Jak nejlépe ochránit lak auta? Dodržujte 4 pravidla voskování a leštění

Chcete si pořádně, tedy ručně či strojově, navoskovat a rozleštit lak svého vozu? Dbejte i v domácích podmínkách těchto základních pravidel!

Lak je velmi důležitou a křehkou součástí auta. Právě proto jej chceme zviditelnit a zároveň chránit. Takovou službu neudělá jen fólie, ale i obyčejná vrstva vosku. Částečně ji lze nanést pouhým použitím šamponu s příměsí vosku nebo třeba programem emulze v samoobslužné myčce.

Nejúčinnější metodou je však ruční nanášení přímo na lak. Takovou službu zcela jistě nejlépe zvládnou specializovaná mycí centra s kvalitní autokosmetikou a proškolenými pracovníky. Jedná se o větší vědu, než to na první pohled vypadá. Pokud však dodržíte následující pravidla, zvládnete to dobře i sami.

1. Počítejte s tím, že příprava je nejnáročnější

Ještě než začnete voskovat, musíte na to lak připravit. A zdaleka to neznamená jen auto umýt. Výhodou při důkladném mytí vozu před voskováním je fakt, že tehdy můžete použít v podstatě jakýkoli šampon, tedy i ten, který smývá vosky.

I když auto vypadá čisté, věřte, že pravděpodobně vůbec není - určitě ne na voskování. Do mikroskopických záhybů a samotné vrstvy laku se za léta naneslo kde co. Třeba polétavá rez, brzdový prach, zažraná špína, asfalt, organické znečištění, zbytky starých vosků a tak dále. Snadno to poznáte, když rukou přejedete přes lak - šustí a nezasekává se? Potřebuje ošetřit takzvaným clayem, gumou pro dekontaminaci.

Mytí auta prý může být zážitkem. Benzina nabízí i pěnový vodopád

Mytí auta prý může být zážitkem. Benzina nabízí i pěnový vodopád

Clay je v detailingovém názvosloví guma, která takové nečistoty zachytí a lak dokonale vyčistí. Důležité je zvolit tvrdost. Obecně se užívá měkké, střední a tvrdé verze. Jejich skutečná tvrdost se liší od výrobce, obecně je ale ta nejměkčí verze vhodná na relativně nové a hladké laky, s vyšší tvrdostí pak spíše na starší a více kontaminované laky. Gumou stačí dvěma prsty jezdit po laku a před každou sérií tahů nasprejovat na lak speciální lubrikační přípravek. Znečištění na původně relativně čistém laku je vidět na použitém materiálu.

Aby se z laku odstranila část lubrikace a také kontaminace, která se uvolnila, je důležité po clayování auto opět umýt. Tentokrát už raději pH-neutrálním šamponem, který neodstraňuje vosky. Při následném nanášení by to nedělalo dobrotu. Poté auto usušte utěrkou z mikrovlákna. 

2. Zakryjte plastové části

Do detailingové přípravy patří i přípravky pro strojní či ruční leštění, které lak zbaví i těch posledních škrábanců a kontaminace, stejně jako glazury, které škrábance zaplní materiálem. Ovšem to už je pro naše laické použití vyšší dívčí a odvážím si říct, že při každém voskování ne úplně povinná část. Pokud si však chcete být jistí dokonalým výsledkem, vyplatí se takzvané "leštěnky" či "pre-vax " přípravky použít.

Nové typy slev na českém trhu. Což takhle poukázky na palivo či servis zdarma?

Nové typy slev na českém trhu. Což takhle poukázky na palivo či servis zdarma?

Už při těchto krocích, stejně jako při samotném voskování, se ale vyplatí ochránit pryžové a plastové části auta, klidně papírovou lepicí páskou. Především u syntetických přípravků totiž hrozí, že se mohou "vsáknout" právě i do plastů. Ty pak mohou zbělat, což působí neprofesionálně. Navíc takto nakažené plasty a pryže není snadné dostat do původního stavu.

3. Naneste více slabých vrstev

Samotné voskování je po těchto úkonech určitou třešničkou na dortu. Potřebujete k tomu krom samotného vosku také pěnový či mikrovláknový aplikátor a opět čistou utěrku z mikrovlákna.

Nanášejte velmi tenkou vrstvu vosku přes aplikátor. Poté, co vosk zavadne, je čas na rozleštění. Zavadnutý vosk poznáte tehdy, když se vám prst při doteku na nanesenou vrstvu snadno "nesveze" po povrchu. Poté můžete postup zopakovat a nanést tak více vrstev vosku. Mezera mezi těmito úkony by ale měla být minimálně hodinová.

4. Čistota nástrojů především

Jistě, při rozleštění vosku jde použít klidně stará trička. Vy ale voskujete lak svého auta zřejmě proto, že jej chcete chránit. A tak je nejvhodnější použití kvalitní a velkoformátové utěrky z mikrovlákna. Jsou z jemného materiálu, díky čemuž se vyvarujete největšímu strašákovi v péči o lak - škrábancům.

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Právě škrábance vznikají, když ať už při mytí, sušení, clayování či rozlešťování vnikne mezi váš nástroj a lak nečistota. Právě pro tento fenomén vzniká většina pouček pro mytí ale i voskování auta. Pro mytí tak používejte dvou kyblíků, jednoho čistého a druhého špinavého, kde houbu z mikrovlákna vždy opláchnete.

Pokud vám guma pro dekontaminaci spadne na zem, nepoužívejte ji. Všechny úkony vždy čiňte ve směru sem-tam, bez krouživých pohybů - opět kvůli škrábancům, které aspoň nebudou vidět ze všech stran. A utěrku z mikrovlákna vždy používejte jedině čistou, a po celé její ploše.

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků