Octavia 1.8 turbo nebo 1.9 TDI? (velký srovnávací test)

Octavia 1.8 turbo nebo 1.9 TDI? (velký srovnávací test)

Kapitoly článku:


Převody a rychlosti

V následující tabulce uvádím u jednotlivých rychlostí otáčky na daný rychlostní stupeň. U TDI-PD chybí údaj při rychlosti 240 km/h, protože se na tuto rychlost s tímto motorem zkrátka nerozjedete, ačkoliv teoreticky by ji měla převodovka při 4200 otáčkách zvládnout. Maximální rychlost má 1.8T zkrátka vyšší.

Rychlost
(
km/h)

1.8T (5 rychlostí) 1.9 TDI-PD (6 rychlostí)
40 2 - 2300; 3 - 1500 2 - 2100; 3 - 1400
60 2 - 3500; 3 - 2300; 4 - 1900; 5 - 1500 2 - 3300; 3 - 2100; 4 - 1500
80 2 - 4600; 3 - 3000; 4 - 2500; 5 - 2000 2 - 4200; 3 - 2800; 4 - 2000; 5 - 1700; 6 - 1400
100 2 - 5800; 3 - 3800; 4 - 3100; 5 - 2500 3 - 3500; 4 - 2600; 5 - 2050; 6 - 1800
120 3 - 4600; 4 - 3750; 5 - 3000 3 - 4200; 4 - 3100; 5 - 2500; 6 - 2150
140 3 - 5400; 4 - 4400; 5 - 3500 4 - 3550; 5 - 2800; 6 - 2400
160 3 - 6200; 4 - 5000; 5 - 4000 5 - 3300; 6 - 2800
180 4 - 5600; 5 - 4500 5 - 3700; 6 - 3150
200 4 - 6250; 5 - 5000 5 - 4100; 6 - 3500
220 5 - 5500 6 - 3850
240 5 - 6000 -

Nyní už následují vlastní měření, postřehy a dojmy z jízdy.

Pružnost motorů

Pružnost motorů ukazují následující měření. Byla dosažena při zhruba stejných teplotách (cca 20 st.) na letních pneumatikách - TDI-PD s 15palcovými koly, 1.8T s 16palcovými koly. V obou případech byla zapnutá automatická klimatizace. Srovnání není úplně ideální, protože TDI-PD má o jeden rychlostní stupeň více, což je u dieselu výhoda; je tak možné lépe najít optimální otáčky motoru. U 1.8T pět rychlostí postačí, motor táhne dobře v podstatně širším rozsahu otáček.

1.8T:

  • 60-100 km/h: 2 – 3,9 s; 3 – 5,8 s; 4 – 7,8 s; 5 – 10,3 s
  • 80-120 km/h: 3 – 6,4 s; 4 – 7,6 s; 5 – 9,8 s

1.9 TDI:

  • 60-100 km/h: 3 – 6,0 s; 4 – 8,1 s; 5 – 11,0 s
  • 80-120 km/h: 3 – 6,4 s; 4 – 7,4 s; 5 – 8,9 s; 6 – 13,2 s

Porovnávám-li čistě zrychlení na stejný rychlostní stupeň, není na tom TDI nijak špatně. Nabízí srovnatelnou pružnost, někdy je lepší 1.8T (při všech stupních z 60 na 100 km/h), někdy je pružnost srovnatelná (80-120 km/h na trojku), někdy je naopak lepší TDI (na pětku 80-120 km/h). Pokud bych ale srovnával šestku TDI s pětkou 1.8T, pětku se čtyřkou a čtyřku s trojkou, pak TDI prohrává na celé čáře. Zkrátka pružnost se kvůli různému počtu rychlostních stupňů moc dobře srovnat nedá.

Zrychlení na 100 km/h

Měření času potřebného k rychlému rozjetí na 100 km/h není tak bezproblémové jako měření pružnosti. Stačí se rychle nebo naopak pomalu pustit spojku či špatně odřadit a hned je sekunda v pryč. Měření jsem proto několikrát opakoval na stejném úseku, abych se vyhnul vlastním chybám v rozjezdu. S Octavií TDI jsem se dokázal rozjet za 9,8 s, s Octavií 1.8T za 8,6 s; to odpovídá údajům výrobce. Auto bylo vždy zatíženo dvěma lidmi (75 a 57 kg).

Nutno poznamenat, že jsem dosahoval i horších časů, zejména když se mi utrhla kola a muselo zasáhnout ASR; u TDI 11 s, u 1.8T 9,5 s. 1.8T má v tomto ohledu výhodu, protože řadíte pouze dvojku, u TDI musíte dát i trojku; kvůli šestikvaltu jsou jednotlivé rychlosti kratší - ostatně stačí nahlédnout do tabulky převodů (výše).

Poznámka: Pokud bych srovnával s motorem TDI 110 kW, bylo by zrychlení obou automobilu stejné; ostatně stačí se podívat na web VW na Boru nebo Golf, kam se oba motory dávají.

Oba živí turbo

Srovnávat oba motory je trošku ošemetné, protože nafťák má o 14 kW nižší výkon. Škoda bohužel špičkovou verzi TDI se 110 kW do Octavie nedodává. Najít ji ale můžete třeba u Seatu nebo Volkswagenu. Z porovnání zrychlení je patrné, že oba motory se 110 kW mají takřka shodnou dynamiku. Zůstaňme ale u Octavie, kde je top verzí právě TDI-PD 96 kW.

Oba motory jsou přeplňované turbem, které zvyšuje točivý moment a tedy i výkon v nižších otáčkách. V okamžiku, kdy „sepne“ (TDI 310 Nm při 1900 ot., 1.8T 210 Nm při 1750 ot.), vyskočí točivý moment na maximum. U TDI pak docela klesá, u 1.8T se drží na na stejné hladině až do 4600 ot./min., kdy jde dolů. Kvůli rozdílnému průběhu točivého momentu a různému rozsahu efektivních otáček se také hodně liší jizda s oběma motory. Zatímco TDI má efektivní rozsah jen od 1900 do 4000 ot., 1.8T od 1750 do 5700 ot. Za touto hranicí jde výkon TDI dolů prudce, u 1.8T volněji.

Motory se rovněž liší výkonem „pod turbem“. Zatímco 1.8T zde docela žije, TDI je mrtvé. Prudký nárůst točivého momentu v 1900 ot. se pak v TDI projeví mohutným „konpancem do zad“, což vaše tělo zatlačí do sedačky. Naopak v 1.8T není náběh turba tak výrazný, protože zabírá v nižších otáčkách a má nižší hodnotu. Zrychlení z volnoběhu je tedy u benzínu plynulejší než u nafťáku; laikovi se pak zdá, že TDI „zabírá“ mocněji a lépe než 1.8T. Jde skutečně jen pocit.

Jeden táhne otáčkami, druhý „točákem“

Nízký rozsah otáček se u TDI podepisuje na velmi těžkých převodech, takže vysoký točivý moment se v nich částečně ztratí - motor potřebuje více síly, aby auto s těžkými převody rozpohyboval. Benzínový motor má naopak převody lehčí, protože má širší rozsah otáček; nižší točivý moment tak není nedostatkem; to, co nafťák „nahoní“ na točivém momentu, „dohoní“ benzíňák na otáčkách. Je totiž dobře známo, že výkon (W) = točivý moment * otáčky * PI/30.

Díky nižším otáčkám a vyšší efektivitě motoru má TDI nižší spotřebu, naopak velkou nevýhodou benzínu je jeho vysoká spotřeba. V řeči čísel je u těchto konkrétních motorů rozdíl 2,5 l kombinované spotřeby na 100 km, u spotřeby ve městě pak dokonce 3,5 litru na 100 km. Nízká spotřeba a nižší cena nafty tak vyváží vyšší pořizovací cenu (více v závěru článku). Nízké otáčky TDI doplněné šesti rychlostmi pak snižují hluk zejména na dálnici; ačkoliv je TDI v Octavii obecně hlučnější v nízkých otáčkách a při volnoběhu, ve vysokých rychlostech se rozdíly vytrácejí a při nějakých 160 až 180 km/h je hlučnost srovnatelná, ne-li vyšší u benzínu.

Samozřejmě zvuk samotný má benzín podstatně lepší. 1.8T nabízí řidiči zdravou kovově sportovní kulisu, zatímco TDI klasické drnčení traktoru, které je tvrdší než u konkurence se vstřikováním common-rail. Zejména v chladných ránech je zvuk volnoběhu skutečně hrozný. 1.8T přitom při volnoběhu jen tlumeně šumí a do třech tisíc ani nevíte, že máte pod kapotou motor. Nad 3500 otáček se pak „probudí“ a doprovází jízdu již zmíněnou sportovní kulisou, jejíž hlasitost se zvyšuje s rostoucími otáčkami. Při 6000 ot./min. je v autě už docela „randál“. Nicméně zvuk je to příjemný.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud