Nový zákon chce zrušit speciální montážní vozy

Pojem M 1 je blízký zejména těm, kteří mají možnost si pro svou firmu koupit tak zvaný montážní vůz a odečíst si ta daň z přidané hodnoty. Vcelku snadnému způsobu úspory při nákupu ale zřejmě už brzy odzvoní.
Nový zákon chce zrušit speciální montážní vozy

Montážní vůz lze udělat prakticky z jakéhokoliv kombíku. Stačí přidat drátěnou přepážku za zadní sedadla a oddělit tak nákladní prostor. Takto mohou upravovat vozy importéři i dealeři, stačí si nechat upravenou verzi schválit ministerstvem dopravy. Potřebu mít ve firmě „montážní vůz“ je pochopitelně třeba také zdůvodnit. To ale není nic obtížného – stačí prohlásit, že převážím náklad, byť by to třeba byly šanony písemností. Takové zdůvodnění dá dohromady prakticky každý.

Doklad, že vozidlo spadá mezi montážní, opravňuje držitele požádat finanční úřad o vrácení DPH. Finanční úřad má sice právo udělat kontrolu zda ve voze přepážka skutečně je, nikdo ji nevymontoval a zda se vozidlo používá i deklarovanému účelu. V praxi ale nikdo nic takového nekontroluje. Nejnovější tvar registračních značek je navíc pro všechna vozidla stejný, takže žlutá tabulka už na to, že vlastně nejde o osobní automobil, nepoukazuje.

Určitě jste viděli na silnicích řadu i velmi drahých vozidel typu Mercedes-Benz ML, BMW X5, Toyota Lexus, Nissan Patrol, ale i řadu MPV, která mají uvnitř přepážku. Není to určitě žádná krása, ale úspora leckdy i statisíců korun takový prostředek světí.

V současné době už existuje návrh zákona, který kategorii M 1 ruší. Původně měla norma vstoupit v platnost už od 1. března, ale zřejmě se tak stane až o tři měsíce později. Ministerstvo financí správně poukazuje na to, že hodně majitelů takových vozidel kategorizaci zneužívá a nechává si DPH vracet neoprávněně.

Zrušení úlev přinese asi zvýšený zájem o taková vozidla ještě kdy to půjde. Importéři z novely mít radost nebudou, protože znamenala výraznou podporu prodeje a tak všichni – pokud to jen trochu šlo – nabízeli s osobními verzemi hned i M 1. Z hlediska nákupu bude změna jednoduchá, horší je to už s leasingovými smlouvami, které byly uzavřeny ještě v době platnosti daňové úlevy. To je oříšek, který musejí rozlousknout leasingové společnosti spolu s příslušnými státními finančními institucemi.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků