Obce stále chtějí měřit rychlost pomocí soukromých firem

Obce stále chtějí měřit rychlost pomocí soukromých firem

Je to sotva pár dnů, co soudce Pavel Kumprecht rozhodl, že soukromé firmy nemohou měřit rychlost pro obce a města již hledají cestu, jak z toho ven. Verdikt zakazoval soukromému sektoru měřit pro obce s tím, že soukromá firma není oprávněná nakládat s osobními údaji (portréty řidičů) a navíc není možné, aby část moci svěřenou obcím přebíral soukromý subjekt.

Nyní to ovšem vypadá, že stačí změnit jen málo a v dané praxi se může pokračovat dále. Město Hradec Králové totiž brzy vyhlásí vítěze tendru na dodávku radarového a kamerového systému, který má být použit v boji proti rychlým řidičům.

I když bude vše jinak, výsledek bude v podstatě stejný jako do revolučního soudního rozhodnutí. A opět z toho bude profitovat soukromý sektor.

Doposud byla praxe takové, že obec uzavřela smlouvu se soukromou firmou, která prováděla na vytipovaných místech měření. Poté vzala snímky a vyhodnotila ty, které porušily silniční zákon. Tyto snímky pak firma předala obci, která s hříšníky zahájila správní řízení a z vybrané pokuty dostala firma odměnu.

V Hradci Králové na to půjdou trochu jinak. Soukromá firma nainstaluje na vytipované místa pevné radary s kamerovým systémem a snímky se budou posílat rovnou na magistrát. Tím se město vyhne tomu, že by soukromá firma zpracovávala osobní údaje. Nejde ale o neprůstřelné řešení, protože druhý problém - svěřování pravomoci policie soukromé firmě - tímto rozhodně nezmizí.

Pokud by se však Hradci podařilo tuto věc obhájit, dostane firma během dalších čtyř let neskutečných 700 milionů korun za výstavbu a provozování celého systému. Město přitom již dopředu počítá s tím, že na pokutách za tu dobu vybere přes astronomických 1,2 miliardy korun.

Tedy kamerový městský systém by měl každý den, po dobu čtyř let, přinášet do městské kasy okolo 830 000 Kč. Tedy sumu opravdu astronomickou.

Jak jde tedy vidět, nejen soukromý sektor, ale i obce vidí v pokutách opravdu lukrativní business. A je opět na místě se ptát, zda je správné, aby městům a obcím zůstaly vybrané pokuty, protože tím získávají ohromnou motivaci k tomu pokutovat jakýkoli přečin, jelikož ví, že to, co vyberou, jim i zůstane. Navíc je otázkou, čí zájem je touto věcí sledován. Vítězná firma dostane stamiliony, město rovněž, ale bude také naplněn prvotní smysl podobných opatření, tedy zvýšení bezpečnosti silničního provozu? Obáváme se, že tento zájem je na seznamu priorit hradeckých autorit až příliš vzadu...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků