Odbočovací asistent: dvoje oči víc vidí

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nepozornost při odbočování. Proto tu je novinka – asistent pro odbočování vlevo.

Asistent pro odbočování vlevo vznikl v rámci evropského podpůrného programu INTERSAFE 2. Jeho hlavním posláním je počet případů dopravních nehod s tragickými následky výrazně snížit.

Na vývoji asistenta pro odbočování vlevo pracovala společnost BMW Forschung und Technik GmbH. Účelem odbočovacího asistenta je upozornit řidiče odbočujícího vozu na protijedoucí vozidla a zabránit případné kolizi automatickým brzdným zásahem. Jako zkušební vozidla slouží BMW řady 5 a motocykl R 1200 GS, který reprezentuje kategorii menších a v praxi relativně snadno přehlédnutelných účastníků silniční dopravy.

Automatické snímání okolí i zásahy

Odbočovací asistent se aktivuje automaticky, jakmile systém rozpozná odbočovací pruh a zaregistruje záměr řidiče odbočit. Přítomnost vozidla v odbočovacím pruhu prozrazuje jednak určování polohy vozidla na křižovatce s přesností na metr a jednak kamera, která sleduje dopravní značení na vozovce.

Při aktivovaném odbočovacím asistentu snímají prostor před vozem do vzdálenosti až 100 metrů tři laserové skenery schopné rozeznat nejen nákladní a osobní vozidla, ale i motocykly.

Pokud systém rozpozná protijedoucí vozidlo a vůz i nadále vjíždí do křižovatky rychlostí do 10 km/h, vydá asistenční systém pokyn k automatickému zabrzdění vozidla, aby se zabránilo nehodě. Řidič je poté upozorněn na nebezpečnou situaci akustickým a vizuálním signálem na přístrojové desce a na head-up displeji.

Odbočovací asistent zasahuje bez předchozího varování, protože v relativně malém prostoru křižovatek nelze z časových důvodů čekat na případnou reakci řidiče.

Další krok: bezdrátová komunikace

Ještě větší možnosti pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu představuje spojení odbočovacího asistenta s komunikační technikou „Car-to-X“.

Zkušební sedan BMW řady 5 je proto vybaven komunikační jednotkou WLAN systému „Car-to-X“, který umožňuje výměnu dat například mezi jednotlivými vozidly navzájem nebo mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. V tomto případě lze rozpoznávat ostatní vozidla, a to i skrytá za jinými vozidly či překážkami (předpokladem je výbava systémem „Car-to-X“) do vzdálenosti až 250 metrů.

Ale nejde jen o samotnou detekci vozů. Výměna komplexních dat mezi vozidly umožňuje provádět analýzu rizika srážky a různými opatřeními zvyšovat vzájemnou viditelnost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků