Octavii je 20 let. U spuštění výroby byl i Václav Havel (fotogalerie)

Těžko se tomu věří, ale je to skutečně tak – Škodě Octavia je už dvacet let. Její výroba začala 3. září 1996 za účasti tehdejšího prezidenta České republiky Václava Havla a v Mladé Boleslavi vydržela dodnes. Jestliže automobilka označuje příchod Superb třetí generace za novou éru, Octavia odstartovala tu nejúspěšnější éru v historii okřídleného šípu.

Škoda Octavia po faceliftu: Bude vypadat přesně takto?

Škoda Octavia po faceliftu: Bude vypadat přesně takto?

Pro první generaci Octavie vznikla zbrusu nová část mladoboleslavského závodu Škodovky. Včetně kancelářských a sociálních ploch zabírala téměř 38.000 metrů čtverečních a navázala na ní lakovna s kapacitou až 1800 vozů. Práce byly dokončeny v březnu 1996, tedy půl roku před spuštěním výroby vozu. „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato,“ pronesl tehdy 3. září Václav Havel.

Vývoj první generace Octavie začal už v roce 1992, přičemž v rámci značky jako takové se jednalo o revoluční model. Koncern Volkswagen poskytnul novou modulární platformu, prim pak hrály moderní tvary a především bezpečnost. Vůz měl zavazadelník o objemu 528 litrů a 1328 litrů vzniklo po sklopení zadních opěradel, nicméně s prostorem na zadních sedadlech v podélném směru to zase taková sláva nebyla. Automobilka na to později reagoval větším vybráním zadní strany předních opěradel.

Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

Octavia I vydržela ve výrobě až do listopadu 2010, v posledních letech s přídomkem Tour. Celkem se vyrobilo více než 1,4 milionu liftbacků a kombi, nicméně druhá generace, která přišla na trh v roce 2004, dokázala toto číslo hravě překonat. Do roku 2013 vzniklo 1,6 milionu liftbacků a 900.000 kombi.

Na brzdě: Jak si vede 2.0 TSI ve Škodě Octavia RS po 174 000 km?

Na brzdě: Jak si vede 2.0 TSI ve Škodě Octavia RS po 174 000 km?

Aktuální třetí generace si dlouhodobě drží pozici bestselleru a už v příštím roce dostanete první velký facelift. Od spuštění výroby první generace se vyrobilo více než 5 milionů Octavií, ovšem nikoliv pouze v Mladé Boleslavi. Vůz se totiž vyrábí také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků