Od kdy je auto veterán? Zelené značky ušetří peníze, nezískáte je však snadno

Vlastnit veterána není jen tak. Pokud chcete mít na autě zelené značky, musíte splňovat hned řadu podmínek. Shrnuli jsme ty nejdůležitější.

Neuběhne dlouho a za veterány už budeme moci považovat i auta z 90. let minulého století. Status historického vozidla, tedy veteránu, totiž předpisy stanovují u vozidel starších 30 let a jejich věk se počítá od data výroby (na rozdíl od první registrace). Ne každé auto starší třiceti se však může stát opravdovým veteránem se zelenými značkami.

Se Škodou 1100 MBX na rallye historiků: Štěstí přálo připraveným. A nám!

Se Škodou 1100 MBX na rallye historiků: Štěstí přálo připraveným. A nám!

O vystavení veteránských dokladů většinou žádají sběratelé historických vozů a nadšenci, kteří využijí jisté výhody vlastnictví takto přihlášených vozů. Na druhu stranu ale musí majitelé projít řadou testů a kontrol, aby potvrdili perfektní technický stav vozu, jeho originální původ a stvrdili tak jistou historickou hodnotu jejich vozidla.

Od kdy může být auto považováno za veterána?

Jak bylo uvedeno výše, předpisy umožňují stanovit veteránský stav u vozidel starších 30 let od data jejich výroby. Tady však teprve cesta za oficiálním statusem veterána teprve začíná.

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Kde cesta za zelenými značkami začíná?

Vše začíná u takzvaného Mezinárodního technického kodexu FIVA 2010, který v podstatě shrnuje kompletní požadavky pro přidělování statusu veterána vozidlům. Od něj se odvíjí i testování vozidel. Nejprve totiž čeká majitele testace klubová (zaměřená na historický původ vozidla) a následně testace krajská (zaměřená na technickou způsobilost).

Není překvapením, že u testací hledí komisaři jak na originální původ vozidla (např. kontrola VIN kódů motoru či karoserie, protokoly z STK apod.), tak na perfektní technický stav vozu dle samostatného kodexu FIVA. 

Mnoho užitečných informací k testacím historických vozidel najdete na webu Federace klubu historických vozidel ČR (FKHV).

Testace určitě nejsou zdarma, že jo?

Samozřejmě. Klubová testace vyjde dle zákona maximálně na 2000 Kč. Krajská testace poté na maximálně 800 Kč. Proces se však může prodražit dalšími výdaji, například proplacením cesty komisaře k majiteli vozu, pořízení fotografií vozu, konzultace atd.

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Kdy mohu auto konečně přihlásit jako veterána?

Po úspěšném splnění výše zmíněných testací a následného zřízení povinného ručení pro veterány. Poté už lze vyrazit na úřad, který ve vašem kraji zřizuje registrace historických vozidel (místa najdete opět na webu FKHV). Pro zapsání je nutné předložit žádost o registraci, žádost o testování historického vozu, fotografie a zelenou kartu.

Ve výsledku už nakonec majitel obdrží průkaz historického vozidla, osvědčení o registraci vozidla a zelené registrační značky. Poplatky za registraci se pohybují od 300 do 800 Kč.

Jaká omezení mají auta na veteránských značkách?

Samotný kodex FIVA popisuje historické vozidlo jako „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě“. Stejně tak uvádějí české předpisy, že „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“.

Aston Martin nechal nahlédnout do výroby DB4 GT Zagato. Budete se culit blahem!

Aston Martin nechal nahlédnout do výroby DB4 GT Zagato. Budete se culit blahem!

V praxi ale není kontrola dodržování těchto pravidel orgány natolik přísná. Ve výsledku ale majitelé veteránů stejně hledí na minimální nájezd a udržení vozu v co nejlepším stavu. Pohyb veteránu by se tedy měl omezovat pouze na výjimečné projížďky či cesty na srazy.

Jaké výhody mají auta na veteránských značkách?

Asi hlavní výhodou je nízká sazba povinného ručení za veteránské vozidlo a rovněž osvobození od platby ekologické daně. Majitelé však mohou brát jako výhodu i samotný status veterána, který jim potvrzuje vlastnictví prověřeného vozu historické hodnoty s možným sběratelským potenciálem.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 178 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků