O naftové motory je čím dál menší zájem. Jejich pověst není jediným důvodem

Prvních pět letošních měsíců stačilo, aby prodeje vozů se vznětovými motory potvrdily své směřování k dalšímu dlouholetému minimu. Po loňském roce, kdy zájem o naftová auta rekordně klesal, se propad zbrzdil jen mírně.

Od ledna do května se v Česku prodalo něco přes 29 tisíc osobních dieselových aut, o rok dříve ve stejném období prodeje přesáhly 37 tisíc. V roce 2016 to ještě bylo 47 tisíc, jak ukazuje databáze Svazu dovozců automobilů. Zatímco letos jezdí na naftu pouze každé čtvrté prodané auto, před třemi lety byl jejich podíl více než čtyřicetiprocentní. Pokračuje tak trend nastartovaný po kauze dieselgate v roce 2015 především v západní Evropě.

TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Odklon od dieselů táhnou hlavně firmy, které nakupují tři čtvrtiny nových aut v Česku. Provoz aut jezdících na naftu může být levnější, ale ve výsledku se nemusí finančně vyplatit. „Tento typ pohonu má momentálně tak pošramocenou pověst, že zůstatková cena auta klesá v čase rychleji než auta s benzinovým pohonem. Při následném prodeji tak zejména firemní zákazníci musejí počítat s většími ztrátami a to je odrazuje od nákupu,“ vysvětluje ekonom Deloitte Václav Franče.

S poklesem prodejů souvisí odklon od naftových agregátů v portfoliu automobilek. „Zejména v segmentu malých vozů a nižší střední třídy je teď nabídka dieselových motorů velmi omezená,“ říká partner společnosti EY Petr Knap.

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Je to oficiální! Dieselová auta s normou Euro 4 už do Stuttgartu nesmí

Například v roce 2016 mělo naftový motor každé patnácté malé auto, nyní se podíl vznětových agregátů pohybuje pod jedním procentem. Vznětové agregáty přestala nabízet například Škoda do modelu Fabia. Do karet naopak dieselu nahrává rostoucí obliba SUV, kde si dieselový pohon udržuje stabilní postavení. Zájem naopak klesá o palivo LPG nebo CNG.

Autor: Michal Tomeš

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 22 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků