Od roku 1980 došlo na silnicích k 2,5 milionům nehodám

Od počátku roku 1980 do konce roku 2004, tedy za uplynulých 25 let, došlo na českých silnicích ke 3 372 519 nehodám, při nichž bylo 29 864 osob usmrceno a 727 804 osob zraněno (z toho více než 122 000 těžce).

Výše hmotné škody odhadnutá při 2 425 709 nehodách, ke kterým došlo v letech 1992 až 2004, představuje částku přes 82 miliard Kč (82 193,96 mil.Kč). Na jednu nehodu tak v průměru připadá odhadnutá škoda ve výši 33 885 Kč. 

Přestože základní údaje o nehodovosti za rok 2004 již byly zveřejněny, stojí za zaznamenání některé poměrové ukazatele a porovnání těchto údajů ve vazbě na počty registrovaných motorových vozidel. Byť vývoj některých dále uvedených ukazatelů se může zdát relativně příznivý, ve srovnání s evropskými zeměmi jsou v ČR dosažené poměrové hodnoty stále neúměrně vysoké.

Počet usmrcených osob na 100 nehod má, i přes stále vysoký absolutní počet usmrcených, klesající tendenci. V počátku osmdesátých let přesahoval tento poměr hodnotu 1,6 a v roce 2004 činil 0,62. Zatím nejnižší byl tento poměr v letech 1998 a 1999, kdy se pohyboval pod hodnotou 0,6. Stejně tak u počtu zraněných na 100 nehod byl zaznamenán pokles (v roce 2004 to bylo 17,52 zraněných na 100 nehod, v počátku osmdesátých let to bylo více než 30).

Rovněž počet usmrcených osob na 100 000 v ČR registrovaných motorových vozidel klesá. Poměr 24,29 dosažený v roce 2004 je  vůbec nejnižší od roku 1990. V letech 1992 až 1994 přitom přesahoval číslo 40. Obdobně positivní trend byl podchycen i u počtu zraněných na 100 000 motorových vozidel, když v roce 2004 klesl tento poměr poprvé od roku 1990 pod číslo 700 (činil 688,1).

Také počet nehod na 100 v ČR registrovaných motorových vozidel (v roce 2004 byl tento poměr na hodnotě 3,93) je nejnižší za období let 1995 až 2004, kdy trvale přesahoval hodnotu 4,0 (v letech 1995 až 2000 dokonce 4,5). K tomu nutno uvést, že počet v ČR registrovaných motorových vozidel v roce 2004 se oproti roku 1992 zvýšil téměř 1,5 krát.

Naopak nepříznivý vývoj, ale z pohledu zvyšující se technické úrovně a bezpečnosti vozidel a tím i jejich cen zcela logický, byl podchycen u roční výše hmotných škod odhadnutých při dopravních nehodách. Ta je za rok 2004 téměř 5,4 krát vyšší než tomu bylo v roce 1992. Průměrně odhadnutá škoda na 1 nehodu v roce 2004 činila 49 304 Kč, což je téměř 3,5 krát více než v roce 1992 (to bylo pouze 14 285 Kč).

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků