Obě královské disciplíny motorsportu čekají nyní zásadní změny. Víte jaké?

Rok 2017 je za dveřmi a s ním i nová sezona populárních motoristických šampionátů. My jsme se zaměřili na Formuli 1 a WRC. Na jaké novinky se v těchto soutěžích můžeme už za pár týdnů těšit? Rozhodně jich není málo...
Obě královské disciplíny motorsportu čekají nyní zásadní změny. Víte jaké?

Formule 1

Královna motorsportu přišla v posledních letech o svůj půvab a řadu skalních fanoušků, stále se ale řadí mezi nejpopulárnější sporty současnosti. Letošní ročník nepatřil mezi ty nejnapínavější, protože Mercedes i tentokrát ukázal všem soupeřům záda a o mistrovský titul se prali pouze jeho jezdci.

Vrátí se Alfa Romeo do Formule 1? Prezident Ferrari to nevyloučil

Vrátí se Alfa Romeo do Formule 1? Prezident Ferrari to nevyloučil

Velký šok způsobil svému týmu i všem fanouškům Nico Rosberg jen pár dní po zisku prvního titulu. Po jedenácti letech ve Formuli 1 totiž oznámil konec závodní kariéry. Mistrovský tým se tak rázem ocitl bez svého šampiona a okamžitě začal hledat náhradu. Seznam kandidátů je košatý, postupem času se ale zužuje. Rosberga u Mercedesu pravděpodobně nahradí Valtteri Bottas (Williams) nebo odchovanec německé stáje Pascal Wehrlein (Manor).

Rychlejší vozy

Důležitou kapitolou pro rok 2017 jsou změny v regulích a proporcích samotných vozů. Ty budou od nové sezony o několik centimetrů širší i delší. Hlavně ale mají být až o šest sekund na kolo rychlejší! Kdo by si ovšem myslel, že díky tomu uvidíme také více předjíždění, ten by se pletl. Jízda v závěsu za jiným vozem bude kvůli divočejšímu vozu ještě náročnější.

Klepněte pro větší obrázek
Vlevo jsou proporce vozu pro příští sezonu. Vpravo pro porovnání auto z roku 2015
Autor: Giorgio Piola

Široké pneumatiky

Důležité změny čekají také pneumatiky. Ty bude i v příštím roce dodávat všem stájím společnost Pirelli. Obutí bude nově vpředu širší o 55 milimetrů, vzadu pak o 75 milimetrů. Italský výrobce už pneu pro sezonu 2017 oficiálně představil a několikrát testoval. Společně s širšími a agresivnějšími vozy tak příští rok můžeme očekávat skutečně sexy auta!

Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá letošní vůz s širšími pneumatikami pro sezonu 2017

O jeden závod méně

Kdo Formuli 1 sleduje už nějaký čas, ten ví, že její kalendář se může změnit kdykoliv. Klidně i v průběhu sezony. Oficiální je zatím to, že v roce 2017 bude mezi velkými cenami opět chybět Německo, pořadatelé se totiž nedohodli na podmínkách smlouvy s promotérem Berniem Ecclestonem. Závod v Baku, který se letos jel jako Velká cena Evropy, bude přejmenován na Velkou cenu Ázerbájdžánu. Celkově kalendář pro příští rok čítá 20 závodů. Začíná se 26. března v Austrálii a sezona končí 26. listopadu v Abu Dhabi.

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

WRC

Přesun mistra světa

Sébastien Ogier dominoval šampionátu WRC už čtvrtým rokem, po letošní sezoně si ale musel hledat nové angažmá. Není žádným tajemstvím, že Volkswagen soutěž opouští kvůli finančním úsporám na řešení kauzy Dieselgate. Polo vymění francouzský jezdec za Fiestu, pro příští sezonu se na spolupráci dohodl s Fordem a týmem M-Sport.

Red Bull bude vysílat WRC zdarma. Dívat se můžete na internetu

Red Bull bude vysílat WRC zdarma. Dívat se můžete na internetu

Toyota se vrací

Po dlouhých sedmnácti letech uvidíme na startu královské disciplíny rallye také vozy značky Toyota. Na startu se objeví hned dva exempláře modelu Yaris, které budou pilotovat zkušené finské posádky. Za volant prvního vozu usedne Jari-Matti Latvala a spolujezdcem mu bude Miika Anttila. Ve druhém automobilu se představí Juho Hanninen s parťákem Kajem Lindstromem.

Toyota potvrdila přípravu výkonného Yarisu. Inspirací bude WRC

Toyota potvrdila přípravu výkonného Yarisu. Inspirací bude WRC

„Je to dobře navržený vůz s neuvěřitelným potenciálem,“ uvedl k výkonnému Yarisu šéf týmu Tommi Makinen. „Nová pravidla nám poskytují mnohem svobodnější vývoj. Už nyní víme, že to bude skutečně spolehlivé a rychlé auto. Nemohu se dočkat, až uvidím výsledky za závodních podmínek.“

Klepněte pro větší obrázek
S tímto Yarisem bude Toyota bojovat o úspěchy v následující sezoně WRC

Výkonnější vozy

A o jakých pravidlech to Makinen vlastně hovořil? Mezinárodní automobilová federace už před rokem a půl schválila několik klíčových změn, díky kterým budou vozy WRC ještě výkonnější. Průměr restriktoru turbodmychadla se zvětší o dva milimetry, čímž výkon vozu vzroste na až 380 koňských sil. Auta budou opět pohánět 1,6litrové přeplňované čtyřválce.

Změny se odehrají také v aerodynamice. Karoserie vozů se rozšíří o 55 milimetrů a delší budou i přední a zadní převisy. Vrací se také elektronicky řízené centrální diferenciály a auta budou o 25 kilogramů lehčí.

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Kdo kdy bude startovat?

Za stávajících pravidel musel lídr šampionátu startovat do páteční a sobotní jízdy jako první. To jej mohlo značně znevýhodnit zejména na suchých šotolinových trasách. Od roku 2017 tomu bude jinak, v sobotu a v neděli totiž budou jezdci startovat v opačném pořadí. Jedná se o systém, podle kterého se do jednotlivých jízd startovalo už v roce 2014. Návrat tohoto pravidla se ale fanouškům příliš nelíbí. Ti byli spokojeni se současným systémem, který v šesti závodech nabídl šest různých vítězů. 

Kalendář šampionátu WRC startuje legendárním závodem v Monte Carlu, kde se první jízdy uskuteční už 20. ledna. Celkově se soutěž v roce 2017 pojede ve dvanácti různých destinacích napříč celým světem.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků