Obce stále chtějí měřit rychlost pomocí soukromých firem

Je to sotva pár dnů, co soudce Pavel Kumprecht rozhodl, že soukromé firmy nemohou měřit rychlost pro obce a města již hledají cestu, jak z toho ven. Verdikt zakazoval soukromému sektoru měřit pro obce s tím, že soukromá firma není oprávněná nakládat s osobními údaji (portréty řidičů) a navíc není možné, aby část moci svěřenou obcím přebíral soukromý subjekt.

Nyní to ovšem vypadá, že stačí změnit jen málo a v dané praxi se může pokračovat dále. Město Hradec Králové totiž brzy vyhlásí vítěze tendru na dodávku radarového a kamerového systému, který má být použit v boji proti rychlým řidičům.

I když bude vše jinak, výsledek bude v podstatě stejný jako do revolučního soudního rozhodnutí. A opět z toho bude profitovat soukromý sektor.

Doposud byla praxe takové, že obec uzavřela smlouvu se soukromou firmou, která prováděla na vytipovaných místech měření. Poté vzala snímky a vyhodnotila ty, které porušily silniční zákon. Tyto snímky pak firma předala obci, která s hříšníky zahájila správní řízení a z vybrané pokuty dostala firma odměnu.

V Hradci Králové na to půjdou trochu jinak. Soukromá firma nainstaluje na vytipované místa pevné radary s kamerovým systémem a snímky se budou posílat rovnou na magistrát. Tím se město vyhne tomu, že by soukromá firma zpracovávala osobní údaje. Nejde ale o neprůstřelné řešení, protože druhý problém - svěřování pravomoci policie soukromé firmě - tímto rozhodně nezmizí.

Pokud by se však Hradci podařilo tuto věc obhájit, dostane firma během dalších čtyř let neskutečných 700 milionů korun za výstavbu a provozování celého systému. Město přitom již dopředu počítá s tím, že na pokutách za tu dobu vybere přes astronomických 1,2 miliardy korun.

Tedy kamerový městský systém by měl každý den, po dobu čtyř let, přinášet do městské kasy okolo 830 000 Kč. Tedy sumu opravdu astronomickou.

Jak jde tedy vidět, nejen soukromý sektor, ale i obce vidí v pokutách opravdu lukrativní business. A je opět na místě se ptát, zda je správné, aby městům a obcím zůstaly vybrané pokuty, protože tím získávají ohromnou motivaci k tomu pokutovat jakýkoli přečin, jelikož ví, že to, co vyberou, jim i zůstane. Navíc je otázkou, čí zájem je touto věcí sledován. Vítězná firma dostane stamiliony, město rovněž, ale bude také naplněn prvotní smysl podobných opatření, tedy zvýšení bezpečnosti silničního provozu? Obáváme se, že tento zájem je na seznamu priorit hradeckých autorit až příliš vzadu...

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 25 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků