Do nového Multivanu nahodil Volkswagen všechny moderní vychytávky poslední doby, ale také řadu praktických řešení, díky kterým je T7 ještě univerzálnější.
Volkswagen označuje novou generaci Multivanu T7 za dosud vůbec nejprogresivnější. Novinek totiž přináší opravdu mnoho, startujíc samotnou konstrukcí vozu, pokračujíc novinkami v praktičnosti interiéru a hi-tech výbavou konče. Stále ale na první pohled poznáte, že jde o německý minibus s více jak sedmdesátiletou historií.
Novinka využívá designových prvků posbíraných ze starých generací modelu, ale na moderní notu hraje typickými tvary posledních Volkswagenů. Například chytré adaptivní IQ.Light LED Matrix světlomety mohou být propojeny světelným pásem na masce vozu. LED svítilny mají všechny výbavový linie T7 a novinka teď jezdí až na 19palcových kolech (dříve maximálně 18palcových).
Velkou změnou je tedy samotný základ. Multivan totiž stojí na platformě MQB, od které si VW slibuje jízdní vlastnosti bližší osobnímu autu a zároveň tím mohl být T7 napěchován armádou nejmodernějších asistenčních a bezpečnostních systémů (viz níže). Ostatně dosavadní platformu odchozího Multivanu T6.1 (7H/7J) můžeme datovat zpátky ke generaci T5 z roku 2003. Nový užitkový Transporter pak nebude mít s T7 mnoho společného – poprvé bude stát na zcela jiném technickém základu, konkrétně ze spolupráce s Fordem.
Rozměry
Nový Multivan T7 je ve standardní variantě dlouhý 4973 mm (+69 mm vůči T6.1), s rozvorem čítajícím 3124 mm (+124 mm), kdy šířku 1941 mm (+37 mm) doplňuje snížená výška 1903 mm (-47 mm), vylepšující aerodynamiku vozu. Se stejným rozvorem bude opět nabízena i prodloužená verze T7 měřící 5173 mm.
VW Multivan T7: Srovnání rozměrů |
Model |
Multivan T7 |
Multivan T6.1 |
Délka [mm] |
4973/5173* |
4904/5304* |
Šířka [mm] |
1941 |
1904 |
Výška [mm] |
1903 |
1950 |
Rozvor [mm] |
3124 |
3000/3400* |
*hodnoty prodloužené verze |
Naplněn po střechu za třetí řadou sedadel nabídne T7 ve standardní verzi základní objem kufru 469 litrů, s třetí řadou sedadel pryč pak až 1850 litrů. Pokud zůstanou ve voze pouze přední sedačky, objem se dále zvětšuje až na 3672 litrů. V případě prodloužené verze T7 jsou zmíněné objemy následující – až 763, 2171 nebo 4053 litrů.
Maximální hodnoty objemů patří specifikaci vozu s dvoudílnou panoramatickou střechou, která se u modelu objevuje poprvé. Nově nabízí T7 i elektricky ovládané dveře kufru, rovněž bezdotykově pohybem nohy pod nárazníkem vozu – stejně lze nyní ovládat i příplatkové elektricky posuvné boční dveře (mávnutím nohy pod prahem).
Interiér
V až sedmimístné kabině se T7 dočkalo nové palubní desky s digitálním přístrojovým štítem (10,25 palce) a posledním infotainment systémem (10 palců), který je stále on-line. Již známá technika z posledních Volkswagenů bohužel také znamená, že množství původních tlačítek a ovládacích prvků se přesunulo do rozhraní dotykového displeje infotainmentu nebo je teď řešeno dotykovou plochou (rovněž ovládání klimatizace).
Digitalizace interiéru se projevila i absencí klasické řadící páky či voliče automatické převodovky a páky ruční brzdy. Multivan nyní používá výhradně automatickou převodovku DSG ovládanou přepínačem shift-by-wire. To umožnilo designérům interiéru umístit přepínač vedle obrazovky infotainmentu, do prostoru mezi posádku vpředu tak nevystupuje žádná páka.
Nový je také multifunkční výsuvný stolek, který nesmí v žádném Multivanu chybět. V T7 sahají kolejnice pro uchycení stolku až do přední části vozu, mohou ho tak využít i řidič a spolujezdec jako odkládací prostor pro nápoje díky třem držákům. Při posunu vzad vznikne mezi předními sedadly volný prostor pro průchod a stolek může sloužit pasažérům v druhé a třetí řadě. Po stisknutí tlačítka se stolek vysune směrem vzhůru a zpřístupní další odkládací prostory. Pokud ho chcete demontovat, odjistíte ho snadno dvěma úchyty na podstavci.
Další novinkou v kabině je absence zadní lavice v třetí řadě sedadel. Od teď bude Multivan používat výhradně jednotlivé odnímatelné sedačky. Snadnější manipulaci s nimi chce VW zajisti až o 25 % nižší hmotností. Nově tak lze rovněž odejmout i jediné sedadlo na straně vozu. Kolejnice sedadel druhé a třetí řady sedadel mají nakonec i elektrické konektory, takže lze sedačky vybavit vyhříváním. Připojením sedadel do sítě vozu řidič vidí na přístrojové desce také kontrolky obsazenosti sedadel a zapnutí pásu.
Motory
Pod kapotou T7 automobilka propaguje zejména příchod plug-in hybridu do nabídky Multivanu. Jedná se o známé ústrojí kombinující čtyřválec 1.4 TSI a jeden elektromotor. Systémový výkon Multivanu eHybrid je 160 kW (218 koní) s točivým momentem 350 N.m. Součástí je šestistupňová převodovka DSG. Baterie o kapacitě 13 kWh je uložená v podlaze. Dojezd v čistě elektrickém režimu VW zatím neupřesňuje, klasicky lze ale očekávat zhruba 50 km.
V nabídce T7 se každopádně objeví i klasické benzinové čtyřválce o výkonech 100 kW (1.5 TSI) nebo 150 kW (2.0 TSI). Příští rok má do prodeje dorazit i naftový dvoulitr 2.0 TDI o síle 110 kW (150 koní). Všechny čistě spalovací motorizace budou pracovat se sedmistupňovým DSG. Schopnosti tažení přívěsu VW blíže neupřesňuje pro jednotlivá ústrojí, maximálně má ale T7 zvládnout přívěs do hmotnosti až 2000 kg.
Asistenční a bezpečnostní systémy
Z asistenčních a bezpečnostních systémů se Multivan na platformě MQB chlubí vlastně stejnou plejádou systémů, kterou už můžeme znát třeba z posledního Golfu – Car2X, detekce překážek s automatickým krizovým brzděním, čtení dopravních značek, udržování jízdy pruhu, adaptivní tempomat a další, což ve výsledku shrnuje kompletní soubor asistentů IQ.Drive Travel Assist pro částečně autonomní řízení do rychlosti 210 km/h. Nakonec se bude s T7 lépe manévrovat i díky 360stupňovému kamerovému systému a 3D zobrazení vozu v reálném prostředí na displeji infotainmentu.
Nový Volkswagen Multivan T7 by měl k prodejcům dorazit ještě během druhé poloviny letošního roku, a to ve standardní i prodloužené verzi. Uvedení vozu na český trh je plánováno na začátek příštího roku.