Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve?

Karoserie je první věc, které si při pohledu na vůz všimnete. Za desítky let vývoje automobilového průmyslu došlo k řadám designových změn. Jak se vzhled automobilů postupem času vyvíjel a co jej nejvíce ovlivnilo?

Potřeby zákazníků se postupem času mění a s nimi i automobilový trh. Jasným důkazem toho jsou čísla Svazu dovozců automobilů o nově registrovaných osobních autech v České republice. 

Zatímco před deseti lety byla na vrcholu seznamu nejprodávanějších vozů kategorie malých aut s podílem přes 43 %, dnes je vše jinak. Za rok 2016 bylo v naší zemi registrováno 259 694 nových automobilů, z nichž necelých 21 % patří nižší střední třídě.

Nejbezpečnějším SUV v Evropě je VW Tiguan, vyhodnotila EuroNCAP

Nejbezpečnějším SUV v Evropě je VW Tiguan, vyhodnotila EuroNCAP

Důležité změny se ale odehrávají na druhém místě. Tam se minulý rok s podílem lehce přes 20 % umístila kategorie SUV a terénních vozů, která v posledních letech zažívá doslova boom. Při současném trendu je navíc pravděpodobné, že se již v letošním roce stane tato třída v ČR nejpopulárnější.

Jak to všechno začalo...

Wilhem Maybach s Mercedesem 35 PS, Henry Ford a jeho model Quadricycle či kopřivnický President. Tyto výrobky patří mezi první automobily světa v koncepci, jejíž základ zůstal dodnes. Není přitom žádným tajemstvím, že se tvůrci prvních vozů inspirovali u kočárů. Na počátku minulého století bylo přitom běžné, že zákazník nejprve koupil podvozek, a až poté karoserii, kterou si mohl nechat upravit dle vlastních představ. Už tenkrát tedy byly poměrně velké možnosti individualizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Designový jazyk prvních aut se inspiroval u kočárů. Až do 30. let byly v drtivé většině nejoblíbenější vozy hranatých proporcí

Vozy 20. let byly výhradně hranaté, avšak už v té době se výrobci zaobírali naplněním potenciálu oblých tvarů a aerodynamiky. Jejich prvotní pokusy ale měly mnoho nedostatků, trápilo je například špatné chlazení motoru. Úspěšnou revolucí, která v masovém měřítku odbourala do té doby typické hranaté tvary, byl až Volkswagen Brouk. Jedna z jeho prvních variant spatřila světlo světa na konci 30. let minulého století. Vůz zaoblených tvarů postavil také Citroën, k sériové výrobě ale kvůli vypuknutí války nedošlo.

Jak se vozy měnily z hranatých na zaoblené? Podívejte se na video

Jak se vozy měnily z hranatých na zaoblené? Podívejte se na video

Hranaté tvary šly u běžných automobilů stranou, avšak v některých segmentech hrály i nadále klíčovou roli. Zejména pro potřeby armády vznikla vozidla jako Jeep nebo Land Rover.

Vznik nových kategorií

Druhá světová válka měla na vývoj karoserií značný vliv. Patrné to je zejména při porovnání tehdejšího amerického a evropského trhu. Zatímco USA čekal nástup zlatého věku automobilového průmyslu, Evropa řešila jiné starosti. Z války se teprve dostávala a lidé tak žádali malé a levné vozy. Vznikla proto řada nových miniaut, například BMW Isetta. Ten pravý boom ale začal až v druhé polovině 50. let, kdy byly představeny nové modely Fiat 500 nebo Mini Cooper.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Padesátá léta byla érou drobných miniaut

Ale padesátá léta přinesla také rozmach karosérií typu kombi.

Auta v Americe jsou nejstarší v historii. Průměrný věk je 12 let

Auta v Americe jsou nejstarší v historii. Průměrný věk je 12 let

V polovině šedesátých let dochází k dalšímu významnému milníku. Vůbec poprvé se objevuje vůz kategorie hatchback. Zatímco v té době byl jeho představitel Renault R 16 raritou a mnohem populárnější byly sedany, dnes hatchback patří mezi nejžádanější karoserie.

Poslední desetiletí minulého století se na rýsovacích prknech a v počítačích automobilek zrodily další koncepce karosérií. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zpátky ke kořenům. Zaoblené vozy opět střídají hranaté tvary

Například Renault Espace stál u zrodu zcela nové kategorie MPV (Multi Purpose Vehicle). Ty se oproti klasickému kombi vyznačují zvýšenou střechou a mnohdy i třetí řadou sedadel. Slouží zejména k přepravě vícečlenné posádky či větších nákladů.

Fenomén SUV

I když automobily SUV (Sport utility vehicle) získávají na masové oblibě až v posledních letech, jejich existence se datuje už do třicátých let minulého století. V roce 1935 byl představen Chevrolet Suburban. Vůz původně určený pro členy Národní gardy nabízel osm míst pro cestující, měl rámovou konstrukci a částečně ještě karoserii ze dřeva.

Důležitým konceptem v tomto segmentu byla Toyota RAV4, která se představila v roce 1995. Původně se jednalo jen o koncept, který se nikdy neměl dočkat sériové výroby. Zájem o tento projekt byl ale tak velký, že se automobilka rozhodla pro jeho realizaci. Dnes už existují čtyři generace.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota RAV4 byla prvním kompaktním SUV, původně se jednalo jen o koncept

Roku 2009 pak do kategorie SUV začíná promlouvat také tuzemská automobilka Škoda. Představuje model Yeti, který se vyrábí dodnes. Ovšem už v letošním roce se dočkáme druhé generace. Větší Škodu Kodiaq časem doplní naopak menší vůz s tvary SUV.

Rok 2017 přinese jen málo nových kombíků. Ale jeden bude z Česka

Rok 2017 přinese jen málo nových kombíků. Ale jeden bude z Česka

Zapomenuté tvary

Za desítky let existence automobilového průmyslu se objevilo také několik karoserií, které se neuchytily, případně se pro ně v moderním světě nenašlo dostatečné využití. Namátkou můžeme vzpomenout například kategorii landaulet. Jednalo se o vozy s plátěnou stahovací střechou, která se však nacházela pouze nad cestujícími vzadu. Většinou se jednalo o významné osobnosti či politiky. Z důvodů obav o bezpečnost "vystavených" cestujících se ale od těchto tvarů začalo postupně ustupovat.

Zcela mrtvá ale tato kategorie není. Z posledních let můžeme vzpomenout hned dva koncepty s tímto typem karoserie. Jedná se o Maybach Landaulet z roku 2009 a Lexus LS 600h L, který byl představen o dva roky později.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Landaulet v podání Maybachu a Lexusu. Druhé vyobrazené auto bylo svatebním vozem monackého knížete Alberta II., který si v roce 2011 bral Charlene Wittstockovou

Dalším tvarem, který stojí za zmínku, je phaeton. Jednalo se o divoké a poměrně nebezpečné vozy, není divu, že jejich označení odkazuje na tragickou jízdu Phaetona, syna Hélia. Vůz se vyznačoval velkou skládací střechou, která se táhla zezadu až k přednímu oknu. Avšak vozy s karoserií phaeton neměly žádná boční okénka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Phaeton v celé své kráse. Nahoře vůz Lancie z roku 1933, dole pak smyšlený automobil Lassiter, který se objevil v české hře Mafia

Jaká bude budoucnost?

Definovat současný trend v oblasti karoserií automobilů je nesmírně těžké. Jednotliví výrobci nabízí širokou škálu modelů těch nejrůznějších tvarů a proporcí. Zatímco někteří zůstávají věrní začátkům a automobily konstruují v hranatých a ostrých tvarech, jiní jdou cestou jemných elegantních křivek.

Baterie jsou překonány. Budoucnost prý patří vodíku

Baterie jsou překonány. Budoucnost prý patří vodíku

Současná společnost má výhodu v tom, že automobilový trh je až přesycen celou řadou modelů, které uspokojí tužby i toho nejnáročnějšího zájemce. Na výběr je vše od sedanů, kombíků, hatchbacků, MPV a SUV až po dvoumístné sportovní automobily.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jednoduchost a čistota. Koncepty budoucnosti jsou si dost podobné. Budou tak ale za pár desítek let automobily skutečně vypadat?

Předpovídat budoucnost tvarů automobilů je nesmírně těžký úkol. Zatímco současné futuristické koncepty jednotlivých automobilek jsou v drtivé většině co možná „nejčistší“, uhlazené a s minimálním množstvím rušivých designových elementů, za 10 let může být všechno jinak. Ostatně při ohlédnutí do historie zjistíme, že k náhlé změně by nedošlo poprvé…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků