Volkswagen Touareg III poprvé naživo: Toto je nová vlajková loď VW!

Třetí generace Volkswagenu Touareg si dnes odbude světovou premiéru v Pekingu. My jsme však měli možnost si vůz detailně prohlédnout už na začátku března během prezentace v Hamburku.

Zatímco ještě do včerejšího dne byl vlajkovou lodí automobilky Volkswagen model Arteon, nyní je všechno jinak. S nástupem nové, v pořadí již třetí generace modelu Touareg, se poměry mění a výkladní skříní technologií není běžný „osobák“, ale mastodontní, více než dvě tuny vážící SUV. Čekali jsme jej už začátkem března v Ženevě, premiéra však nakonec připadla až na dnešek.

Společně s dvojicí českých kolegů se mi poštěstilo osahat si nový Touareg hned po druhém tiskovém dnu ženevského autosalonu. Nikoliv ve Švýcarsku, ale ve studiu kdesi v Hamburku. Vyzbrojeni foťáky jsme se těšili, jak si v rámci technického workshopu nafotíme všechny důležité části vozu, jenže za to by nám vysílačkami „propojené“ hory masa a svalů v černých oblecích zřejmě utrhly hlavy. Všechno podléhalo přísnému utajení a nic se nesmělo dostat ven dříve, než v přesně určený čas.

Poslední zkouška pro nový Touareg: Ze Slovenska míří na čínskou premiéru

Poslední zkouška pro nový Touareg: Ze Slovenska míří na čínskou premiéru

Embargo padlo a já se tak s vámi můžu podělit o informace a dojmy. Minulý Touareg jsem měl rád pro jeho robustní a poctivou techniku, díky které je se správným obutím v běžně dostupném terénu prakticky nezastavený, ale zároveň nabízí perfektní jízdní komfort. Poslední loučení bylo těžké, novinka chce být ale nejenom lepší než předchůdce, ona chce být nejlepším Volkswagenem vůbec.

Je to obr!

Stejně jako Audi Q7, Bentley Bentayga a Porsche Cayenne je vůz postaven na platformě MLB pro podélnou zástavbu motorů a pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. Na délku měří 4878 mm, je 1984 mm široký, 1702 mm vysoký a rozvor náprav činí 2894 mm. Mezigeneračně nejvíce narostla délka, konkrétně o 77 mm, nejméně se měnil rozvor – je delší o pouhý milimetr.

Nový Touareg základním tvarem karoserie nepřipomíná ani tak Q7 či Cayenne, ale spíše Bentaygu. Není baculatý, když se ale podíváte z předobočního pohledu, musíte tam tu podobnost vidět také. Je to obrovské auto, přesto se mu ale v porovnání s minulou generací podařilo shodit přinejmenším 106 kilogramů.

Však je také karoserie téměř z poloviny vyrobena z hliníku, zbytek připadá mixu nejrůznějších ocelí. Kompletní technická data zatím nejsou k dispozici, ten více než metrák hmotnosti dolů však znamená, že se bude pohotovostní hmotnosti pohybovat okolo 2,1 tuny.

Volkswagen Touareg - mezigenerační srovnání vnějších rozměrů
Generace III. (2018-) II. (2010-2018)
Délka [mm] 4878 4807
Šířka mm] 1984 1940
Výška [mm] 1702 1709
Rozvor [mm] 2894 2893
Rozchod vpředu [mm] 1669 1656
Rozchod vzadu [mm] 1685 1676
Objem zavazadelníku [l] 810/- 697/1642

Minulý Touareg končil s jediným motorem, konkrétně třílitrovým vidlicovým šestiválcem o výkonu 193 kW a točivém momentu 580 N.m, novinka se šestiválci naopak začne. Dvojice agregátů 3.0 TDI nabídne 170 a 210 kW, od podzimu vznětové duo doplní turbobenzin 3.0 TSI s 250 kW.

Volkswagen už dříve sliboval, že dorazí také osmiválec, a nekecal. Čtyřlitr nabídne stejných 310 kW jako Porsche Panamera 4S Diesel, zřejmě se tedy bude jednat o verzi bez elektrického dmychadla. Vůz poznáte snadno, bude se honosit nápisem V8 v masce chladiče.

Svezení s Volkswageny budoucnosti: Golf MHEV a Touareg e-compressor

Svezení s Volkswageny budoucnosti: Golf MHEV a Touareg e-compressor

V Číně dostanou i plug-in hybrid s 270 kilowatty. Patrně půjde o ten stejný systém, jaký už má Bentayga, tedy se základem v šestiválci 3.0 TSI a možností ujet zhruba 50 kilometrů pouze na baterie. O době jeho uvedení v Evropě zatím nebylo rozhodnuto. Pro všechny motory je standardem osmistupňový měničový automat a pohon všech kol s možností poslat až 80 procent hnacích sil na zadní kola.

A teď už osobně

V Hamburku jsem měl možnost si prohlédnout hned tři exempláře. Dva luxusnějši se spoustou vnějšího chromu, z nichž jeden stál na 20palcových kolech, a další v provedení R-Line (bílý vůz v galerii) s černou maskou chladiče. Ta se však k R-Line neváže automaticky. Musím nicméně říct, že už dvacítky s pětačtyřicetiprocentním profilem působí na tak mohutném autě docela malé, a to si vezměte, že naprostý základ bude vyjíždět na sedmnáctkách. Největší rozměr 285/40 R21 vypadá na voze nejlépe.

Stejně, jako byly k dispozici tři auta, budou v nabídce i tři linie, možná lépe řečeno styly. Atmosphere, který si zakládá na „teplých“ materiálech jako je dřevo, Elegance s broušeným hliníkem, a již zmíněný R-Line. Ten může dokonce jedny z hlavních prvků SUV, a sice kontrastní lemy blatníků, nechat v barvě karoserie. Sám jsem nevěřil, jak moc velký to udělá rozdíl.

Volkswagen Touareg nové generace je další premiérou pro Peking

Volkswagen Touareg nové generace je další premiérou pro Peking

Hned napoprvé vás nicméně práskne do očí obrovská maska chladiče a světlomety, které jsou opticky její součástí. Kapota je záměrně hodně profilovaná, asi aby příď nepůsobila tak vysoká, a po celé délce karoserie se táhnou výrazné hrany. Fakt změna oproti kulatému předchůdci. Při zadobočním pohledu zase vyniknou masivní blatníky a úzké svítilny, v obou případech podobné Arteonu.

Právě u zádi strávil designér Frank Brüse, který vedl část prezentace, nejvíce času. Hodně máchal rukama, tak jak to tihle pánové často dělají, a vyzdvihoval návaznost horních bočních linií na diodové svítilny či třeba takový detail, jako je zakřivené logo výrobce, které lépe kopíruje tvar víka kufru pod zadním oknem. Velký nápis modelu umístěný uprostřed prý budeme brzy vídat i u Škodovek, překvapuje mě jenom parkovací kamera vyčuhující nad registrační značkou. Vždyť u VW ji už dávno umějí schovávat!

Že je Touareg stále tím poctivým a bytelným autem, zjistíte už při prvním zatáhnutí za kliku. Dveře jsou relativně těžké, ale při dovírání vám s nimi pomůže elektromotor. Vyskočíte za volant a rázem se ocitáte v naprosto jiném světě. Nedám ruku do ohně za to, vnitřní rozměry nějak výrazně narostly, ale podívejte se na tu přístrojovku! Právě tady už minulý Touareg nejvíce tlačila pata a asi nejsem sám, komu konečné řešení u novinky vyrazilo dech.

Volkswagen ve videu láká na nový Touareg. Ohlíží se za předchůdci

Volkswagen ve videu láká na nový Touareg. Ohlíží se za předchůdci

Volkswagen tomuto řešení říká Innovision Cockpit a ve vrcholném provedení, jaké vidíte na snímcích, se skládá z digitálního přístrojového štítu o úhlopříčce 12 palců a patnáctipalcového infotainmentu Discover Premium. Displeje na sebe nenavazují „fyzicky“, jak to z fotek může působit, a ovládají se zvlášť. Menu infotainmentu je úplně nové, přehledné, a umožňuje i určité možnosti individualizace. Ptáte-li se na hardwarové ovládací prvky, ty až na velké kolečko pro přidávání a ubírání hlasitosti (je na středovém tunelu hned vedle parkovací brzdy), úplně zmizely.

Během těch asi deseti minut, co jsem měl auto jenom sám pro sebe, si všechno nanejvýš osaháte, ale o nějakém zvyku v ovládání se hovořit nedá. Stejné je to i s pozicí za volantem, kterou budu muset „ladit“ až v provozu. Přístrojovka je totiž vysoká a hodně masivní, prosklení karoserie zase relativně nízké, a když jsem si nastavil sedadlo do co nejnižší polohy, připadal jsem si jako prcek a neviděl dost dobře šikmo ven.

Ani předchůdce rozhodně netrpěl na nedostatek komfortu. Posádku hýčkal perfektními sedadly, byl skvěle odhlučněný i díky vrstveným bočním oknům, a novinka na tom v zásadě není jinak. Takové odhlučnění jsem v poslední době zažil snad jenom u Audi A8, a právě z luxusního segmentu do Touaregu zamířily pneumatické masážní přední sedačky s osmi režimy.

Zadní sedadla jsou podélně posuvná v rozsahu 160 milimetrů a mají opěradla polohovatelná v rozsah 21 stupňů. Zadní cestující dostali  plnohodnotně nastavitelnou klimatizaci, zásuvku na 230 V, která si poradí nejenom s plochými zástrčkami, výhřev sedadel či dva USB vstupy pro nabíjení externích zařízení. Pohodlně se rozvalíte a vůbec nic vás neomezuje před koleny, v loktech ani nad hlavou.

ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Toho navíc nebylo docíleno omezením kufru. Ten naopak narostl ze 697 na 810 litrů, po předchůdci zdědil možnost snížení nákladové hrany (u verzí s pneumatickým podvozkem), a po stisknutí tlačítka zespod nárazníku vyjede tažné zařízení. Na „kouli“ může Touareg utáhnout až 3,5 tuny, tedy stejně jako předchůdce, však také pořádná síla byla jedním z cílů při vývoji. Volkswagen totiž tvrdí, že 40 procent evropských majitelů Touaregu jej používá jako tahač přívěsů. Navíc v této disciplíně proslula už první generace s desetiválcem, která si poradila i s dopravním letadlem.

Prostě to nejlepší. I když…

Pokud má mít Touareg právo říkat si vlajková loď, musí být výkladní skříní nejmodernějších technologií značky. Začneme třeba světlomety IQ.Light. Každé tvoří 128 diod ve dvou Matrix modulech. Pracují s úhlem natočení volantu, daty z navigace či aktuální rychlostí jízdy, a podle potřeby rozsvěcují další diody, aby byla zajištěna co nejlepší viditelnost i v zatáčkách. Novinkou je například režim pro jízdu v terénu, kdy je světelný kužel v potkávacím režimu rozprostřen do šířky tak, aby co nejlépe osvítil případné překážky.

Diody obstarávají dálkový i potkávací režim, poprvé se u Volkswagenu objevují dynamické směrovky i vpředu, a v kombinaci se systémem nočního vidění, kterým Touareg může být vybaven, dokážou vybrané diody zvýšit výkonnost až na 120 procent a zaměřit objekt, s nímž hrozí srážka. Díky termokameře zase vidíte objekty vyzařující teplo přímo před sebou v přístrojovém štítu. Světelnou techniku má na svědomí Hella a za vrcholné světlomety IQ.Light se údajně bude připlácet zhruba 1400 až 1900 eur.

Volkswagen říká, že Touareg třetí generace představuje nový standard kvality, a v superlativech hovoří také o jízdních vlastnostech. Stejně jako u SQ7 je klíčem k úspěchu 48voltový elektrický okruh, díky kterému může být vůz vybaven aktivními stabilizátory a natáčením kol zadní nápravy.

Nový motor 3.0 TDI pro Volkswagen Touareg má spotřebu jen 6,6 l/100 km

Nový motor 3.0 TDI pro Volkswagen Touareg má spotřebu jen 6,6 l/100 km

Klíčová rychlost je 37 km/h (třeba Audi A8 má 60 km/h), kdy pod touto hranicí dochází k natáčení zadních kol proti smyslu předních, a nad ní je tomu přesně naopak. Při manévrování v garážích tak oceníte průměr otáčení jenom 11,19 metru, při dynamické jízdně v zatáčkách si pak prý i za volantem více než dvoutunového auta budete připadat jako v kompaktu.

Jak jsem již uvedl, všechny verze Touaregu budou vybaveny pohonem všech kol. Mě osobně ale zajímalo, jestli stejně jako minulá generace nabídne i ta nová něco navíc. Konkrétně paket Terrain Tech s redukcí, planetovým středovým diferenciálem a uzávěrkou zadního diferenciálu.

Jediný off-road paket, o kterém Volkswagen píše, však zahrnuje pouze terénní jízdní režimy (Off-road Auto, Sand, Gravel a Off-road Expert), palivovou nádrž s objemem 90 litrů (standard má 70 l) a ochranu podvozku, chladiče a 12voltové baterie. Ani ty chlapecké knoflíky před středovou loketní opěrkou, které jsem měl u předchůdce tak rád, už v novince nenajdete. Teď vypadají jako z Tiguanu, levý řídí jízdní režimy a pravý reguluje výšku podvozku v případě, že si připlatíte za pneumatický.

V případě jízdy v terénu to znamená zlepšení brodivosti z 500 na 580 mm (stejně jako u předchůdce), s čímž samozřejmě souvisejí i „kouzla“ se světlou výškou. Předchůdce s paketem Terrain Tech měl nejnižší část podvozku 300 milimetrů od země, nájezdové úhly se nyní zvětšily o stupeň na 31 stupňů vpředu i vzadu (minimum je 25 stupňů), avšak přechodový úhel se zmenšil z 27 na 25 stupňů (minimum jej 18,5 stupně).

VW v Číně vyvíjí nové SUV. K nám se nepodívá, bilo by se s T-Rocem

VW v Číně vyvíjí nové SUV. K nám se nepodívá, bilo by se s T-Rocem

V závislosti na zvoleném režimu se světlost pohybuje v rozmezí +70 mm (Off-road+) do -40 mm (snížení nákladové hrany z výchozích 808 mm), vůz zvládne maximální boční náklon 35 stupňů a stoupavost vzrostla ze 45 na 60 procent (pro standardní i vzduchový podvozek zároveň). Ve sportovním režimu se světlost zmenší o 15 mm od výchozí polohy, v rychlostech nad 120 km/h si auto samo „sedne“ až o 35 milimetrů, aby zmenšilo aerodynamický odpor. Ptáte-li se na onu výchozí světlost, tu automobilka zatím neuvádí.

Volkswagen Touareg - mezigenerační srovnání v průchodnosti terénem
Generace III. (2018-) II. (2010-2018)
Přední nájezdový úhel [°] 31 30
Zadní nájezdový úhel [°] 31 30
Přechodový úhel [°] 25 27
Boční náklon [°] 35 35
Stoupavost [%] 60 45
Brodivost [mm] 500-580 580
Světlá výška [mm] neudáno až 300

Kdy bude na trhu? A za kolik?

Na nový Volkswagen Touareg jsme čekali dlouho a samotná automobilka nás dost napínala, můžu vám ale slíbit, že nyní už všechno nabere hodně rychlý spád. Již během května v rámci mezinárodní prezentace v Rakousku zjistíme, jak jezdí, a nedlouho poté se první kousky objeví i u nás. Mělo by se tak stát zhruba v červnu.

Na oficiální ceník pro český trh je v současnosti ještě brzo, budou začátkem dubna, jakožto vlajková loď Volkswagenu však Touareg nebude zrovna levný. Zatímco ceník minulé generace, platný od poloviny loňského prosince, začíná na 1.370.900 Kč, v případě nástupce to bude o něco více. Podle oficiálních informací máme počítat se základem okolo 1,5 milionu korun za verzi V6 TDI, avšak s tím, že ve standardu bude více výbavy než doposud.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků