Po vybudování silné pozice mezi hatchbacky a SUV míří do segmentu luxusních elektrických sedanů.
Řada modelů ID. od Volkswagenu se v poslední době pěkně rozrůstá. Transformace směrem k elektromobilitě začala hatchbackem ID.3, nástupce oblíbeného e-Golfu, a pokračovala sázkou na oblíbený segment SUV s modely ID.4 a ID.5. Na vybraných světových trzích Volkswagen prodává i velkoprostorový derivát ID.6 se třemi řadami sedadel. V další etapě rozvoje elektrické modelové řady se značka zaměří na luxusní sedany a kombíky, které s oblibou kupují firmy pro manažery.
Volkswagen má obecně silnou pozici ve firemních fleetech. Passat, který je dostupný pouze v praktické verzi Variant (sedan už jen jako doprodej skladových vozů) byl v loňském roce čtvrtým nejprodávanějším modelem (1016 kusů) a Arteon hned za ním (939 kusů). Obliba Arteonu přiměla automobilku při poslední velké modernizaci v létě 2020 přivést na trh hybridní verzi i novou karoserii Shooting brake.
Není divu, že rodina ID. bude pokračovat elektrickým derivátem Arteonu. Nebudeme ani dlouho čekat, jelikož fastback vycházející z konceptu ID. Aero přijde na český trh na podzim tohoto roku a prostornější shooting brake, prezentovaný studií ID. Space Vizzion, bude následovat v roce 2024.
Zajímavostí je, že produkční verze by se neměly od konceptů příliš lišit. Naznačují to první snímky kamuflovaného fastbacku, který bude mít premiéru na veletrhu CES v Las Vegas. Karoserie je pokrytá speciálním 40vrstvým lakem s pixelovou kamufláží. Dle očekávání je budoucí vlajková loď značky postavena na koncernové platformě pro elektromobil MEB, přestože rozvor 2969 mm je výrazně delší (ID.5 má rozvor 2766 mm). Díky délce 4940 mm se automobilka netají luxusním a značně prostorným interiérem. Pro srovnání, současný Arteon má rozvor 2835 mm a na délku měří 4866 mm. Elektrický sourozenec tak bude ještě o kus větší.
Z konceptu je odvozen také interiér, jemuž dominuje 15palcová dotyková obrazovka multimediálního zařízení. Dotykové posuvníky dostanou podsvícení a hladké linie palubní desky podpoří elektronicky ovládané výdechy automatické klimatizace. Z technických novinek můžeme očekávat head-up displej s rozšířenou realitou a vyspělé hlasové ovládání „Hello Volkswagen“.
Bližší detaily ohledně techniky uvolní Volkswagen až v době premiéry, ale potvrzují se zvěsti o dojezdu 700 km dle cyklu WLTP, s nabíjením o výkonu až 200 kW. Pro připomenutí, koncept ID. Space Vizzion, který jsme viděli v České republice, začíná s pohonem zadních kol o výkonu 205 kW s 550 N.m točivého momentu. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Alternativou je přidání druhého elektromotoru na přední nápravu (75 kW, 150 N.m) pro celkový výkon 250 kW, který akceleraci na stovku zlepší o 0,4 sekundy.
Polemizovat ohledně ceny je zatím brzy, ovšem během české ukázky padla představa kolem 1,4 milionu korun. Za tu se aktuálně prodává Arteon Shooting Brake s motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW a eHybrid 1.4 TSI o výkonu 160 kW.