Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Koupit auto za třicet až padesát tisíc není žádný problém. Ale nízká cena není zadarmo, i když necháme stranou technický stav. Podívejte se, jak některé populární ojetiny dopadly v nárazových testech.

Kapitoly článku:


Mezi levnými ojetinami je skutečně velký výběr. Jistě, za padesát tisíc člověk nekoupí žádný zázrak, ale když bude pečlivě vybírat, pořídí plně funkční a spolehlivé auto. S příležitostnými opravami v této cenové hladině každý rozumný kupující počítá předem. Ne každého ovšem napadne, že musí slevit také z nároků na bezpečnost. 

Nejde jen o bezpečnost pasivní, tedy o ochranu při nehodě, ale rovněž aktivní. Zatímco v moderních vozech je plno záchranné elektroniky a protiblokovací systém ABS či stabilizační systém ESP jsou dokonce vynucené evropskou normou, stará auta mají obvykle jen ABS a to ještě ne všechna.

Vozy ze druhé poloviny devadesátých let často nemívají ani airbag, který býval součástí vyšších výbav či jako drahý příplatek. Až dnes bereme čtyři nebo šest airbagů jako samozřejmost, ale bezpečné auto nedělají jen zádržné systémy pasivní bezpečnosti.

Výrobní postupy před nějakými patnácti nebo dvaceti lety nebyly tak dokonalé jako dnes a vysokopevnostní oceli či dokonce kompozity byly vyhrazeny jen velmi exkluzivním vozům. Dnes se také při vývoji hojně používají složité počítačové simulace, na které tehdy prostě neexistoval hardware s dostatečným výpočetním výkonem.

Do bezpečnosti starých ojetých aut ale také promlouvá zub času, především pak koroze a únava materiálů. Kupující by se měl také zaměřit na to, zda již jeho vyhlédnuté auto není opravované po vážné nehodě. Nosné prvky pohlcující náraz mohou být neodborně a jenom na oko svařeny, takže nemohou poskytovat odpovídající bezpečnost.

Postupem času se také samozřejmě měnila metodika vyhodnocování bezpečnosti. Pro evropská auta jsou stěžejní výsledky Euro NCAP. Ačkoli se přísnost a hodnocení mění, metodika pro kritický čelní náraz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné překážky stále zůstává.

Podívejte se, jak si v dobových bariérových zkouškách vedly modely, které dnes patří k nejžádanějším ojetinám na českém trhu:

Škoda Octavia (rok 2001)

Česká bazarová stálice Škoda Octavia dostala podle metodiky Euro NCAP platné do roku 2002 sice čtyři hvězdičky a 25 bodů za ochranu dospělých cestujících, ale podle současného hodnocení by to stačilo sotva na dvě hvězdičky.

Spolujezdec dopadl ještě docela dobře, ale nejvíce to odnesly nohy a trup řidiče. Komisařům se už tehdy nelíbila kalibrace předpínačů bezpečnostních pásů bez omezovačů zatížení, což klade právě na hrudník cestujících vysokou zátěž.

Volkswagen Passat (rok 1997)

Oblíbený Passat testovaný v roce 1997 nedopadl vyloženě špatně, ale na víc než tři hvězdičky to nebylo. Přesto dal tušit, že se i mainstreamová auta začínají zlepšovat a odnesl si jeden z nejlepších výsledků ve své třídě.

Ford Mondeo (rok 1997)

Podobné Mondeo dnes koupíte opravdu levně a pokud nebude prolezlé korozí, může ještě pár let spolehlivě sloužit. Jen se v něm nesmíte vybourat, protože mu Euro NCAP udělilo jen tři hvězdičky a tu třetí posléze škrtlo.

Už z přiloženého videa je patrné, kde je největší slabina tohoto auta. Podobně špatně, nebo dokonce ještě hůř, si ale vede spousta aut ze druhé poloviny devadesátých let.

BMW řady 3 E36 (rok 1997)

Hlavně mezi mladými řidiči a šetřivými nadšenci je tenhle klasický bavorák velmi oblíbený. Lze ho koupit za nějakých třicet tisíc a hezké kusy s výkonným šestiválcem a bez koroze se stále prodávají klidně i za padesát tisíc a víc.

Rozhodně to ale není auto, ve kterém byste se chtěli vybourat, takže si pokusy o driftování schovejte do Sosnové nebo někam na nepoužívané letiště. BMW řady 3 E36 dostalo jen dvě hvězdičky a tu druhou Euro NCAP škrtlo. Cestující by při nárazu dopadli výrazně hůře než u výše uvedeného Mondea. Au!

Hyundai Accent (rok 1998)

Tohle levné přibližovadlo také nepatří mezi auta, ve kterých by někdo dobrovolně boural. I kvůli tehdy pověstné korejské kvalitě zpracování a špatným jízdním vlastnostem se mu říka trochu hanlivě Hyundai Accident... Ale bylo to levné auto.

Podívejte se na video a bude vám jasné, proč. Euro NCAP mu udělalilo jen jednu hvězdičku, ovšem nutno dodat, že dostal o tři body víc než výše uvedený trojkový bavorák.

Renault Laguna (rok 1997)

Renault je přece značka, která staví nejbezpečnější auta na světě... Nebo ne? První generace Laguny si zrovna moc hezký výsledek neodnesla, když dostala jen dvě hvězdičky a sedmnáct bodů za ochranu dospělých cestujících.

Při čelním nárazu to zle odnesly nohy řidiče. Až další generace tohoto francouzského modelu přišly s mnohem lepší ochranou posádky při nárazu.

Z těch videí až běhá mráz po zádech, viďte? Přesto ale i v této době jezdila už poměrně bezpečná auta. Přejděte na další kapitolu a zjistěte, která to jsou:

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud