96
Fotogalerie

Obrazem: Range Rover Holland & Holland vyráží na lov bohatých

Britská automobilka Jaguar Land Rover se chce po vzoru jiných prémiových značek více zaměřit na individuální úpravy svých modelů pro nejzámožnější klientelu. Nově založené oddělení Special Vehicle Operations předvádí svoje možnosti exkluzivní limitovanou edicí Holland & Holland.

Kapitoly článku:


Co mají společného tradiční britský výrobce terénních automobilů a tradiční britský výrobce loveckých a sportovních zbraní? Mnohem víc, než by se mohlo nezasvěcenému zdát. Range Rover se před lety zrodil z potřeby anglické šlechty objíždět svoje rozsáhlé polnosti, lesy a honitby v něčem komfortnějším, ale v terénu stejně schopném jako spartánský Land Rover. Tohle spojení přetrvává i po letech. 

Testovací areál s urozenými pány

Range Rover patří k „povinné“ výbavě autoparku téměř každého panství v Anglii, Walesu i Skotsku. Na jednom z nich, Eastnor Castle v západoanglickém hrabství Herefordshire, Land Rover dokonce dodnes svoje auta vyvíjí, testuje a předvádí vybraným zákazníkům. James Hervey-Bathrust, vnuk 6. baronky ze Somersu, je na spolupráci s tradičním britským výrobcem patřičně hrdý.

Range Rover Holland & Holland-1.JPGRange Rover Holland & Holland-14.jpgRange Rover Holland & Holland-10.jpg
Holland & Holland je dosavadním vrcholem řady Range Rover

A nemusíme být velkými odborníky ani na aristokracii, ani na střelné zbraně, abychom věděli, že lov a střelba patřily k oblíbeným kratochvílím šlechty už dlouho před érou automobilů. Málokterá značka má u nejnáročnější klientely tak zvučné jméno jako Holland & Holland.

Range Rover Holland & Holland-32.jpgRange Rover Holland & Holland-22.JPGRange Rover Holland & Holland-28.jpgRange Rover Holland & Holland-11.jpgRange Rover Holland & Holland-6.JPGRange Rover Holland & Holland-31.jpg
Leštěný francouzský ořech i kovorytiny v puškařském stylu a především vrcholný luxus čekají pasažéry na palubě auta, jehož základní cena se blíží šesti milionům korun

Londýnská puškařská firma se specializuje na luxusní zbraně, které se vyrábějí zákazníkům na míru a zdobí se precizně provedenými rytinami. Zbraněmi Holland & Holland střílí i princ Charles nebo vévoda z Edinburghu. Není to zboží pro každého – ceny nejlevnějších modelů se počítají v desetitisících liber a mohou se vyšplhat až do statisíců.   

Výsledkem spojení obou tradičních britských značek oblíbených u šlechty je Range Rover Holland & Holland – nejluxusnější, nejhonosnější a také nejdražší Range Rover všech dob. Na základně Range Roveru Autobiography Black vytvořili technici z oddělení Special Vehicle Operations přísně limitovanou edici. Každý rok vznikne maximálně 40 kusů.

Range Rover Holland & Holland-27.JPGRange Rover Holland & Holland-12.JPGRange Rover Holland & Holland-13.JPGRange Rover Holland & Holland-14.JPG
Výroba ozdobných kovorytin je práce náročná na řemeslnou zručnost, trpělivost a čas – to je jeden z důvodů, proč jsou takto dekorované zbraně jakékoliv značky poměrně drahé

Zvenku se vůz odlišuje od „obyčejných“ Range Roverů zejména speciálním tmavě zeleným lakem. Znalci si všimnou, že lakovaná je i maska chladiče, ventilační otvory a další detaily, které jsou u jiných verzí černé nebo stříbřité. Uvnitř čekají na šťastného majitele dvě luxusní, samostatně polohovatelná zadní sedadla s opěrkami pro nohy a výklopnými stolky z ořechového dřeva.

Tmavě hnědou kůži doplňuje dekor z francouzského ořechu zpracovaný tak, aby evokoval naolejované pažby zbraní Holland & Holland. Dřevěný dekor každého vozu je vyroben z jednoho kusu ořechového dřeva, 1500 mm dlouhého a 500 mm širokého. Vnitřní kliky dveří zdobí ruční rytiny. To opravdu podstatné se ale schovává v zavazadlovém prostoru.

Range Rover Holland & Holland-19.jpgRange Rover Holland & Holland-2.JPGRange Rover Holland & Holland-25.JPGRange Rover Holland & Holland-15.JPG
Edici Holland & Holland představili médiím (bohužel jen staticky) Richard Wolley, designér JLR Special Vehicle Operations, a Daryl Greatrex, ředitel Holland & Holland

Po jeho otevření spatříte speciálně vyrobený box z hliníku a kůže, posazený na posuvné podlaze – to proto, abyste se k němu nemuseli příliš ohýbat. Vnitřní výstelku boxu vám Range Rover zhotoví na míru pro pár vašich ušlechtilých ručnic. Ptáte-li se, proč pár, je vidět, že nepatříte k cílové skupině.

Z jedné se střílí, druhá se nabíjí

Jak nám bylo vysvětleno odborníkem z firmy Holland & Holland, zákazník si nechává vyrábět své pušky vždy po dvou zcela identických kusech. Po vyprázdnění hlavně prvního kusu podá gentleman zbraň svému nabíječi, převezme od něj druhou, nabitou, vystřelí další dvě rány… a tak pořád dokola. Někteří střelci mají údajně pušky v sadě i tři, což samozřejmě vyžaduje dva nabíječe. Jeden by to nestíhal.

Special Vehicle Operations

Nově založené oddělení je připraveno postarat se o zákazníky, kteří si z běžné nabídky značek Jaguar a Land Rover nevyberou. V popisu práce má vývoj a výrobu speciálních verzí sériových modelů (např. Sportovní Range Rover Sport SVR, který stanovil na Nürburgingu rychlostní rekord pro vozy SUV), ale také zakázkové přestavby a úpravy přesně podle přání klienta.

Technicky vzato nic nebrání tomu, abyste ve svém Range Roveru Holland & Holland vozili třeba ryté kulovnice z uherskobrodské České Zbrojovky. Pokud ale nejste klientem Holland & Holland, budete to mít těžké – vůz lze totiž objednat jen na její výslovné doporučení. Tvrdí to alespoň samotná automobilka.

Aristokratický vozík na pušky samozřejmě vyžaduje i aristokratickou pohonnou jednotku. Přece se jeho lordstvo nebude ztrapňovat na parkovišti loveckého zámečku s dieselovým šestiválcem. Jako úlitba zkaženým Evropanům je v nabídce i naftový osmiválec SDV8 4,4 l (249 kW). Slušně vychovaný gentleman dobrých mravů ale ví, že pod kapotu takového vozu patří kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec 5,0 l s výkonem 375 kW.

Range Rover Holland & Holland-8.JPGRange Rover Holland & Holland-18.JPGRange Rover Holland & Holland-17.JPG
Hliníkový box má kožené čalounění, na míru dělanou výstelku a tlumené otvírání

Možná ho potkáte i u nás

Exkluzivnímu pojetí Range Roveru Holland & Holland odpovídají i ceny. Ty začínají na 5,6 milionu korun. Že takovou částku je za stylový lovecký automobil připravena zaplatit nejen britská šlechta, dokazuje i skutečnost, že jedna z prvních objednávek na Range Rover Holland & Holland dorazila do ústředí firmy z České republiky…

Nejdražší v historii a řemeslně dokonalý: Range Rover Holland & Holland

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Jaguar Land Rover Austria GmbH.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud