Ochrana soukromí v autě? Toto jsou technologie, které vás o něj připraví

S postupujícím rozmachem moderních počítačových technologií napříč všemi sférami našeho života je nasnadě začít se ptát, do jaké míry nám tyto technologie zasahují do soukromí.

V poslední době se často vyskytuje orwellovský pojem Velký bratr ve spojitosti se stále se zpřísňujícím  státním dohledem nad obyvateli. Tato fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 platí za autokratického diktátora v důsledně totalitním státě. Všichni a všude jsou pod dohledem.

O nějakých 30 let později to je tvrdá realita. Dobrovolně svá data odevzdáváme Facebooku a jiným sociálním sítím. Přitom technika je dneska tak daleko. že v kapsách nosíme přístroje, které jsou mnohonásobně výkonnější, než počítače řídící vesmírný program Apollo 13.

Automobily se ještě donedávna daly sledovat jen velmi špatně. S rozvojem navigačních systémů se možnosti rapidně zvýšily, ale dokud v autech nebyl internet, plná kontrola byla nemožná. Teď už tam je.

Momentální možnosti sledování vašeho soukromí v automobilech  jsme sepsali níže. Hlavně nebuďte překvapeni, případně pohoršeni, máte-li aktivní facebookový účet...

JEDNOTKY EDR

Například v USA jsou už nějaké ten pátek (čti rok) standardní součástí nových automobilů takzvané černé skříňky. Technologické zařízení známé z letectví si postupně našlo cestu také do automobilového průmyslu, přičemž ze začátku byly skutečně jen pomocníkem. Jsou to takzvané EDR jednotky (Event data recorder), které zpočátku sloužily jako zdroj informací pro airbagy, aby došlo k jejich včasné a správné aktivaci.

Dnes tyto jednotky umí shromažďovat informace o vaší rychlosti, místě, kde se nacházíte, ale také takových triviálnostech, jako je úhel natočení volantu, nebo poloha pedálů. V Evropě je jejich nasazení zatím stále předmětem debat, přestože je více než jisté, že auta jezdící po Evropských silnicích jsou těmito chytrými "špicl skříňkami" vybaveny také.

Ovšem, na rozdíl od USA, kde mohou být data z EDR použita v případě prošetřování nehody u soudu, v některých státech lze dokonce použít tyto údaje i bez souhlasu vlastníka vozidla, v Evropě jde pouze o informace pro interní potřeby výrobců. To ale neznamená, že se k údajům, které by měly primárně sloužit při vyšetřování dopravní nehody, nelze dostat a zneužít je.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 816 km
Cena: 350 000 Kč
Audi S4 3
Rok výroby: 2011
Stav: 42 108 km
Cena: 680 000 Kč
Audi A5 3
Rok výroby: 2007
Stav: 167 158 km
Cena: 300 000 Kč
Audi A3 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 130 774 km
Cena: 134 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků