Ocenění Red Dot 2009: nej design je z Německa

I letos byly rozdány designérské ceny Red Dot. Mezi automobily se nejvíce ocenění dočkaly výtvory německé provenience.

Ceny za užitý design s názvem Red Dot jsou udělovány pravidelně již od roku 1955, a sice pod patronací institutu Design Zentrum North Rhine Westphalia (Designerské centrum Severního Porýní-Vestfálska) v německém Essenu a patří k nejrespektovanějším oceněním v oboru. Cena Red Dot je udílena komisí desigerských expertů z řady zemí, kteří hodnotí především inovativnost daného produktu, jeho funkčnost a kvalitu. Důvěryhodnost letošního ročníku může v kategorii motorových vozidel narušit zjištění, že naprostá většina oceněných vozidel pochází z německé produkce.

Zajímavé na těchto cenách je také množství oceněných. Pokud byste čekali jednoho vítěze, nebo řekněme tři nejlepší, mýlili byste se. Ocenění Red Dot se, volně řečeno, dělí na mimořádná (Red Dot: Best of the Best), bězná (Red Dot) a ne zcela plnohodnotná (zapůsobilo), přičemž každá z těchto kategorií může mít zřejmě nekonečně mnoho oceněných. O zjevné obsesi tohoto spolku oceňování svědčí i fakt, že napříč kategoriemi bylo pro letošek rozdáno přes sedm set ocenění. S trochu nadsázky se tak můžeme ptát, jestli existuje nějaký nový produkt vyjma „krabice od bot 2009”, který nějakou cenu Red Dot nedostal. Ale ponechme tuto otázku zatím nezodpovězenu a vraťme se zpět k automobilům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
VW Passat CC / Seat Ibiza 5D

Mezi nimi se nejvyšší pocty v podobě ceny Red Dot Best of the Best se dočkaly vozy koncernu Volkswagen. V prvém případě jde o Passat CC přímo od Volkswagenuz, v druhém o pětidvéřovou verzi Seatu Ibiza. Jak jsme však jiť avizovali, oceněných bylo daleko více. Trofej Red Dot si letos odváží celá plejáda výrobků značky BMW, zejména vozy Z4 a řada 7 (s novým označením F01) a k tomu ještě nové motocykly K1300R a K1300S. Dalšími laureáty se staly automobily Ford Fiesta, Volkswagen Golf VI, Opel Insignia, třídveřová Ibiza a Honda Insight, jediný japonský automobil ve výběru. Porotci pak jmenovali další automobily, které na ně zapůsobily, ale ne tolik, aby byly přímo oceněny. Patřily sem hlavně Toyota iQ, Kia Soul, Alfa Romeo MiTo a nový Mercedes-Benz E-Class (W212). Celkem si tedy sympatie porotců získalo patnáct silničních dopravních prostředků.

„Červený puntík“ získala v minulosti řada předních firem, které jsou uznávané za svůj inovativní design, jako například Apple nebo Nokia. V minulosti získaly ocenění Red Dot mimo jiné též automobily Maserati Quattroporte, Mercedes-Benz R nebo Lamborghini Murciélago Roadster. Do soutěže o cenu Red Dot se letos přihlásilo celkem 1 400 firem ze 49 zemí světa s celkem 3 231 produkty, takže cenu nakonec nedostal úplně každý...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Insignia / BMW Z4 / Ford Fiesta
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 24 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků