Obce stále chtějí měřit rychlost pomocí soukromých firem

Je to sotva pár dnů, co soudce Pavel Kumprecht rozhodl, že soukromé firmy nemohou měřit rychlost pro obce a města již hledají cestu, jak z toho ven. Verdikt zakazoval soukromému sektoru měřit pro obce s tím, že soukromá firma není oprávněná nakládat s osobními údaji (portréty řidičů) a navíc není možné, aby část moci svěřenou obcím přebíral soukromý subjekt.

Nyní to ovšem vypadá, že stačí změnit jen málo a v dané praxi se může pokračovat dále. Město Hradec Králové totiž brzy vyhlásí vítěze tendru na dodávku radarového a kamerového systému, který má být použit v boji proti rychlým řidičům.

I když bude vše jinak, výsledek bude v podstatě stejný jako do revolučního soudního rozhodnutí. A opět z toho bude profitovat soukromý sektor.

Doposud byla praxe takové, že obec uzavřela smlouvu se soukromou firmou, která prováděla na vytipovaných místech měření. Poté vzala snímky a vyhodnotila ty, které porušily silniční zákon. Tyto snímky pak firma předala obci, která s hříšníky zahájila správní řízení a z vybrané pokuty dostala firma odměnu.

V Hradci Králové na to půjdou trochu jinak. Soukromá firma nainstaluje na vytipované místa pevné radary s kamerovým systémem a snímky se budou posílat rovnou na magistrát. Tím se město vyhne tomu, že by soukromá firma zpracovávala osobní údaje. Nejde ale o neprůstřelné řešení, protože druhý problém - svěřování pravomoci policie soukromé firmě - tímto rozhodně nezmizí.

Pokud by se však Hradci podařilo tuto věc obhájit, dostane firma během dalších čtyř let neskutečných 700 milionů korun za výstavbu a provozování celého systému. Město přitom již dopředu počítá s tím, že na pokutách za tu dobu vybere přes astronomických 1,2 miliardy korun.

Tedy kamerový městský systém by měl každý den, po dobu čtyř let, přinášet do městské kasy okolo 830 000 Kč. Tedy sumu opravdu astronomickou.

Jak jde tedy vidět, nejen soukromý sektor, ale i obce vidí v pokutách opravdu lukrativní business. A je opět na místě se ptát, zda je správné, aby městům a obcím zůstaly vybrané pokuty, protože tím získávají ohromnou motivaci k tomu pokutovat jakýkoli přečin, jelikož ví, že to, co vyberou, jim i zůstane. Navíc je otázkou, čí zájem je touto věcí sledován. Vítězná firma dostane stamiliony, město rovněž, ale bude také naplněn prvotní smysl podobných opatření, tedy zvýšení bezpečnosti silničního provozu? Obáváme se, že tento zájem je na seznamu priorit hradeckých autorit až příliš vzadu...

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků