Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]

Vedle samotného výkonu jsme se v našem testu motorových naft zaměřili také na podíl biosložky. Zjistili jsme, že jednoduchá rovnice dražší nafta = méně řepkového oleje neplatí. Podívali jsme se i na to, proč je obsah biosložky důležitý a co o kvalitě nafty říká zákon.
Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?

Náš test motorových naft prodávaných na českém trhu měl jeden hlavní účel: Zjistit, zda dražší nafta znamená měřitelné zlepšení parametrů motoru. Pokud jste už četli hlavní článek, víte, jak to dopadlo.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Měření výkonu ale nebylo jedinou disciplínou našeho testu. Nechali jsme také provést zkoušku zjišťující obsah biosložek, které v našich podmínkách zpravidla představují metylestery řepkového oleje.

Přimíchávání vyžaduje EU

Metylester řepkového oleje se vyrábí chemickým procesem zvaným esterifikace. Jedná se o reakci, při níž se mísí metanol s hydroxidem sodným a poté i s řepkovým olejem (více viz Wikipedie).

Výrobci pohonných hmot nepřidávají metylester do nafty z technologických či obchodních důvodů, ale proto, že jim to nařizuje legislativa. Doslovné znění příslušných paragrafů najdete v závěrečné kapitole.

Prozatím nám postačí vědět, že povinné přimíchávání tzv. biosložek vychází ze záměru EU zajistit, aby do roku 2020 pocházelo 10 procent energie pro automobily z obnovitelných zdrojů. 

Ve světle nových zjištění o faktické uhlíkové bilanci biopaliv a dopadech jejich výroby na ceny potravin ve světě EU svoje záměry postupně reviduje. To ale není předmětem tohoto článku. Zajímá nás aktuální stav. 

A jak to dopadlo s našimi testovanými naftami? Tabulku výsledků a jejich interpretaci najdete na následující straně

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků