Odbočovací asistent: dvoje oči víc vidí

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nepozornost při odbočování. Proto tu je novinka – asistent pro odbočování vlevo.

Asistent pro odbočování vlevo vznikl v rámci evropského podpůrného programu INTERSAFE 2. Jeho hlavním posláním je počet případů dopravních nehod s tragickými následky výrazně snížit.

Na vývoji asistenta pro odbočování vlevo pracovala společnost BMW Forschung und Technik GmbH. Účelem odbočovacího asistenta je upozornit řidiče odbočujícího vozu na protijedoucí vozidla a zabránit případné kolizi automatickým brzdným zásahem. Jako zkušební vozidla slouží BMW řady 5 a motocykl R 1200 GS, který reprezentuje kategorii menších a v praxi relativně snadno přehlédnutelných účastníků silniční dopravy.

Automatické snímání okolí i zásahy

Odbočovací asistent se aktivuje automaticky, jakmile systém rozpozná odbočovací pruh a zaregistruje záměr řidiče odbočit. Přítomnost vozidla v odbočovacím pruhu prozrazuje jednak určování polohy vozidla na křižovatce s přesností na metr a jednak kamera, která sleduje dopravní značení na vozovce.

Při aktivovaném odbočovacím asistentu snímají prostor před vozem do vzdálenosti až 100 metrů tři laserové skenery schopné rozeznat nejen nákladní a osobní vozidla, ale i motocykly.

Pokud systém rozpozná protijedoucí vozidlo a vůz i nadále vjíždí do křižovatky rychlostí do 10 km/h, vydá asistenční systém pokyn k automatickému zabrzdění vozidla, aby se zabránilo nehodě. Řidič je poté upozorněn na nebezpečnou situaci akustickým a vizuálním signálem na přístrojové desce a na head-up displeji.

Odbočovací asistent zasahuje bez předchozího varování, protože v relativně malém prostoru křižovatek nelze z časových důvodů čekat na případnou reakci řidiče.

Další krok: bezdrátová komunikace

Ještě větší možnosti pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu představuje spojení odbočovacího asistenta s komunikační technikou „Car-to-X“.

Zkušební sedan BMW řady 5 je proto vybaven komunikační jednotkou WLAN systému „Car-to-X“, který umožňuje výměnu dat například mezi jednotlivými vozidly navzájem nebo mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. V tomto případě lze rozpoznávat ostatní vozidla, a to i skrytá za jinými vozidly či překážkami (předpokladem je výbava systémem „Car-to-X“) do vzdálenosti až 250 metrů.

Ale nejde jen o samotnou detekci vozů. Výměna komplexních dat mezi vozidly umožňuje provádět analýzu rizika srážky a různými opatřeními zvyšovat vzájemnou viditelnost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků