O řidičák přišlo od července 36 000 lidí, kvůli bodovému systému 10 (deset)

Když jsme před pár týdny psali o tom, že návrh vlády na úpravu silničního zákona neřeší klíčový problém spočívající v ještě tvrdších trestech existujících vedle bodového systému, který se tím stává fakticky bezzubým, nesmyslným a neúčinným, netušili jsme, jak moc jsou naše slova pravdivá. Deník Právo ve svém dnešním vydání úvádí, že podle statistik Ministerstva dopravy přišlo od června o řidičský průkaz 35 994 lidí, z čehož pouhým deseti byl odebrán za vyčerpání bodového konta. Očekávali jsme mnohé, ale poměr 35 984 versus 10 je naprosto neuvěřitelný.

Bohužel jde jen o další důkaz ubohosti konstrukce nového zákona. Jeho synonymem se, zejména díky mediální kampani předchozího vedení Ministerstva dopravy, stal bodový systém, ten se však nutně musel ukázal jako nepodstatný doplněk systému "jednou a dost". Právě téměr pouze díky němu přišlo 36 000 řidičů o své oprávnění, za jediné porušení zákona můžete přijít o řidičák kvůli rychlosti, alkoholu nebo předjíždění na plné čáře (více ve zmiňovaném článku). 12 trestných bodů se dá nasbírat snad jen shodou náhod nebo neustálou ignorací méně podstatných ustanovení zákona.

Bodový systém jako takový jsme nikdy neodmítali a akceptovali jej jako dobrý prostředek, jak dostat ze silnic ty řidiče, kteří opakovaně a závažně porušují daná pravidla. Bojovali jsme mj. pouze proti některým trestům, které se tomuto principu příčily a mohly tak vést k odebrání řidičáku např. těm, kteří si jen párkrát nezapnou pás nebo nepodstatným způsobem poruší rychlostní omezení. Nyní se ukazuje, že systém v tomto ohledu selhává úplně z jiného důvodu - daná úprava trestá řidiče ještě dříve, než je může jakkoli vystrašit nebo dokonce potrestat bodový systém. Řidič je za jakýkoli vážnější přestupek potrestán okamžitě odebráním řidičského průkazu a ani nedostává šanci své chování korigovat.

TEST Audi RS 4 Avant: Na chalupě budete rychle. Prodloužíte si ale cestu?

Audi RS4 Avant

Opravdu rychlý kombík o Audi už je automobilovým archetypem, pevnou součástí trhu. Nabídne aktuální generace něco navíc?

dnes | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

19.  8.  2018 | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků