Kapitoly článku:
1.8T je svižnější, TDI úspornější
Jak jsem se citíl za volantem obou vozů? Jednoznačně lepší pocity mám z 1.8T. Motor poskytuje plynulý zátah od volnoběžných otáček, když chcete zrychlit, stačí se jen dotknout plynu. Díky tomu, že pod turbem není „díra“, je příjemnější jízda po městě. S pětistupňovou převodovkou není nutné tak často řadit a díky dobrému výkonu v širokém rozsahu otáček můžete řadit pětku do 70 km/h a pak se krásně rozjet. Na benzínový motor se také rychleji zvyká, po pár metrech ho máte „v krvi“.
Naopak za volantem TDI jsem se cítil zpočátku hůře. Motor bez turba zkrátka nejede, je nutné udržovat otáčky nad 1900. Díky šesti převodovým stupňům to jde docela dobře, ale zejména po městě budete muset mít ruku stále na řadicí páce. Při rozjezdu se vám určitě bude líbit mocný zátah po překročení hranice 1900 ot., někdy to ale může být na škodu. Např. při snaze předjet v rychlosti okolo 40 km/h a zařazené trojce mi najednou v cca 55 km/h auto „skočilo“ dopředu; nárůst výkonu je skutečně prudký. Na to si musíte dát pozor, jinak můžete potkat záď auta jedoucím před vámi.
S TDI musíte více řadit
Na TDI jsem si zkrátka zvykal déle než na benzín. Kromě toho je nutné více šlapat na plynový pedál, nestačí ho jen „polechtat“ jako u 1.8T. Jakmile si ale na způsob jízdy s nafťákem zvyknete, bude vám připadat naprosto přirozený. Líbí se mi síla motoru v běžných otáčkách mezi 2000-3000, pokud se nedostanete "pod turbo", budete předjíždět jedna radost. Díky šesti stupňům to není problém, šest rychlostí navíc podstatně snižuje otáčky a hluk při rychlé jízdě po dálnici. Považte, 2000 ot./min. točí šestka ve 120 km/h! Pokud pojedete okolo předpisových 140 km/h, bude motor točit jen 2400 ot., takže pojedete s velmi nízkou spotřebou. Bohužel, pokud vás zbrzdí kamion na nějakých 80-100 km/h, musíte podřadit na pětku či dokonce na čtyřku, což se vám s 1.8T nestane.
Jízdní vlastnosti má lepší 1.8T, ale nijak razantně. Kdybych srovnával TDI 110 kW, byly by moje dojmy určitě srovnatelné; tedy pokud pominu zvuk motoru. Ten má benzín prostě lepší a nic na tom nelze změnit. A spotřeba? S 1.8T jsem jezdil průměrně za osm litrů, ve městě za deset, mimo město za šest a půl. Při razantní jízdě po klikatých silničkách se bez problému dostanete na 11 litrů. TDI je v tomto ohledu podstatně úspornější, za dobu testu se spotřeba ustálila na 5,3 l (!), při rychlé jízdě po dálnici to bylo 6,5 l, ve městě něco málo přes 7,5 l. Mimo město pak lze srazit spotřebu bez problému na 4,5 l. Zkrátka lepší jízdní vlastnosti jsou u benzínu vykoupeny větší žíznivostí. Očekával snad někdo něco jiného?
Chiptuning
Protože mají oba motory turbo, lze jim bez problému upravenou řídící jednotkou zvýšit výkon. Následující grafy pocházejí z www.cimbu.cz:
Chiptuning: vlevo 1.8T 110/132 kW, vpravo 1.9 TDI-PD 96/124 kW
Je patrné, že nárůst výkonu nastává v celém rozsahu otáček práce turba, chiptuning navíc prodlouží efektivní otáčky, což zejména u TDI odstraní „umrtvení“ motoru po překročení 4000 ot. Pokud budete dodržovat několik základních pravidel pro jízdu s turbomotorem, chiptuning by neměl životnost motoru nijak snížit.
Základní výbava, ceny
Ačkoliv lze tyto motory koupit už od výbavy Ambiente, lze předpokládat, že si je potenciální majitel pořídí spíše ve výbavě Elegance, s níž jsem oba vozy testoval. Každý měl trochu jinou příplatkovou výbavu, to ovšem ponechám stranou, budu brát pouze základní ceny a základní výbavu obou vozů. O příplatkovou výbavu v tomto článku totiž vůbec nejde; ostatně z fotografií si můžete obrázek o doplňkové výbavě (xenony, kůže...) udělat sami.
Ve výbavě Elegance přijde Octavia kombi 1.8T na 642 tisíc korun, motorizace 1.9 TDI-PD 96 kW na 688 tisíc korun. Rozdíl v ceně je tedy 46 tisíc korun. Základní výbava je stejná:
Exteriér: kola z lehkých slitin 6,0 J x 15", pneumatiky 195/65 R15, světlomety s čirou optikou, boční lišty a lakovaná lišta osvětlení SPZ, mlhové světlomety integrované do hlavních světel, lakovaná vnější zpětná zrcátka a vnější kliky vozu, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla + šedý pruh na čelním skle, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka
Interiér: čtyřramenný volant nastavitelný ve dvou osách, radiopříprava s osmi reproduktorz, lampičky na čtení nad zadními sedadly, uzamykatelná odkládací schránka s osvětlením, dálkové ovládání centrálního zamykání se sklopným klíčkem s osvětlením, 4 opěrky hlavy sklopné a výškově nastavitelné, klimatizace s mechanickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, vyhřívaná přední sedadla, tempomat, loketní opěra vpředu a vzadu, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači předních bezpečnostních pásů, zvuková signalizace nevypnutých světel, bederní opěrky, imobilizér, signalizace zapnutí bezpečnostního pásu u řidiče, integrovaný držák nápojů ve středové konzole, ABS + MBA + MSR + ASR, osvětlení zavazadlového prostoru, vyjímatelný roletový kryt v zavazadlovém prostoru, chromované kličky dveří a pojistka madla ruční brzdy, vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích, zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3), plnohodnotné plechové rezervní kolo, kontrola otevření dveří, elektromagnetické ovládání neztratitelného víčka palivové nádrže, síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed
1.8T, nebo TDI-PD?
Ekonomicky uvažující řidič se bude orientovat pravděpodobně podle ceny, ujetých km a pořizovací hodnoty, nikoliv dle jízdních vlastností. Pokud počítám s cenou nafty 22 Kč a benzínu 25 Kč, pak sto kilometrů stojí v TDI-PD 121 korun, v 1.8T 200 korun; celkem výrazný rozdíl. Nebudu-li brát v úvahu povinné ručení (to lze započítat jen tehdy, je-li dán roční počet ujetých km), pak se TDI-PD vyplatí po ujetí 58 227 km. Pokud jezdíte hodně, pak je TDI jasná volba, pokud ale „uděláte“ jen okolo deseti dvaceti tisíc km za rok, pak je lepší koupě benzínu. Jen dodávám, že příští rok bude rozdíl mezi naftou a benzínem nižší kvůli většímu zvýšení spotřební daně u nafty.
Poznámka: Povinné ručení bude na motor TDI-PD vyšší, protože naše pojišťovny bohužel zcela bez rozmyslu rozdělují kategorie dle objemu, nikoliv výkonu motoru. Stejně tak bude vyšší i havarijní pojištění pro vyšší cenu Octavie s naftovým motorem.
Preferujete-li svižnou jízdou a máte-li raději klidný a vyrovnaný běh motoru (tj. bez „kopanců do zad“), je jednoznačnou volbou motor 1.8T. Je tišší, nevibruje, má lepší akceleraci, lépe reaguje na sešlápnutí plynu a poskytuje lepší požitek z jízdy. Turbobenzín se rovněž hodí lépe pro jízdy po městě, protože má lepší výkon v nízkých otáčkách a tudíž jde lépe za plynem. Jedinou nevýhodou jsou poměrně vysoké otáčky při rychlé jízdě po dálnici - tam, kde TDI-PD „brumlá“ při 160 km/h jen s 2800 otáčkami, 1.8T točí 4000, což se projevuje o něco vyšší hlučností.