Objevili jsme "filmovou" felicii. Hraje v reklamách i dílech slavných režisérů

Milan Bartal strávil za volantem všemožných aut velkou část svého života. Do své garáže navíc nashromáždil řadu zajímavých vozidel československé výroby, které čas od času půjčuje filmařům.

Reklama na pořady České televize, spot propagující České dráhy, ale i role v seriálu Ulice a ve filmech Hořící keř nebo Donšajni. To je výčet jen části rolí, v nichž účinkoval nádherný červený karbiolet Škoda Felicia Milana Bartala, muže, který je sice vystudovaným elektrotechnikem, ale s auty spojil jak svůj profesní, tak i soukromý život. Díky nim se také seznámil s řadou osobností českého filmu a přiučil se i filmařskému řemeslu.

Ve své garáži má zaparkovanou jak zmíněnou felicii, tak Škodu 1202 STW, dále pak motorky ČZ 150 i 175, skútr ČZ 501 zvaný prase, rikšu ČZ 505, Jawu Pionýr 21 a momentálně rozpracované vozidlo  Druzeta, což byl zmíněný skútr Čezeta se sajdkárou. "To je mimochodem velmi vzácný kousek, vyrobily se jich jen dvě stovky," říká Milan Bartal, který si velkou část renovačních prací dělá sám ve své garáži. Pomáhá mu už i jeho syn, v současnosti vysokoškolský student.

Před 20 lety skončila výroba motorek ČZ.  Namále měla už v 60. letech

Před 20 lety skončila výroba motorek ČZ. Namále měla už v 60. letech

Většina vozidel v jeho vozovém parku je proto v dokonalém stavu po renovaci. Třeba černý lak motocyklu ČZ 175 zdobí nádherné zlaté linky přesně tak tak, jak se tehdy dělaly. Vypadají jako natištěné, ale jde o stoprocentně ruční záležitost. "Sehnali jsme paní, která tuhle práci dělala ještě v Jawě a je pořád neskutečně šikovná," uvádí Bartal.

I když by se mohlo zdát, že nablýskaná auta v dokonalém technickém stavu budou filmaři vyžadovat, opak je někdy pravdou. Prý se jim to moc leskne. "Daleko více se jim proto líbí "stejšn", který má původní světle modrý lak," říká Bartal. Proto často vůz nechají úmyslně zablátit ," říká Bartal.

Jeho červená Felicia je ale tak krásná, že se s tím nakonec kameramani rádi vyrovnají. Když auto koupil, mělo namontované neoriginální rádio, anténu a další doplňky. "Museli jsme to takzvaně odtunit," říká s úsměvem.

Felicia ovšem nebylo první vozidlo, které zapůjčil filmařům. Tím byla už někdy v devadesátých letech rikša. Původně jsem si ji koupil za pár stokorun na chalupu na svážení dřeva z lesa, vysvětluje. Od té doby hrála například i ve sci-fi thrilleru Babylon.    

Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

I když se s řadou režisérů, herců a dalších osobností ze světa filmu již osobně zná, sám si účinkování svých vozidel ve filmu se štáby nedomlouvá. To je podle něho věc specializovaných agentur, kterých v tuto chvíli v ČR působí pět. "Často se svými požadavky ozývají jen několik dní před začátkem natáčení," dodává.

Někdy při filmování řídí sám, jindy je nucen svůj cenný majetek svěřit do rukou kaskadérům, nebo přímo i hercům. To pak prý občas docela trpí. "Například při natáčení Donšajnů měla řídit jistá herečka auto na silnici. Několik hodin jsem se jí snažil ovládání felicie vysvětlit (například jednička se řadí na druhou stranu, než je dnes obvyklé), nakonec to ale režisér vzdal a vyřešil to náhradním způsobem. To znamená, že herečka sice seděla za volantem a točila s ním, ale přední kola byla umístěna na plošině, která vůz táhla za sebou.

Například ale Tomáš Matonoha v seriálu Ulice tuto felicii běžně řídí, stejně tak její ovládání při natáčení jedné z reklam zvládl i Jakub Kohák.

Dalším vozidlem, které by se otcovi a synovi Bartalovým hodilo do jejich filmového autoparku, by se měla stát Tatra 603. Nejen filmaři, ale i agentury, které pořádají různé akce pro firmy nebo hotelové hosty totiž poptávají větší vozy. Felicia již je prostě pro mnoho lidí současných postav příliš malá," uzavírá Bartal. 

Na jednotlivé role felicie i dalších filmových aut rodiny Bartalových se podívejte ve fotogalerii níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků