O řidičák přišlo od července 36 000 lidí, kvůli bodovému systému 10 (deset)

Když jsme před pár týdny psali o tom, že návrh vlády na úpravu silničního zákona neřeší klíčový problém spočívající v ještě tvrdších trestech existujících vedle bodového systému, který se tím stává fakticky bezzubým, nesmyslným a neúčinným, netušili jsme, jak moc jsou naše slova pravdivá. Deník Právo ve svém dnešním vydání úvádí, že podle statistik Ministerstva dopravy přišlo od června o řidičský průkaz 35 994 lidí, z čehož pouhým deseti byl odebrán za vyčerpání bodového konta. Očekávali jsme mnohé, ale poměr 35 984 versus 10 je naprosto neuvěřitelný.

Bohužel jde jen o další důkaz ubohosti konstrukce nového zákona. Jeho synonymem se, zejména díky mediální kampani předchozího vedení Ministerstva dopravy, stal bodový systém, ten se však nutně musel ukázal jako nepodstatný doplněk systému "jednou a dost". Právě téměr pouze díky němu přišlo 36 000 řidičů o své oprávnění, za jediné porušení zákona můžete přijít o řidičák kvůli rychlosti, alkoholu nebo předjíždění na plné čáře (více ve zmiňovaném článku). 12 trestných bodů se dá nasbírat snad jen shodou náhod nebo neustálou ignorací méně podstatných ustanovení zákona.

Bodový systém jako takový jsme nikdy neodmítali a akceptovali jej jako dobrý prostředek, jak dostat ze silnic ty řidiče, kteří opakovaně a závažně porušují daná pravidla. Bojovali jsme mj. pouze proti některým trestům, které se tomuto principu příčily a mohly tak vést k odebrání řidičáku např. těm, kteří si jen párkrát nezapnou pás nebo nepodstatným způsobem poruší rychlostní omezení. Nyní se ukazuje, že systém v tomto ohledu selhává úplně z jiného důvodu - daná úprava trestá řidiče ještě dříve, než je může jakkoli vystrašit nebo dokonce potrestat bodový systém. Řidič je za jakýkoli vážnější přestupek potrestán okamžitě odebráním řidičského průkazu a ani nedostává šanci své chování korigovat.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků