Nejméně polovina dopravních nehod je spojena s poraněním krční páteře. Nejčastěji jde o tzv. opěrkový syndrom. Dle Evropské komise ho každoročně v rámci EU utrpí při nehodách až 800 tisíc osob. Zdroj:  neriskujkrk.cz

Nejméně polovina dopravních nehod je spojena s poraněním krční páteře. Nejčastěji jde o tzv. opěrkový syndrom. Dle Evropské komise ho každoročně v rámci EU utrpí při nehodách až 800 tisíc osob. | Zdroj: neriskujkrk.cz

Z nich cca 5 % mívá dlouhodobé potíže, což s sebou nese nemalé socioekonomické náklady ve výši 10 miliard eur (z celkových cca 280 miliard celkových nákladů nehodovosti). Zdroj:  neriskujkrk.cz

Z nich cca 5 % mívá dlouhodobé potíže, což s sebou nese nemalé socioekonomické náklady ve výši 10 miliard eur (z celkových cca 280 miliard celkových nákladů nehodovosti). | Zdroj: neriskujkrk.cz

Švédští odborníci udávají, že opěrkové trauma stojí za 70 % všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.  Zdroj: Pixabay.com

Švédští odborníci udávají, že opěrkové trauma stojí za 70 % všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.  | Zdroj: Pixabay.com

Experti z Platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v provozu, se teď pouští i do boje za osvětu a včasnou diagnostiku a léčbu možného poranění krční páteře po nehodě. V prvních týdnech po nehodě totiž může být poranění bez zjevných příznaků. Zdroj: Pixabay.com

Experti z Platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v provozu, se teď pouští i do boje za osvětu a včasnou diagnostiku a léčbu možného poranění krční páteře po nehodě. V prvních týdnech po nehodě totiž může být poranění bez zjevných příznaků. | Zdroj: Pixabay.com

„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří... Více v článku... Zdroj: Pixabay.com

„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří... Více v článku... | Zdroj: Pixabay.com

Z nich cca 5 % mívá dlouhodobé potíže, což s sebou nese nemalé socioekonomické náklady ve výši 10 miliard eur (z celkových cca 280 miliard celkových nákladů nehodovosti). Zdroj:  neriskujkrk.cz
Švédští odborníci udávají, že opěrkové trauma stojí za 70 % všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.  Zdroj: Pixabay.com
Experti z Platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v provozu, se teď pouští i do boje za osvětu a včasnou diagnostiku a léčbu možného poranění krční páteře po nehodě. V prvních týdnech po nehodě totiž může být poranění bez zjevných příznaků. Zdroj: Pixabay.com
„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří... Více v článku... Zdroj: Pixabay.com
5
Fotogalerie

O poranění krční páteře po nehodě zprvu nemusíte vědět. Znáte opěrkový syndrom?

Celých 50 % automobilových nehod má za následek poranění páteře. Včasná kontrola a léčba je nicméně v ČR stále přehlíženou oblastí.

Nejméně polovina dopravních nehod je spojena s poraněním krční páteře. Nejčastěji jde o tzv. opěrkový syndrom. Dle Evropské komise ho každoročně v rámci EU utrpí při nehodách až 800 tisíc osob. Z nich cca 5 % mívá dlouhodobé potíže, což s sebou nese nemalé socioekonomické náklady ve výši 10 miliard eur (z celkových cca 280 miliard celkových nákladů nehodovosti).

Švédští odborníci udávají, že opěrkové trauma stojí za 70 % všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách. Experti z Platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v provozu, se teď pouští i do boje za osvětu a včasnou diagnostiku a léčbu možného poranění krční páteře po nehodě. V prvních týdnech po nehodě totiž může být poranění bez zjevných příznaků.

„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří. Může k němu dojít již při nízkých rychlostech okolo 20 km/h,“ uvádí Prim. MUDr. Tomáš Fořt, ze společnosti Fortmedica.

Ve velkém počtu případů v období krátce po nehodě nemívá postižená osoba žádné obtíže, respektive se jedná jen o potíže marginální. Klinický nález navíc bývá zcela normální. „Pokud však nebudou poranění včas odhalena a léčena, mohou se po několika měsících objevit příznaky, které bývají velmi pestré – bolesti hlavy, dvojité vidění, závratě, nitroušní šelesty, poruchy spánku, mravenčení v končetinách, poruchy hybnosti,“ uvádí doc. MUDr. Aleš Hahn, hlavní odborník na problematiku opěrkového traumatu.

Problematiku opěrkového syndromu samozřejmě pečlivě sledují i pojišťovny. „Ročně řešíme v povinném ručení 70 tisíc škod, v téměř 40 % případů je příčinou nedodržení bezpečnostní vzdálenosti mezi vozidly, tedy náraz zezadu do jiného vozidla. Většinou se jedná o menší „plechové“ škody, ale každoročně také registrujeme cca 1700 případů poranění krční páteře. Komplexní vyšetření na speciálním přístroji a tím i včasné zahájení léčby je tedy přínosné i pro nás,“ potvrzuje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.     

K problematice opěrkového traumatu je však v ČR na rozdíl od jiných zemí EU nepřistupováno komplexně. Nový projekt Platformy Vize 0, který bude financovaný z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, se tak zaslouží za vytvoření metodiky provádění příslušné diagnostiky, terapie a rehabilitace, zatímco definuje i národní síť referenčních pracovišť, kam se budou moci účastníci nehod obrátit.

Samozřejmě i sami pasažéři mohou přispět k minimalizaci rizika vzniku opěrkového syndromu. „Správné nastavení sedačky, opěrky hlavy i na zadním sedadle a samozřejmě řádné připoutání se bezpečnostními pásy. To vše jsou faktory, které významně přispívají k minimalizaci následků případné kolize. A je dobré mít na paměti, že žádná jízda není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k vážné nehodě,“ uzavírá herec Jan Čenský, který je mediální tváří projektu. 

Jak si správně nastavit sedačku v autě, to se podívejte na videu níže.

Doporučujeme

Články odjinud