Nový zákon chce zrušit speciální montážní vozy

Pojem M 1 je blízký zejména těm, kteří mají možnost si pro svou firmu koupit tak zvaný montážní vůz a odečíst si ta daň z přidané hodnoty. Vcelku snadnému způsobu úspory při nákupu ale zřejmě už brzy odzvoní.
Nový zákon chce zrušit speciální montážní vozy

Montážní vůz lze udělat prakticky z jakéhokoliv kombíku. Stačí přidat drátěnou přepážku za zadní sedadla a oddělit tak nákladní prostor. Takto mohou upravovat vozy importéři i dealeři, stačí si nechat upravenou verzi schválit ministerstvem dopravy. Potřebu mít ve firmě „montážní vůz“ je pochopitelně třeba také zdůvodnit. To ale není nic obtížného – stačí prohlásit, že převážím náklad, byť by to třeba byly šanony písemností. Takové zdůvodnění dá dohromady prakticky každý.

Doklad, že vozidlo spadá mezi montážní, opravňuje držitele požádat finanční úřad o vrácení DPH. Finanční úřad má sice právo udělat kontrolu zda ve voze přepážka skutečně je, nikdo ji nevymontoval a zda se vozidlo používá i deklarovanému účelu. V praxi ale nikdo nic takového nekontroluje. Nejnovější tvar registračních značek je navíc pro všechna vozidla stejný, takže žlutá tabulka už na to, že vlastně nejde o osobní automobil, nepoukazuje.

Určitě jste viděli na silnicích řadu i velmi drahých vozidel typu Mercedes-Benz ML, BMW X5, Toyota Lexus, Nissan Patrol, ale i řadu MPV, která mají uvnitř přepážku. Není to určitě žádná krása, ale úspora leckdy i statisíců korun takový prostředek světí.

V současné době už existuje návrh zákona, který kategorii M 1 ruší. Původně měla norma vstoupit v platnost už od 1. března, ale zřejmě se tak stane až o tři měsíce později. Ministerstvo financí správně poukazuje na to, že hodně majitelů takových vozidel kategorizaci zneužívá a nechává si DPH vracet neoprávněně.

Zrušení úlev přinese asi zvýšený zájem o taková vozidla ještě kdy to půjde. Importéři z novely mít radost nebudou, protože znamenala výraznou podporu prodeje a tak všichni – pokud to jen trochu šlo – nabízeli s osobními verzemi hned i M 1. Z hlediska nákupu bude změna jednoduchá, horší je to už s leasingovými smlouvami, které byly uzavřeny ještě v době platnosti daňové úlevy. To je oříšek, který musejí rozlousknout leasingové společnosti spolu s příslušnými státními finančními institucemi.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků