Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

Na světě není moc univerzálnějších modelů, než je Volkswagen Golf. Aktuální osmá generace sice nepočítá s nafouknutou verzí Sportsvan a neobjednáte si už ani třídveřové provedení, pořád je ale z čeho vybírat. Golf nabízí širokou paletu ryze spalovacích, mild-hybridních, plug-in hybridních a sportovních verzí, byť je pravdou, že co se nabídky čtyřkolek týče, jsou doby největšího blahobytu už za námi. Čtyřkolky jsou už v nabídce jenom dvě: dobrodružně laděný Alltrack a ostré erko, které jsem v provedení Variant poprvé vyzkoušel na německém okruhu Bilster Berg. A byla to fakt jízda.

Nejprve si ale představíme tu „lidštější“ stránku nového Volkswagenu Golf R Variant. V porovnání s výchozím hatchbackem, který na náš trh vstoupil o něco dříve, je s délkou 4633 mm o 343 mm delší, má o 50 milimetrů delší rozvor náprav, ze kterého pramení i více místa pro nohy zadních cestujících a opomenout nelze ani kufr o objemu 611 litrů v základním uspořádání (hatchback má 374 litrů, o malinko méně než běžný golf kvůli standardně dodávané čtyřkolce), respektive 1642 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Kombík zároveň utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 1,9 tuny a tažné zařízení snese zatížení 80 kg (zhruba tři elektrokola).

Jenže já jsem do Německa nepřijel tahat přívěsy ani převážet „na kouli“ elektrokola. Program sice zahrnoval i jízdu po okreskách, kterou bychom stejně dobře absolvovali i u nás, ale hlavně nám umožnil využít zázemí závodního okruhu Bilster Berg, který platí za jeden z nejtěžších v Evropě. 4,2 kilometrů dlouhá trať s 26 zatáčkami a profilem jako horská dráha měla prověřit brzdy, řízení, rychlost a mám-li být upřímný, i mou odvahu a snahu udržovat ostřejší tempo instruktora v prvním voze. Nedaleká kropená plocha s jemným asfaltem a kluznou dráhou umožnila vyzkoušet jízdní režimy, zejména ten driftovací, který je u erka novinkou. A hned přiznám, že zejména na trati jsem se pořádně zapotil.

Rychlý univerzál

Volkswagen Golf R už v minulých generacích ukázal, že sportovní kompakt nemusí být hůře použitelný na denní bázi. A platí to dodnes. Kombík s adaptivním podvozkem DCC nastavitelným v mnoha krocích je i na 19palcových kolech ukázkově pohodlný, pokud jej k tomu vyzvete nastavením komfortního režimu, řízení s variabilním převodem vám ruce nevyčerpá a v sedadlech s integrovanou hlavovou opěrkou vpředu, která se tváří sportovně, si ve skutečnosti pohovíte stejně jako v arteonu.

Dvoulitrový turbobenzin s výkonem 235 kW a točivým momentem 425 N.m má i v tom nejkomfortnějším režimu říznější zvuk a projev než ostatní tří- a čtyřválcové motory golfu, spíš si ale pobrukuje, než že by vám z něj naskakovala husí kůže. Pro milovníky videoher je tady možnost zvýraznit si zvuk motoru v nastavení jízdních režimů, mně osobně ale připadalo lepší stáhnout si boční okénko (klidně jen na prst) a poslouchat, co se děje u zadního nárazníku. Golf R Variant na rozdíl od hatchbacku nemůže mít výfuk od Akrapoviče (vývoj by se vzhledem k očekávání nízké poptávky nevyplatil), zastřílet si ale umí, jen je potřeba jej k tomu pošťouchnout šikovnou prací s plynem. Pak střílí téměř na požádání.

Přinejmenším v předchozích dvou generacích nebyl Golf R autem, které by vás prvoplánově táhlo do děje. Mohli jste jet šílenou kudlu, ale když si odmyslíte rychlost a střílení z výfuku, moc velká zábava to nebyla. Novinka v kombíku je na asfaltu v zásadě stejná, rozdíly ale hledejme hlavně v tom, jakým způsobem zatáčí, jak pracuje pohon 4x4, brzdy i zavěšení kol. Všechno je rychlejší, přesnější, řekl bych až telepatičtější. A přitom stačilo vyhodit pár řídicích jednotek a nahradit je jedinou, společnou.

Stejně jako nové GTI má i erko systém Vehicle Dynamics Manager, který propojuje jednotlivé elektromechanické systémy a dokáže rychleji reagovat na nastalou situaci. A jde to fakt znát – jestliže s minulou generací erka jste byli schopni trefovat jednotlivé body v zatáčce s přesností na 10 centimetrů, novinka rozdíl zmenšuje na polovinu. Aspoň mně to tak připadá. Tím nechci říkat, že je Golf R nejlepší hot-hatch na světě, když ale vezmu v potaz, co všechno mu leží na bedrech, je to mezigenerační zlepšení jako blázen. Ba co víc, ona je s ním už sranda i jinde než na zamrzlém jezeře.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (25) Další článek: Mercedes zahájí výrobu AMG One příští rok. Pokusí se o rekord Severní smyčky?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,