Od kdy je auto veterán? Zelené značky ušetří peníze, nezískáte je však snadno

Vlastnit veterána není jen tak. Pokud chcete mít na autě zelené značky, musíte splňovat hned řadu podmínek. Shrnuli jsme ty nejdůležitější.

Neuběhne dlouho a za veterány už budeme moci považovat i auta z 90. let minulého století. Status historického vozidla, tedy veteránu, totiž předpisy stanovují u vozidel starších 30 let a jejich věk se počítá od data výroby (na rozdíl od první registrace). Ne každé auto starší třiceti se však může stát opravdovým veteránem se zelenými značkami.

Se Škodou 1100 MBX na rallye historiků: Štěstí přálo připraveným. A nám!

Se Škodou 1100 MBX na rallye historiků: Štěstí přálo připraveným. A nám!

O vystavení veteránských dokladů většinou žádají sběratelé historických vozů a nadšenci, kteří využijí jisté výhody vlastnictví takto přihlášených vozů. Na druhu stranu ale musí majitelé projít řadou testů a kontrol, aby potvrdili perfektní technický stav vozu, jeho originální původ a stvrdili tak jistou historickou hodnotu jejich vozidla.

Od kdy může být auto považováno za veterána?

Jak bylo uvedeno výše, předpisy umožňují stanovit veteránský stav u vozidel starších 30 let od data jejich výroby. Tady však teprve cesta za oficiálním statusem veterána teprve začíná.

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Kde cesta za zelenými značkami začíná?

Vše začíná u takzvaného Mezinárodního technického kodexu FIVA 2010, který v podstatě shrnuje kompletní požadavky pro přidělování statusu veterána vozidlům. Od něj se odvíjí i testování vozidel. Nejprve totiž čeká majitele testace klubová (zaměřená na historický původ vozidla) a následně testace krajská (zaměřená na technickou způsobilost).

Není překvapením, že u testací hledí komisaři jak na originální původ vozidla (např. kontrola VIN kódů motoru či karoserie, protokoly z STK apod.), tak na perfektní technický stav vozu dle samostatného kodexu FIVA. 

Mnoho užitečných informací k testacím historických vozidel najdete na webu Federace klubu historických vozidel ČR (FKHV).

Testace určitě nejsou zdarma, že jo?

Samozřejmě. Klubová testace vyjde dle zákona maximálně na 2000 Kč. Krajská testace poté na maximálně 800 Kč. Proces se však může prodražit dalšími výdaji, například proplacením cesty komisaře k majiteli vozu, pořízení fotografií vozu, konzultace atd.

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Kdy mohu auto konečně přihlásit jako veterána?

Po úspěšném splnění výše zmíněných testací a následného zřízení povinného ručení pro veterány. Poté už lze vyrazit na úřad, který ve vašem kraji zřizuje registrace historických vozidel (místa najdete opět na webu FKHV). Pro zapsání je nutné předložit žádost o registraci, žádost o testování historického vozu, fotografie a zelenou kartu.

Ve výsledku už nakonec majitel obdrží průkaz historického vozidla, osvědčení o registraci vozidla a zelené registrační značky. Poplatky za registraci se pohybují od 300 do 800 Kč.

Jaká omezení mají auta na veteránských značkách?

Samotný kodex FIVA popisuje historické vozidlo jako „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě“. Stejně tak uvádějí české předpisy, že „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“.

Aston Martin nechal nahlédnout do výroby DB4 GT Zagato. Budete se culit blahem!

Aston Martin nechal nahlédnout do výroby DB4 GT Zagato. Budete se culit blahem!

V praxi ale není kontrola dodržování těchto pravidel orgány natolik přísná. Ve výsledku ale majitelé veteránů stejně hledí na minimální nájezd a udržení vozu v co nejlepším stavu. Pohyb veteránu by se tedy měl omezovat pouze na výjimečné projížďky či cesty na srazy.

Jaké výhody mají auta na veteránských značkách?

Asi hlavní výhodou je nízká sazba povinného ručení za veteránské vozidlo a rovněž osvobození od platby ekologické daně. Majitelé však mohou brát jako výhodu i samotný status veterána, který jim potvrzuje vlastnictví prověřeného vozu historické hodnoty s možným sběratelským potenciálem.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

včera | Vladimír Kadera | 15 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků