Octavia 1.8 turbo nebo 1.9 TDI? (velký srovnávací test)

Jelikož v diskusích neutichá debata, zda je lepší benzín nebo nafta, připravili jsme komplexní srovnání turbomotorů 1.8T 110 kW a 1.9 TDI 96 kW v Octavii. V článku najdete kompletní parametry, pružnost, jízdní dojmy, převody, spotřebu a velkou fotogalerii.
Octavia 1.8 turbo nebo 1.9 TDI? (velký srovnávací test)
Seznam kapitol
  1. Základní popis Octavie Combi, kompletní parametry testovaných aut
  2. Převody a rychlosti, pružnost, zrychlení, charakteristika motorů
  3. Pocity z jízdy, chiptuning, ekonomická stránka, výbava
  4. Rozsáhlá fotogalerie obou testovaných vozů

Kufr, kufříček

Škoda Octavia je na trhu už osmým rokem, příští rok se objeví nový model. Ten by se mohl začít prodávat už na začátku léta. I proto je asi zbytečné popisovat vzhled tohoto vozu, protože jich denně na silnicích potkáváme desítky. Testované provedení kombi patří v nižší střední třídě ke skutečně elitě, pokud se budeme bavit o zavazadlovém prostoru (548 l s neklopenými sedačkami a 1512 l se sklopenými sedačkami). Délka zavazadlového prostoru pak dosahuje 1700 mm, takže se zde menší osoby i vyspí.

Ačkoliv je provedení interiéru poněkud staršího data, nevypadá Octavia uvnitř rozhodně špatně. Palubní deska používá kvalitní měkčené plasty, má solidní zpracování a pokud vám nevadí troška té německé nudy, bude se vám líbit (už slyším hlasy některých čtenářů, že jim se tedy Octavia uvnitř rozhodně nelíbí). Určitě vypadá lépe provedení se světlou kůží (TDI-PD), tmavá působí trochu smutně (1.8T). Středová konzola je protažena až k tunelu, takže se koleno ani holeň neopírají o tvrdé či ostré rohy. U obou Octavií mi vadily budíky s nepříliš dobře čitelným číselníkem tachometru; v tomto ohledu bylo provedení přístrojů do MR 2000 lepší.

Sedí se docela dobře

Sedačky jsou celkem dobré, osobně bych kůži vyměnil za běžnou látku; v zimě studí, v létě se v nich záda a zadnice potí. Ve výbavě Elegance je naštěstí vyhřívání sedaček, takže vás záda v zimě dlouho studit nebudou. Sedačky mají průměrné boční vedení a krátké sedáky, opěradla mají optimální délku. Hodí se standardně dodávaná loketní opěrka s odkládacím prostorem. Na zadních sedačkách není místa nazbyt, dlouháni se budou cítit stísněně; alespoň je možné odložit chodidla pod sedačku řidiče a spolujezdce, vejdou se tam i tehdy, pokud je sedačka zcela dole. Sedáky jsou vzadu rovněž krátké a neposkytují patřičnou oporu stehnům.

Podvozek má svoje léta

Jízdní vlastnosti Octavie patří dnes k horšímu průměru, naštěstí Octavia II tento nedostatek odstraní. Verze s TDI-PD byla vybavena 15palcovými koly s pneumatikami 205/60, 1.8T pak 16palcovými koly s pneumatikami 205/55. V zatáčkách jsem se cítil o něco jistěji s benzínovou verzí, nicméně rozdíl nebyl tak markantní. U obou vozů se projevovala celkem solidní nedotáčivost, 1.8T na tom byla nepatrně lépe díky lehčímu motoru a pneumatikám s nižším profilem.

Řízení je přesné, posilovač má optimální účinek. U obou vozů byly výborné brzdy, 1.8T měla ostřejší nástup. Na obou nápravách jsou kotouče, vpředu přesně vyplňují vnitřek 15palcového kola. Řazení je v obou vozech přesné, v 1.8T ale tužší; oproti tomu v TDI jde až neuvěřitelně snadno. Za volantem Octavie se cítím dobře, už jen proto, že jednu sám vlastním, takže jsem na vůz zvyklý.

Tip: Pokud máte zájem se o Octavii dozvědět více, přečtěte si můj článek s půlročními zkušenostmi s Octavií 1.8T SLX.

Testovány byly v obou případech verze Elegance s rozsáhlou příplatkovou výbavou; shodou okolností se stejnými barvami. Odlišovaly je skutečně jen drobnosti jako barva interiéru; to ale není v tomto srovnání nikterak důležité. Pokračuji proto technickými parametry.

Testované motory

Technické údaje motorů jsou převzaty z webové stránky výrobce www.skoda-auto.cz. Pro možnost lepšího srovnání jsou umístěny v tabulce.

Parametry 1.8T 1.9 TDI-PD
Objem (ccm) 1781 1896
Výkon (kW/ot.) 110/5700 96/4000
Max. točivý moment (Nm/ot.) 210/1750-4600 310 Nm při 1900 ot.
Plnění elektronické vícebodové vstřikování paliva MPI přímé vysokotlaké vstřikování paliva
Palivo benzín Natural 91/95 nafta
Charakteristika motoru kapalinou chlazený, napříč před přední nápravou uložený, přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC a pěti ventily pro každý válec, s třícestným řízeným katalyzátorem; splňuje emisní předpis EU IV vznětový přeplňovaný s nastavitelnou geometrií lopatek turbodmychadla (VTG), přímé vysokotlaké vstřikování paliva, OHC, uložený vpředu napříč, splňuje emisní předpis EU III
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,5 9,8
Max. rychlost (km/h) 219 207
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 10,8/6,3/8,0 7,2/4,6/5,5
Převody 3,30/1,94/1,31/1,03/0,84 [3,06] 3,77/2,09/1,32/0,98/0,98/0,81 [4,55]
Stálý převod 3,684 3,238/2,615 (dva stále převody)
Převodovka manuální, pětistupňová manuální, šestistupňová
Pohotovostní hmotnost (kg) 1275-1420 1310-1455
Užitečné zatížení (kg) 590-445 590-445

Výkonové grafy:

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Průběhy točivého momentu a výkonu dle www.skoda-auto.cz. Vlevo 1.8T, vpravo 1.9 TDI-PD

Další technické údaje jsou společné pro obě motorizace:

  • Rozměry: 4513 x 1731 x 1457 mm
  • Rozvor: 2513 mm
  • Zavazadlový prostor: 548/1512 l
  • Přední náprava zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Zadní náprava kliková s vlečenými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Odpružení vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči; vzadu s pružinami vně tlumičů (zadní tlumiče plynové)
  • Brzdy vpředu: kotoučové, s dutými kotouči umožňujícími vnitřní chlazení
  • Brzdy vzadu: kotoučové, s jednopístovými plovoucími třmeny 
  • Řízení hřebenové přímočinné s posilovačem
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní popis Octavie Combi, kompletní parametry testovaných aut
  2. Převody a rychlosti, pružnost, zrychlení, charakteristika motorů
  3. Pocity z jízdy, chiptuning, ekonomická stránka, výbava
  4. Rozsáhlá fotogalerie obou testovaných vozů
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků