Obětí dopravních nehod již neubývá, není divu

Nejen díky poslednímu víkendu se pozitivní vývoj počtu obětí dopravních nehod stává minulostí. Překvapení? Ani náhodou.
Obětí dopravních nehod již neubývá, není divu

Obětí přestalo dramaticky ubývat

Některá media hovoří o vyprchavším kouzlu nového silničního zákona, my budeme mluvit spíše o završení přirozeného procesu. Co se stalo? Po 1. červenci letošního roku, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon strašící řidiče extrémně tvrdými postihy za sebemenší porušení pravidel silničního provozu, došlo k okamžitému a velmi výraznému poklesu počtu dopravních nehod a jejich následků. Zatímco to první lze přičítat významnému posunu hranice pro nutnost hlášení dopravní nehody policii, to druhé (i když také zde rovněž došlo k jisté změně statistické metodiky) muselo být způsobeno něčím jiným. Časová souslednost se začátkem platnosti nového silničního zákona nahrávála jednoduchému závěru, který byl velmi pravděpodobně správný - k poklesu počtu obětí dopravních nehod došlo v důsledku zavedení velmi tvrdé represe ze strany policie.

Červencový pokles byl velmi významný, "pouze" 73 mrtvých znamenalo proti loňsku snížení o 47 procent, a mnoho lidí přiváděl k těžko vyvratitelnému přesvědčení - ať už je nový zákon jakýkoli, tohle je tak dobré, že to stojí za všechny jeho nedokonalosti. Odpůrce zákona to sice neumlčelo (aby také ano, ti rozumní, mezi něž se řadím, nikdy nebojovali proti zákonu jako takovému, ale proti mnoha jeho jednotlivým nedostatkům, které svou absurditou ničemu nepomáhají a efekt nových pravidel pouze degradují), ale jejich křik začal být přehlížen. Bohužel, srpnové výsledky již nebyly tak pozitivní, mrtvých bylo 76, což meziročně představuje snížení o 26 procent.

Nyní je tu září a snížení počtu obětí v řádu desítek procent je minulostí. Nemuseli jsme čekat na uplynuvší krutý víkend, který stál život minimálně třinácti lidí, abychom viděli, že dramatické rozdíly jsou pryč. Do soboty zemřelo na silnicích 39 lidí, loni ve stejném období 42. Po víkendu bude rozdíl ještě menší. Nejsem tak pošetilý jako bývalý ministr Šimonovský, abych při prvním podobném výsledku hovořil o tom, že zákon nefunguje, ale trendová čísla hovoří tak jasnou řečí, že se do budoucna těžko dočkáme jiného závěru.

Žádné nové řešení, žádné nové výsledky

Pokud AutoRevue čtete pravidelně, jistě víte, že nový silniční zákon je mi trnem v oku od prvního dne, kdy byl schválen poslaneckou sněmovnou. Není to ale proto, že by měl učinit přítrž mému nezodpovědnému chování, jak je mi některými čtenáři podsouváno (za celý svůj řidičský život nemám jediný zápis v kartě řidiče, nemám od července žádný trestný bod a své pokuty bych spočítal na prstech jedné ruky), ale proto, že si nebere absolutně žádné poučení z omylů předchozích zákonů a svou působností z podstaty nemůže vést k řešení jakéhokoli problému. Opravdu nemohu být zastáncem zákona, který problém neřeší vůbec, nebo se jej snaží řešit výrazně horším způsobem, než jakým by jej řešit mohl. Nespočetněkrát jsme na to upozorňovali, mnohokrát navrhovali jiná řešení a po neúspěchu veškerých našich aktivit jsme na konci června konstatovali, že nový zákon v dlouhodobém horizontu pravděpodobně nepřinese v chování řidičů žádnou změnu. Bohužel, nyní se zdá, že se obavy mé a mých kolegů z redakce stanou skutečností.

Tento článek rozhodně nepíši proto, abych ukázal, že jsme měli pravdu a nad statistikami dopravních nehod se rozhodně neraduji. Je mi to líto a mrzí mě to o to více, že se mnoha dnešním neštěstím dalo předejít. Stačilo jen tolik, aby politici, kteří současný zákon schvalovali, mysleli a naslouchali argumentům ostatních. Mnohokrát jsme opakovali - na novém zákonu není nic nového, po systémech třikrát a dost a dvakrát a dost přináší pouze systém jednou a dost, podpořený vysokými pokutami, které byly už dříve dost vysoké. Tyto prostředky se dlouhodobě ukazují jako neúčinné, přesto opět přicházíme s týmiž opatřeními, které mají pouze vyšší intenzitu. Proč by proboha měly nyní začít fungovat? Říci si uvidíme? To mi připomíná jen dialog slepého s hluchým.

Strach pominul, nepokoušejme se vyvolat další

Přesto jsme se touto cestou vydali. Nyní jistě začínáme prozírat, ale ještě nevidíme. Velmi však pochybuji o tom, že by závěr mohl být jiný, než ten námi predikovaný. A to z jednoho prostého důvodu: sami si odpovězte na otázku, jak dlouho se vydržíte něčeho bát. Jak dlouho jste se v mládí báli čerta? Den, měsíc, několik let? Bude to různé, ale vždy šlo o omezenou dobu. A přesně na tomtéž principu byl založen nový silniční zákon, na strachu. Na tom, že dospělé a inteligentní jedince donutíme respektovat mnohdy nesmyslná pravidla jen tím, že jim jinak uděláme ze života peklo. Něco podobného je vlastní totalitním režimům, nikoli svobodné společnosti. Strach pochopitelně zafungoval, ale dlouhodobě prostě nemůže být účinný. Dokud svědomité chování nebude řidičům vlastní, nebude zkrátka títmo způsobem vynutitelné, každý se jednou přestane bát.

Máme novou vládu, máme nové zastupitele v poslanecké sněmovně, a proto si znovu dovolím požádat: Nečekejme na to, až to opravdu skončí špatně, pojďme se vrátit o pár měsíců zpět a stvořit zákon, který bude v lidech probouzet cit pro odpovědnost a nikoli strach z toho, co se stane, když se odpovědně chovat nebudou. Nemyslím si, že by šlo o něco mimořádně těžkého, exempla trahunt a ve světě najdeme mnoho dobrých příkladů, jak kýženého efektu dosáhnout. Neopakujme stále tutéž chybu, doufám, že nyní nikdo nepřijde s návrhem, že postihy je třeba ještě zpřísnit (jde-li to vůbec). Mnozí čeští řidiči zkrátka potřebují vychovat, mlácením po hlavě je ale nikdy ničemu nenaučíme. A pokud náhodou naučíme, přestanou to respektovat, jakmile bití ustane. Ustavičné mlácení je ovšem nejenže nerealizovatelné, ale především nežádoucí.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 22 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků