovní verze Ford Escort Twin-Cam, z níž vzešly tak slavné modely jako RS, Mexico, RS Cosworth nebo Escort XR3i. Popularita těchto modelů i jejich skromnějších protějšků byla podpořena velkým úspěchem Fordu Escort v motoristickém sportu, zvláště v rallye. 

Escort triumfoval ve světovém šampionátu již při svém debutu v roce 1968. Celkem získal tituly ve 31soutěžích mistrovství světa v rallye a tisíce dalších vavřínů z jiných soutěží i závodů na všech úrovních motoristického sportu: mimo jiné to bylo 7 titulů z ME v rallyecrossu, vítězství v maratónské rallye Londýn - Mexiko v roce 1970 a další.

Ford Escort – praktický a všestranný

Pro většinu uživatelů Fordu Escort se jeho hlavními přednostmi staly praktičnost a příznivá cena. První generace Escortu byla uvedena na trh v roce 1968 jako dvoudveřová limuzína. Brzy následovala čtyřdveřová verze, verze kombi a van. Od roku 1975 nabízel Escort druhé generace nově odstupňovanou úroveň vnitřního vybavení od počáteční verze Popular až po nejluxusnější verzi Ghia.
V roce 1976 se Ford Escort stal ve Velké Británii nejprodávanějším vozem. Ve své třetí generaci prošel změnou koncepce a objevil se poprvé jako vůz s předním pohonem. K dispozici byla i verze hatchback zajišťující ještě více pohodlí a prostoru. Oceněním kvalit Fordu Escort třetí generace bylo jeho zvolení Evropským autem roku (Car of the Year) 1981.

Brzy poté přišla i další karosářská verze: čtyřdveřová limuzína. Než přijala označení Ford Escort, prodávala se tato zpočátku jako Ford Orion. Nabídka zákazníkům se ještě více rozšířila, když byl na trh uveden Ford Escort s dieselovými motory, stejně jako ve verzi kabriolet. Od roku 1987 byl pak Escort vybaven protiblokovacím brzdovým systémem ABS, což v této době byla u automobilů této třídy převratná novinka.

Čtvrtá generace Fordu Escort v roce 1990 představila největší počet verzí, většinu z nich už sériově s posilovačem řízení. Krátce poté byl přidán i airbag řidiče, což v 90. letech odstartovalo celou sérii vylepšení. Až do roku 1998 Fordu Escort patřilo první nebo druhé místo na britském žebříčku prodejů, než v roce 1999 přepustil čelné místo Fordu Focus.

I nyní po ukončení výroby jsou ještě zákazníkům až do konce roku k dispozici dvě z verzí Fordu Escort – pětidveřová a kombi.

Ford Escort jako světový vůz

Ford Escort se začal vyrábět v továrně v Halewoodu v roce 1967 a uveden na trh byl v lednu 1968. Od té doby bylo v této továrně vyrobeno 5.202.412 Escortů. Escorty byly dále v Evropě vyráběny v německém Saarlouis (celkem 6.517.352 vozy), španělské Valencii (1.542.997 vozů) a belgickém Genku (258.294 vozy). Své zákazníky si tento vůz našel opravdu po celém světě: od Bruneje přes Nový Zéland a Barbados až po Evropu a všude se etabloval jako vynikající kompaktní rodinný vůz s výhodným vztahem mezi cenou a užitnou hodnotou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. To se potvrdilo i v Čechách a na Slovensku, kde Fordy Escort patří k automobilům nejpočetněji zastoupeným v místním vozovém parku hned po modelech domácích výrobců.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků