Obout protektory na osobní automobil, ano či ne ?

Každému z majitelů automobilu nastane, někomu častěji, někomu méně často, nepříjemná povinnost, a to výměna ojetých pneumatik za pneumatiky s dezénem (dle zákona vyšším než 1,6 mm). V tomto okamžiku si část motoristů položí otázku "mám si koupit nové pneumatiky či protektory ?"
Obout protektory na osobní automobil, ano či ne ?
Zkusme si v krátkosti zkusit na tuto otázku odpovědět.

Položíte-li tuto otázku zkušenému prodejci pneumatik, musí logicky následovat série otázek, jejichž účelem je zjištění podmínek, v jakých budou zamýšlené pneumatiky provozovány. V případě, že prodejce bez toho, aby zjistil jakou značku a typ vozidla vlastníte, jaký má vaše vozidlo výkon, jak rychle jezdíte, kde jezdíte a kolik kilometrů ročně najedete, začne prosazovat jako jedinou alternativu nové pneumatiky, vězte že jeho prioritou je jeho vlastní obohacení. Toto mu samozřejmě nelze jako správnému podnikateli zazlívat, koneckonců peníze jsou přeci až na prvním místě.

V případě, že se s takovým přístupem setkáte, máte dvě možnosti, řídit se skromnými radami z tohoto článku a vlastním zdravým rozumem a vybranou alternativu po vašem prodejci pneumatik požadovat, či svého dodavatele pneumatik prostě vyměnit.

No a nyní konkrétně. Vlastníte-li vozidlo značky Mercedes či BMW o výkonu 200 koní, vaše průměrná cestovní rychlost je 180 km/h a najezdíte ročně 50.000 km, na protektory zapomeňte a investujte do nových pneumatik renomovaného výrobce.

V případě že vaše vozidlo je postarší Škoda Favorit či Felicie o výkonu kdysi 60 koní s maximální rychlostí 150 km/h se silným větrem v zádech a cestou k babičce najezdíte ročně 10.000 km, neváhejte a vyměňte vaše ojeté pneumatiky za protektory.

Protektorování je staré téměř jako pneumatiky samy. V dřívější době si protektory svou nevalnou kvalitou a starými nevzhlednými dezény neudělaly zrovna nejlepší jméno. Tato doba je však již dávno pryč a nyní se protektory vyrábí v aktuálních a atraktivních dezénech , použitých se svolením renomovaných pneumatikářských firem. Kvalita, kterou musí každý výrobce každoročně obhajovat ve státní zkušebně, je dána atestem, jenž je uveden na každém schváleném protektoru. Navíc většina lepších výrobců protektorů vlastní a pravidelně obhajuje ISO 9001.

Vzhled protektorů udělal taktéž obrovský skok kupředu, většina protektorovacích společností obnovuje nejen běhoun ale i bočnice pláště a málokterý laik rozpozná protektor od nové pneumatiky. Ostatně, mnohdy na to hřeší různé velkoobchodní řetězce a uvádí ve svých letácích výhodnou koupi plášťů od XXX korun, přičemž slovíčko protektor se stydí někde hluboko v letáčku velmi malým písmem. Což berte i jako radu, pokud se rozhodnete své pneu koupit v supermarketu.

Protektory se stejně jako nové pneumatiky vyrábějí v letním a zimním provedení.

Letní protektory je možné montovat na všechny typy vozidel. Jediným omezením je rychlost, tzn. že na vozidlo lze montovat pouze pneumatiky se stejnou či vyšší povolenou rychlostí než je konstrukční rychlost vozidla.

Toto bylo v dobách, kdy se při protektorování obnovoval pouze vlastní dezén (běhoun) a protektory byly vyráběny v rychlostním indexu N (do 140 km/h) hlavním omezujícím faktorem.

Nyní, kdy se protektory obnovují kompletně, tzn. dezén i bočnice pláště, jsou protektory vyráběny v rychlostní kategorii Q (do 160 km/h), R (do 170 km/h), T (do 190 km/h) a v zahraničí dokonce i v rychlostní kategorii V (do 240 km/h), což znamená že se dají i letní protektory obout na většinu vozidel. Samozřejmě, musí být k dispozici vámi požadovaný rozměr pláště v příslušném rychlostním indexu.

U zimních protektorů je to trošku jinak. Zimní pneumatiku (zimní pneumatikou je bezesporu i zimní protektor) je možné na vozidlo obout i v případě, že má nižší provozní rychlost (rychlostní index) než je konstrukční rychlost vozidla, ovšem je nutné (a ze zákona povinné) v zorném poli řidiče vyznačit maximální rychlost, kterou může být s přihlédnutím k pneumatikám provozováno. Toto se provádí většinou nalepením samolepky s vyznačenou maximální rychlostí na přístrojovou desku. Toto opatření by mělo upozornit vašeho syna, jenž si tajně vaše auto půjčuje, že test maximální rychlosti není zrovna nejlepším nápadem.

Co se týká vlastností zimních protektorů, tak jsou dány, stejně jako vlastnosti letních protektorů, třemi základními faktory.

Za prvé je to typ a provedení dezénu. Jelikož většina dezénů požitých při protektorování jsou kopie dezénů výrobců nových pneumatik, je dobré nechat si vysvětlit o jaký původní dezén se jedná, zda a jak se osvědčil na nových pneumatikách. Dalším faktorem ovlivňující jízdní vlastnosti protektorů je kvalita směsi jenž byla při protektorování použita. Kvalitu daných směsí samozřejmě jako laik nemůžete posoudit, ovšem můžete se alespoň optat, zda pro výrobu zimních protektorů byla užita zimní směs. V případě že ne, koupíte pouze letní pneumatiku se zimním dezénem, která vám bude přinejmenším klouzat na studené, mokré či zledovatělé vozovce.

Posledním faktorem je kvalita použité ojeté pneumatiky. Zcela určitě má jiné vlastnosti naprotektorovaná pneumatika zaniklé značky z bývalého východního bloku a naprotektorovaná pneumatika renomovaného francouzského koncernu.

Ovšem největší chybou, jež se může velmi negativně projevit na jízdních vlastnostech vašeho vozidla je kombinace výše uvedených alternativ. Proto zjistěte u prodejce, pokud vám nevrátí přímo ty vaše naprotektorované pneumatiky, zda výrobce koster (původních pneumatik) eviduje (toto se lze poznačit pouze uvnitř pláště poněvadž zbytek je obnoven) a montuje protektory tak, aby byly původní výrobci koster minimálně spárováni na nápravách. Pokud původního výrobce pneumatiky prodejce neeviduje, lze protektory při trošce zkušeností poměrně úspěšně spárovat dle povrchu vnitřní butylové vrstvy pláště.

To by bylo stručně k otázce, zda protektory ano či ne. Konkrétní odpověď v závislosti na zamýšleném užívání vašeho nového obutí si musíte dát sami, či ji žádat u svého odborníka přes pneumatiky.

Závěrem lze říci, ano protektory pravděpodobně nejsou tak kvalitní jako nové pneumatiky, možná že ani nenajedou tolik kilometrů, ovšem pro toho, kdo nepotřebuje pneumatiky do extrémních podmínek je jejich výhoda jednoznačná, zaplatí za ně zlomek ceny, kterou by zaplatil za nové, a to je zatím nejsilnější argument pro jejich používání.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků