Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]

Vedle samotného výkonu jsme se v našem testu motorových naft zaměřili také na podíl biosložky. Zjistili jsme, že jednoduchá rovnice dražší nafta = méně řepkového oleje neplatí. Podívali jsme se i na to, proč je obsah biosložky důležitý a co o kvalitě nafty říká zákon.
Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?

2. Výsledky zkoušky obsahu FAME a jejich intepretace

Stanovení obsahu metylesterů řepkového oleje v deseti námi dodaných vzorcích motorové nafty zpracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Pracoviště pod vedením Ing. Jaroslava Černého, CSc. provedlo analýzu metodou FTIR spektroskopie. Tato technika měří pohlcení infračerveného záření o různé vlnové délce analyzovaným materiálem.

Metylesterům  řepkového oleje se zkráceně říká MEŘO, ale můžete se setkat i s anglickou zkratkou FAME (fatty acid methyl ester, metylester mastných kyselin). Oba pojmy nejsou zcela zaměnitelné, ale v kontextu České republiky je za takové můžeme považovat.

„FAME je obecné označení metylesterů rostlinných olejů, v ČR to ale jsou téměř̌ vždy metylestery řepkového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý.

FAME a „naše nafty“

U testovaných vzorků se všechny výsledky pohybovaly okolo hraničních hodnot, pomyslné „střední pole“ zůstalo prázdné. Nejvyšší obsah FAME vykázala nafta Shell Fuel Save natankovaná v Německu – rovných sedm procent. Nulový obsah naproti tomu měla pouze nafta OMV MaxxMotion. Čtyři další vzorky měly obsah biosložky přes 6 procent, tři pod 0,2. A rozhodně neplatí, že čím dražší palivo, tím je podíl FAME menší.

NaftaObsah FAME (% obj.)
Shell Fuelsave DE7,0 %
Benzina Diesel Top Q6,6 %
Benzina Verva Diesel6,6 %
Shell Fuelsave CZ6,5 %
OMV Diesel6,3 %
ONO Diesel1,2 %
Shell V−Power CZ< 0,2 %
Shell V−Power DE< 0,2 %
EuroOil Diesel Optimal< 0,2 %
OMV Maxx Motion0,0 %

Umístění tolika dražších značek v horní části žebříčku může být překvapením, ale nemělo by. Jestliže výrobce výslovně nedeklaruje, že jeho nafta biosložku neobsahuje, nelze implicitně vyvozovat, že dražší nafta rovná se nižší podíl biosložky.

Zásadní pro pochopení výsledků a jejich interpretaci je rovněž skutečnost, že zákon předepisuje minimální podíl biosložky v palivu uvedeném do oběhu za kalendářní rok. Aktuální obsah se během roku může lišit a také se skutečně liší – podle toho, jaký „materiál“ zrovna řetězce čerpacích stanic od velkododavatelů nakoupily.

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne?

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne?

Nulový obsah biosložky deklaruje jediný z výrobců v našem testu. EuroOil Optimal Diesel by biosložku obsahovat neměl. Zjištěný podíl pod 0,2 % se nerovná nule, avšak v praxi můžeme na takovou naftu pohlížet jako na biosložky prostou.

Vzhledem k tomu, že jsme vzorek odebrali do nového kanystru, lze přítomnost malého množství FAME nejpravděpodobněji vysvětlit kontaktem se zbytky běžné nafty při přepravě nebo při skladování nafty v místě prodeje.

Že stejného výsledku jako nafta Optimal od EuroOilu dosáhl rovněž Shell V-Power, není shoda okolností. Nafta s tímto obchodním označením totiž FAME neobsahuje systémově. Jak tedy Shell obchází povinnost přimíchávat biosložku? Nijak. Nemusí. 

Shell totiž nakupuje svoji prémiovou naftu od státní společnosti ČEPRO (která je mimochodem vlastníkem EuroOilu). A ta povinnost bez problémů splní díky velkým objemům směsné nafty a bionafty, kterou prodává zejména zemědělcům. 

OMV MaxxMotion jde jinou cestou

Co znamená nula u prémiové značky řetězce OMV? To, co naše analýza dokázala zjistit, tedy nulový obsah metylesterů mastných kyselin. Nikoliv ale nulový obsah biosložky. OMV používá namísto metylesteru získaného esterifikací takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej (hydrotreated vegetable oil, HVO).

HVO je zajímavý tím, že nemá nežádoucí vlastnosti bionafty esterového typu, jako jsou vyšší emise oxidů dusíku, zvýšená tvorba úsad a problémy s dlouhodobým skladováním.

Čímž se dostáváme k další části tohoto článku. V následující kapitole se dozvíte, proč by podíl biosložky vůbec měl řidiče dieselových aut zajímat. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

dnes | Stanislav Kolman | 50 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Type-R GT 2020: Limp Bizkit, komiksy a tanec na hraně

Honda Civic Type-R GT 2020

Honda vylepšila svůj nejostřejší model a vypustila ho mezi lidi ve třech verzích. Vyzkoušeli jsme tu prostřední, která má přinést vyvážený mix mezi sportovním a kultivovaným vozem.

30.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 69 příspěvků