Od hliníkové karoserie až po egyptskou mumii

Dosud žádný systém používaný v laboratořích Audi nedokázal kontrolovat karoserie tak precizně: s mikronovou přesností, tedy v rozsahu setiny tloušťky vlasu. Unikátní počítačový tomograf (CT) v závodě v Neckarsulmu dokáže prozkoumávat nejen jednotlivé součásti, ale i celé karoserie. Jeho výhoda spočívající ve schopnosti prohlížet objekty nedestruktivně a bez kontaktu byla využita pro vyšetření velmi zvláštního „pacienta“: asi 2000 let staré egyptské mumie posvátného ptáka ibisa ze státního muzea v Darmstadtu. 
 
Dr. Erwin Keefer ze státního muzea ve Württembergu byl prvními snímky ibisa nadšen: „To je poprvé, co se v Německu použil průmyslový CT systém k prozkoumání mumie – jeho unikátní přesnost je pro náš výzkum velkým přínosem.“ Dr. Keefer považuje tomografii za nejinovativnější metodu zkoumání mumií – získané snímky jsou asi padesátkrát ostřejší než z dosud používaného dvourozměrného rentgenu. Tým Dr. Keefera nyní může zkoumat strukturu mumie do nejmenšího detailu až na úroveň jednotlivých buněk, což dříve nebylo možné. Navíc mohou být snímky použity k sestavení třírozměrného modelu, s jehož pomocí lze detekovat i blechy a roztoče v peří ibisa.
 
Hlavním účelem instalace CT systému, který váží deset tun a stál asi milion eur, je přesné zjišťování kvality spojů v hliníkových a jiných vylehčených konstrukcích. Snímkováním se detailně vyšetřuje kvalita všech svarů, nýtů a jiných spojů. „Velkým přínosem CT systému je to, že nyní můžeme díly kontrolovat zcela bez kontaktu a nedestruktivně,“ vysvětluje Dr. Manfred Sindel z odboru technické kontroly hliníkových technologií. Dříve bylo nutné díly pro zjištění vad rozřezávat. Možných aplikací CT je celá řada, od zkoumání miniaturních elektronických dílů až po celé karoserie s délkou přes dva metry.
 
Zatímco při CT snímkování ve zdravotnictví pacienti leží, u průmyslových systémů bývají objekty umístěny na otočném stole. Systém u Audi byl přizpůsoben k prohlížení rozměrných dílů, jako jsou karoserie automobilů. Ty jsou upnuty do robotů, které je přesně natáčejí do potřebných poloh.
 
Během snímkování se objekt otáčí a tomograf pořizuje snímky ze sta až tisíce různých úhlů. Podle jednotlivých snímků se vytváří třírozměrná rekonstrukce objektu, kterou lze prohlížet z libovolného pohledu. Pozorovatel může v počítači například generovat řezy nebo „průlety“ objektem, a získat tak dokonalou představu o jeho fyzických proporcích.
 
Tomograf je umístěn ve zvláštní antiradiačně stíněné místnosti a o jeho provoz pečují speciálně vyškolení kvalifikovaní pracovníci. Cílem týmu vedeného Dr. Michaelem Brodmannem bylo zejména zkrácení času testování, zahrnujícího vlastní snímkování a vyhodnocení výsledků. Výrobní technologie karoserií vozů Audi A8 je nyní rutinně kontrolována. Každý rok je kompletně prozkoumáno několik celých karoserií, což obnáší detailní prohlédnutí tisíců spojů a jejich nedestruktivní vyhodnocení.
 
„Systém je využíván i pro definici kvalitativních standardů a ověření navrhovaných dílů,“ dodává Dr. Brodmann. I vyšetřování trochu netradičních objektů, jako byl například mumifikovaný ibis, je podle něj přínosem: „Přináší nám příležitost komplexně otestovat systém na zcela odlišných materiálech a rozšiřuje naše zkušenosti jak v oblasti používání systému, tak i vyhodnocování dat.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků