Nový VW Golf GTI Clubsport je tady! Má 300 koní a měkčí režim pro Nürburgring

Rychlých golfů není nikdy dost. Nové GTI Clubsport nebude naprostý vrchol nabídky, představuje ale vrchol toho, co můžete v rámci modelu pořídit s předním pohonem.

Že osmá generace Volkswagenu Golf nabídne hned několik rychlých variant, bylo jasné už od začátku. Na samotném vrcholu nabídky bylo vždycky erko s pohonem všech kol, na jehož nejnovější generaci zatím ještě čekáme, pod ním se ale zejména v minulé generaci nacházelo hned několik zajímavých možností pro ty, kteří chtěli něco speciálního s předním pohonem.

Oproti běžnému Golfu GTI (162 kW) byla velkým posunem vpřed verze Performance (169 kW) s elektronicky řízeným diferenciálem VAQ, který zlepšil chování v zatáčkách. V minulé generaci jste si ale mohli pořídit také vyladěné GTI Clubsport (195 kW) s předními skořepinami tak těsnými, že se do nich oteklý novinář stěží vešel, 400kusová limitka Clubsport S (228 kW) se dokonce stala nejrychlejší předokolkou na Nürburgringu (čas 7:47,19), a všechno uzavřelo GTI TCR s výkonem 213 kW.

Minitest Volkswagen Golf GTI TCR: Německá paprička pálí hned dvakrát

Minitest Volkswagen Golf GTI TCR: Německá paprička pálí hned dvakrát

Nová generace rychlého golfu pokračuje ve šlépějích předchůdce, a jak jsem se před časem sám přesvědčil během prezentace v Německu, už standardní GTI nasadilo laťku hodně vysoko. Nové GTI Clubsport ale bude ještě něco jiného. Na jeho vývoji pracoval i Benny Leuchter, který roce 2016 zajel na Severní smyčce Nürburgringu rekordní čas s GTI Clubsport S, přičemž alespoň podle oficiálních informací byla velká váha přikládána zejména zdokonalení přenesení výkonu na silnici a eliminaci nedotáčivosti.

Ještě před tím bych se ale rád zastavil u vzhledu. Nové GTI Clubsport je totiž z mého pohledu nejlépe vypadající golf všech dob. Stačilo přitom docela málo. Oproti běžné verzi nemá přední diodové mlhovky, které jsou sice efektní, ale brání přístupu vzduchu k brzdám. Přední nárazník dostal kontrastní „hokejky“, které mi trochu připomínají aktivní aerodynamiku Ferrari 458 Italia, pod nimi se usadil výraznější sprinter. Koncovky výfuku jsou pořád dvě, ale jsou zasazeny hezčím „difuzoru“ a nad zadním oknem nově najdeme funkční dvoudílný spoiler, který při jízdě tlačí záď vozovce.

První jízda s novým Volkswagenem Golf GTI: Devět řemesel, poosmé třída!

První jízda s novým Volkswagenem Golf GTI: Devět řemesel, poosmé třída!

Uvnitř je to Golf GTI, jak ho známe. S perfektním volantem osazeným rozporuplnými dotykovými plochami místo klasických tlačítek, dekorem připomínajícím včelí plástev nebo předními sedadly s integrovanými hlavovými opěrkami, která jsou pohodlná při delších cestách, ale v zatáčkách v nich zbytečně nevlajete. Rozdíl je pouze čalounění – zatímco GTI má charakristické potahy Clark, GTI Clubsport má perforované potahy ArtVelours.

Pod kapotou stále trůní dvoulitrové TSI, v porovnání s běžným Golfem GTI ale došlo k výraznému nárůstu parametrů. Zatímco GTI disponuje výkonem 180 kW (245 koní) a točivým momentem 370 N.m, GTI Clubsport má 221 kW (300 koní) a 400 N.m. To sice není více, než kolik nabízel „starý“ Clubsport S (měl 310 koní), alespoň do příchodu vrcholného erka, které by mělo mít 333 koní, se však jedná o nejsilnější kompakt z Wolfsburgu. O volbě převodovky rozhodl výrobce za vás: Clubsport se bude dodávat pouze se sedmistupňovým DSG, zatímco u výchozího GTI se (zatím) můžete rozhodnout mezi manuálem a automatem.

Dynamika: VW Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. Trophy-R

Dynamika: VW Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. Trophy-R

Podvozek Golfu GTi Clubsport vychází z běžného GTI, byl však nově naladěn. Oficiálně s „důrazem na co nejlepší možný výkon a maximální potěšení z jízdy“. Fakticky se změnil odklon kol přední nápravy, aby byl vůz rychlejší v zatáčkách, měl by být neutrálnější během akcelerace a reakce na natočení volantu by měly být pohotovější. Doslova se hovoří o větší zpětné vazbě v zatáčkách, a to i přes armádu elektroniky, která řidiči hlídá záda.

Jedním z hlavních činitelů je elektronicky řízený a nastavitelný diferenciál VAQ, který má i standardní Golf GTI, dále elektronický závěr diferenciálu XDS+ (přibrzďování vnitřního kola v zatáčce) a tlumiče DCC v zájmu lepší ovladatelnosti a agility 200x za sekundu upravují tlumení. Chování vozu můžete ovlivnit voličem jízdních režimů, obligátní Sport už ale není tím nejlepším, na co dosáhnete. V seznamu totiž přibyl nový režim Special, který vůz optimalizuje přímo na Severní smyčku Nürburgringu, na níž byl nový Clubsport testován a předchůdce Clubsport S zde zajel traťový rekord.

Nový VW Golf GTI oficiálně: Má 245 koní a manuál! Přiváží i úsporné GTD a GTE

Nový VW Golf GTI oficiálně: Má 245 koní a manuál! Přiváží i úsporné GTD a GTE

Kdo čeká, že se z vozu po přepnutí do režimu Special stane tvrdé prkno, je na omylu. Special je totiž „podrežimem“ módu a Sport a Golf GTI Clubsport je v něm podle Bennyho Leuchtera naopak mnohem měkčí, aby se vyrovnal se vlněným povrchem trati a lépe držel kontakt kol s vozovkou. V porovnání s běžným GTI byl prý Clubsport na Nordschleife rychlejší až o 13 sekund na kolo. Do výsledného času se ale nepromítá jen vyšší výkon a specifický mód tlumičů. Clubsport dostal i výkonnější brzdy, kvůli kterým na něj ale neobujete menší než 18palcová kola.

Ačkoliv by měl vůz s výkonem rovných 300 koní určitě na víc, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Přitom o 20 koní silnější Honda Civic Type R, z mého pohledu jeden z nejmechaničtějších ostrých hatchbacků dnešní doby, na omezovač kašle a umí se rozjet až na 272 km/h.

Minulost vs. současnost: Nový VW Golf GTI se v reklamě potkává se svým předkem

Minulost vs. současnost: Nový VW Golf GTI se v reklamě potkává se svým předkem

Přesný čas zrychlení z nuly na stovku Volkswagen neuvádí. Píše jenom, že se vejde pod 6 sekund, což vzhledem ke konkurenci nepřekvapí, ale ani nedojme. V tomto ohledu už Clubsport naráží na limity předního pohonu, což je jasně patrné ze srovnání s Golfem R minulé generace. Ten měl zprvu také 300 koní, a dokonce o 20 N.m nižší točivý moment, a stovku ale díky čtyřkolce zvládnul za 4,9 sekundy.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Za volantem sériového Hyundaie i20 1.0 T-GDI mHEV: Kdo se může od koho učit?

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Třetí generace Hyundaie i20 se už nechce od konkurentů jen učit, ale v řadě ohledů hodlá stanovit nová měřítka.

dnes | Martin Jeník | 2 příspěvky
Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Cupra Leon ST eHybrid

Ačkoliv to tak při pohledu na registrační značku nemusí vypadat, novou Cupru Leon jsme poprvé testovali na českých silnicích. Jako první na trh vstoupí externě dobíjený hybrid, který však předpokládané sportovní zážitky dost naředil.

25.  10.  2020 | Jan Mička | 25 příspěvků
Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

21.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků