Ochrana soukromí v autě? Toto jsou technologie, které vás o něj připraví

S postupujícím rozmachem moderních počítačových technologií napříč všemi sférami našeho života je nasnadě začít se ptát, do jaké míry nám tyto technologie zasahují do soukromí.

V poslední době se často vyskytuje orwellovský pojem Velký bratr ve spojitosti se stále se zpřísňujícím  státním dohledem nad obyvateli. Tato fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 platí za autokratického diktátora v důsledně totalitním státě. Všichni a všude jsou pod dohledem.

O nějakých 30 let později to je tvrdá realita. Dobrovolně svá data odevzdáváme Facebooku a jiným sociálním sítím. Přitom technika je dneska tak daleko. že v kapsách nosíme přístroje, které jsou mnohonásobně výkonnější, než počítače řídící vesmírný program Apollo 13.

Automobily se ještě donedávna daly sledovat jen velmi špatně. S rozvojem navigačních systémů se možnosti rapidně zvýšily, ale dokud v autech nebyl internet, plná kontrola byla nemožná. Teď už tam je.

Momentální možnosti sledování vašeho soukromí v automobilech  jsme sepsali níže. Hlavně nebuďte překvapeni, případně pohoršeni, máte-li aktivní facebookový účet...

JEDNOTKY EDR

Například v USA jsou už nějaké ten pátek (čti rok) standardní součástí nových automobilů takzvané černé skříňky. Technologické zařízení známé z letectví si postupně našlo cestu také do automobilového průmyslu, přičemž ze začátku byly skutečně jen pomocníkem. Jsou to takzvané EDR jednotky (Event data recorder), které zpočátku sloužily jako zdroj informací pro airbagy, aby došlo k jejich včasné a správné aktivaci.

Dnes tyto jednotky umí shromažďovat informace o vaší rychlosti, místě, kde se nacházíte, ale také takových triviálnostech, jako je úhel natočení volantu, nebo poloha pedálů. V Evropě je jejich nasazení zatím stále předmětem debat, přestože je více než jisté, že auta jezdící po Evropských silnicích jsou těmito chytrými "špicl skříňkami" vybaveny také.

Ovšem, na rozdíl od USA, kde mohou být data z EDR použita v případě prošetřování nehody u soudu, v některých státech lze dokonce použít tyto údaje i bez souhlasu vlastníka vozidla, v Evropě jde pouze o informace pro interní potřeby výrobců. To ale neznamená, že se k údajům, které by měly primárně sloužit při vyšetřování dopravní nehody, nelze dostat a zneužít je.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků