Německá automobilka vrací do hry přímého rivala Škody Kodiaq, tentokrát jde však o nový samostatný model.
Volkswagen Tiguan v prostornější verzi Allspace už na evropském trhu sice nenajdete, nyní ho však oficiálně zastoupí zcela nový model jménem Tayron. Pozici v portfoliu mezi Tiguanem a větším Touaregem tedy značka opět vyplňuje. Podobnost se stejně označeným čínským ekvivalentem (s dodatkem L) je přitom zjevná, automobilka nicméně dodává, že Tayron pro náš trh byl vyvinut doma ve Wolfsburgu, kde se bude rovněž vyrábět.
Pětimístné nebo volitelně sedmimístné SUV (vyjma PHEV ústrojí) stojí na nejnovější verzi modulární platformy MQB evo. Sedadla ve druhé řadě mají nastavitelný sklon opěradel a jsou podélně posuvná a sklopná v poměru 1/3 ku 2/3. Třetí řada je pak tvořena dvěma samostatnými sedadly, které lze případně složit a vytvořit rovnou podlahu v kufru. V pětimístné verzi má Tayron standardní objem zavazadelníku 885 litrů (PHEV 705 litrů), po sklopení druhé řady sedadel 2090 litrů (PHEV 1915 litrů).
Volkswagen Tayron: Porovnání rozměrů |
|
Model |
VW Tiguan |
VW Tayron |
Škoda Kodiaq |
VW Touareg |
Délka [mm] |
4539 |
4770 |
4758 |
4878 |
Šířka [mm] |
1842 |
1852 |
1864 |
1984 |
Výška [mm] |
1646 |
1660 |
1659 |
1646 |
Rozvor [mm] |
2676 |
2791 |
2791 |
2904 |
Objem kufru [l]
(pětimístná verze) |
652/1650 |
885/2090 |
910/2105 |
810/1800 |
Interiér se vyznačuje dnešní architekturou Volkswagenů. Před řidičem je 10,25palcový digitální přístrojový štít, zatímco směrem k němu je natočena až 15palcová obrazovka infotainmentu (standardně 12,9 palce) – mnohé zde nepotěší nadále dotykové ovládání klimatizace. Ovládání automatické převodovky je zase řešeno páčkou na sloupku řízení, zatímco na středové konzole je otočný volič pro volbu jízdních režimů či nastavení hlasitosti audiosystému.
Tayron bude nabízen ve třech výbavových liniích: Life, Elegance a sportovněji vypadající R-Line. Už standardně se nicméně SUV dočká například třízónové klimatizace, vyhřívání předních sedadel a volantu, devíti airbagů, slunečních clon v zadních dveřích, LED světlometů a podsvíceného loga VW vpředu i vzadu nebo dnes klasického souboru asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, brzdového asistentu při odbočování, hlídání provozu za autem při vystupování posádky nebo parkovacího asistentu se zadní kamerou.
V příplatcích či vyšších výbavách se dále objevují také interaktivní světlomety IQ.Light HD LED Matrix, vylepšený systém adaptivní regulace podvozku DCC Pro s variabilně nastavitelnými dvouventilovými tlumiči, přední sedadla s funkcí bodové tlakové masáže, velké panoramatické výklopné a posuvné střešní okno, prémiový audiosystém Harman Kardon o výkonu 700 W nebo pokročilý parkovací asistent s funkcí uložených manévrů a možností dálkového parkování vozu skrze chytrý telefon.
Tayron bude Volkswagen nabízet s řadou známých čtyřválcových ústrojí – se dvěma různě naladěnými plug-in hybridy (eHybrid), jedním mild-hybridem (eTSI), dvěma konvenčními benzinovými dvoulitry (TSI) a také dvěma turbodiesely (TDI). Výkonem se tak SUV pohybuje od 110 kW (150 koní) po 200 kW (272 koní). Pohon všech kol je vyhrazen pro tradiční motory TSI a nejsilnější TDI, zbytek jednotek spoléhá na pohon předních kol. Dvouspojkové automatické převodovky DSG pak najdete u všech motorizací.
Volkswagen Tayron: Dostupné motorizace |
Motorizace |
Výkon kW/k |
Převodovka |
Pohon |
1.5 eHybrid (PHEV) |
150/204 |
6eDSG |
předních kol |
1.5 eHybrid (PHEV) |
200/272 |
6eDSG |
předních kol |
1.5 eTSI (MHEV) |
110/150 |
7DSG |
předních kol |
2.0 TSI 4Motion |
150/204 |
7DSG |
všech kol |
2.0 TSI 4Motion |
195/265 |
7DSG |
všech kol |
2.0 TDI |
110/150 |
7DSG |
předních kol |
2.0 TDI 4Motion |
142/193 |
7DSG |
všech kol |
K nejnovější technice plug-in hybridů koncernu VW lze dodat, že i Tayron s tímto ústrojím nabízí díky baterii o kapacitě 19,7 kWh dojezd čistě na elektřinu kolem 100 km. Předností konvenčních spalovacích motorizací TSI a TDI s pohonem všech kol je zase možnost tažení přívěsu o hmotnosti až 2,5 tuny. SUV je k tomu vybaveno i jízdním režimem Trailer pro aktivní asistenci při manévrování s přívěsem.
České zastoupení Volkswagenu plánuje zahájit předprodej Tayronu už během listopadu, oficiální start prodejů je plánován na jaro 2025. Kromě premiéry na autosalonu v Paříži (14.–20. října 2024) se model objeví také v rámci české statické premiéry na pražském veletrhu e-Salon (7.–10. listopadu).
Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).
Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS