Dneska každý nadává, že jsou nová auta drahá. Jenže před 20 lety byla prakticky stejně drahá jako dnes, jenom ty platy byly o „něco“ nižší. Pak lze narazit na vcelku zajímavé skutečnosti.
Když se zeptáte milovníků Volkswagenu Transporter, která generace je ta nejlepší, pravděpodobně se pousmějí, pohlédnout do dáli a vyřknout „T4“. Není se čemu divit. V historii transporterů šlo o revoluci s motorem vpředu a a nikoliv vzadu, jak tomu bylo od padesátých do devadesátých let. Volkswagen T4 je zároveň vyzdvihován pro svou nesmrtelnou techniku a oblibě se těší i dnes, když už se po silnicích prohání další revoluce v podobě generace T7. Ta má platformu MQB a jde spíše o luxusní a chytře navržené MPV pro každou situaci než osobní dodávku.
Současné generace „téčka“ je ale zároveň kontroverzní. Stačí se podívat do diskusí na internetu a najdete tam spoustu poznámek týkajících se designu i ceny. Design je věcí vkusu, ceny jsou ale jasné a fakt, že nejdou pod milion, kdekoho nenechá chladným. Nejlevnější Multivan T7 (výbava Multivan) vychází dle současného ceníku na 1.202.104 Kč, a to má pod kapotou patnáctistovku TSI s výkonem 100 kW a řazení má na starosti sedmistupňový automat DSG. České zastoupení značky Volkswagen Užitkové vozy ale v rámci prezentace nového „téčka“ přišlo s informací, že je novinka levnější generace T4 před více než 20 lety. Jak je to možné?
„Podařilo se sehnat ceny z roku 2001. Tehdy byl nabízen jako nejsilnější motorizace diesel s výkonem 111 kW za cenu 1.191.247 Kč,“ uvádí Volkswagen Užitkové vozy v prezentaci pro české novináře. „Nový Multivan v naftové verzi s obdobným výkonem 110 kW, který je nesrovnatelně vybavenější, komfortnější a bezpečnější je o pouhých 100.000 dražší. A vezmeme-li v úvahu průměrnou mzdu před 20 lety, můžeme si dnes koupit daleko lepší auto o 60% levněji,“ píše se v prezentaci.
Volkswagen tím zároveň upozornil na fakt, že už je možné v Česku objednávat nový Multivan T7 také s motorem 2.0 TDI/110 kW, který v ceníku z prosince 2021 chybí. Cena začínají na 1.297.170 Kč, respektive 1.337.593 Kč ve verzi Long.
Dle Českého statistického úřadu činila v roce 2002 průměrná měsíční nominální mzda v České republice 15.866 Kč, o rok dříve to bylo 14.793 Kč. Ve třetím čtvrtletí roku 2021 dle stejného zdroje činila průměrná mzda 37.499 Kč, v prvním až třetím čtvrtletí 2021 to bylo 37.047 Kč. Ano, podmínky pro pořízení nového VW Multivan jsou v současnosti lepší než před 20 lety, přesto se u nás zřejmě nenajde moc zákazníků s průměrným platem, kteří by si mohli vůz reálně dovolit.
Základní technické údaje Volkswagenu Multivan T7 a ceny |
Motor |
1.5 TSI |
2.0 TSI |
1.4 PHEV |
Zdvihový objem [cm3] |
1498 |
1984 |
1395 |
Výkon [kW] |
100/5000 |
150/5000 |
110+85;160/4900 |
Točivý moment [N.m] |
220/1750 |
320/1600 |
350/1000 |
Převodovka |
7A |
7A |
6A |
Vnější rozměry [mm] |
4973 (L1)/5173 (L2) x 1941 x 1907, 3124 |
Provozní hmotnost (kg) |
1941(L1)/1963(L2) |
2002(L1)/2024(L2) |
2120(L1)/2142(L2) |
Objem kufru (po střechu) |
469/1844/3672 (L1); 763/2171/4005 (L2) |
Maximální rychlost (km/h] |
185 |
200 |
190 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,5 |
9,4 |
11,6 |
Spotřeba (WLTP) (l/100 km) |
6,6-6,7(L1)/6,7(L2) |
7,6-7,7(L1)/7,7(L2) |
1,5-1,6(L1)/1,5(L2) |
Cena Multivan [Kč] |
1.202.104 |
1.329.932 |
1.436.876 |
Cena Multivan Long [Kč] |
1.242.576 |
1.372.451 |
1.479.396 |
Cena Life [Kč] |
1.307.981 |
1.421.254 |
1.528.215 |
Cena Life Long [Kč] |
1.350.503 |
1.463.791 |
1.570.737 |
Cena Style [Kč] |
- |
1.641.533 |
1.739.985 |
Cena Style Long [Kč] |
- |
1.684.054 |
1.782.507 |