Obří sbírka aut zkrachovalého milionáře jde do aukce. Může jít o skvělou investici

Majitel sbírky musel vyhlásit osobní bankrot. Současná ekonomická situace může být pro kupující výhodou.

Sběratelé automobilů se mohou tento podzim těšit na výprodej obří sbírky, kterou nashromáždil americký podnikatel Najeeb Khan. Muž obviněný z rozsáhlých podvodů vyhlásil osobní bankrot a jeho kolekce o téměř třech stovkách exponátů v hodnotě zhruba 31 milionů dolarů, v přepočtu přes tři čtvrtě miliardy korun, míří do aukce.

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Zakladatel a bývalý šéf účetní společnosti Interlogic Outsourcing Najeeb Khan byl loni obviněn z podvodu ve výši přesahující sto milionů dolarů. Mezi hlavní poškozené má patřit místní finanční dům KeyBank, píše regionální deník The South Bend Tribune.

Khanův majetek má podle soudních dokumentů hodnotu 98 milionů dolarů, závazky ale přesahují 126 milionů dolarů. Soud tak nařídil prodej většiny Khanovy sbírky automobilů, motocyklů, přívěsů a jedné lodi. Celkem 281 kusů techniky má odhadovanou hodnotu 31 milionů dolarů. Aukci plánovanou na říjen organizuje aukční síň RM Sotheby’, většina vozů je nabízena bez vyvolávací ceny.

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

„Vyhlašovat takto velkou aukci dlouho předem je běžné. Zájemci si mohou investice dobře rozmyslet a také si připravit peníze,“ říká obchodník s historickými vozy a poradce nadnárodní aukční síně Bonhams Jan Zvelebil.

Pravděpodobně nejhodnotnějším nabízeným automobilem je podle RM Sotheby’s raritní Fiat 8V Supersonic z roku 1953. Mezi vysoce ceněné vozy bude patřit i Mercedes-Benz 300 SL Gullwing z roku 1955, který si jako nový zakoupil tehdejší slavný italský automobilový závodník Umberto Maglioli.

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Označení Gullwing znamená v překladu „křídla racka" a odkazuje na netypické dveře, které se neotevírají do strany, ale nahoru díky pantům umístěným na střeše. Prodejní ceny těchto vozů běžně přesahují milion dolarů. Součástí kolekce je i několik závodních vozů americké série NASCAR nebo supersportovní automobil Ford GT, který v minulosti vlastnila kanadská hokejová legenda Wayne Gretzky.

Pandemie koronaviru a nastupující ekonomická krize přitom mohou cenám historických vozů, které donedávna stagnovaly nebo i klesaly, paradoxně pomoci. „Koronavirová krize trh spíše podpoří. Investice do veteránů může být za současné situace vnímána jako stabilní. Už i v Česku registruji mírně zvýšený zájem,“ míní Zvelebil. „Navíc se na trhu mohou objevovat zajímavé nabídky od sběratelů, jejichž podnikání v jiné oblasti současná krize zasáhla," dodal.

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Naopak podle zakladatele fondu Engine Classic Cars Automobile Fund Radka Pokorného dlouhodobý pokles trhu pokračuje. „Opakuje se situace z doby zhruba před třemi lety, kdy kupující čekali, až prodejci sleví, a prodávající odmítali jit s cenami dolů. Všichni zkrátka vyčkávají,“ říká. I on ale registruje zvýšený zájem o historické vozy.

Podle specializované pojišťovny Hagerty, která se zaměřuje na historické vozy, může být dopad současné krize na ceny veteránů jen krátkodobý a vozy v cenové hladině nad 100 tisíc dolarů je pravděpodobně vůbec nezaznamenají. „Z dlouhodobého pohledu ceny pravděpodobně zůstanou stabilní,“ uvádí Hagerty ve své nedávné analýze.

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

TEST Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a XCeed 1.6 GDi PHEV: Jeden hot a druhý čehý

Kia XCeed 1.6 CRDi MHEV a 1.6 GDI PHEV

Korejský kompakt Kia XCeed je nyní dostupný s novými možnostmi pohonu. Vedle plug-in hybridu jde i o diesel s manuální převodovkou iMT.

včera | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

24.  1.  2021 | Richard Herbich | 97 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 85 příspěvků