O řidičák přišlo od července 36 000 lidí, kvůli bodovému systému 10 (deset)

Když jsme před pár týdny psali o tom, že návrh vlády na úpravu silničního zákona neřeší klíčový problém spočívající v ještě tvrdších trestech existujících vedle bodového systému, který se tím stává fakticky bezzubým, nesmyslným a neúčinným, netušili jsme, jak moc jsou naše slova pravdivá. Deník Právo ve svém dnešním vydání úvádí, že podle statistik Ministerstva dopravy přišlo od června o řidičský průkaz 35 994 lidí, z čehož pouhým deseti byl odebrán za vyčerpání bodového konta. Očekávali jsme mnohé, ale poměr 35 984 versus 10 je naprosto neuvěřitelný.

Bohužel jde jen o další důkaz ubohosti konstrukce nového zákona. Jeho synonymem se, zejména díky mediální kampani předchozího vedení Ministerstva dopravy, stal bodový systém, ten se však nutně musel ukázal jako nepodstatný doplněk systému "jednou a dost". Právě téměr pouze díky němu přišlo 36 000 řidičů o své oprávnění, za jediné porušení zákona můžete přijít o řidičák kvůli rychlosti, alkoholu nebo předjíždění na plné čáře (více ve zmiňovaném článku). 12 trestných bodů se dá nasbírat snad jen shodou náhod nebo neustálou ignorací méně podstatných ustanovení zákona.

Bodový systém jako takový jsme nikdy neodmítali a akceptovali jej jako dobrý prostředek, jak dostat ze silnic ty řidiče, kteří opakovaně a závažně porušují daná pravidla. Bojovali jsme mj. pouze proti některým trestům, které se tomuto principu příčily a mohly tak vést k odebrání řidičáku např. těm, kteří si jen párkrát nezapnou pás nebo nepodstatným způsobem poruší rychlostní omezení. Nyní se ukazuje, že systém v tomto ohledu selhává úplně z jiného důvodu - daná úprava trestá řidiče ještě dříve, než je může jakkoli vystrašit nebo dokonce potrestat bodový systém. Řidič je za jakýkoli vážnější přestupek potrestán okamžitě odebráním řidičského průkazu a ani nedostává šanci své chování korigovat.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 41 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků