Ted jeste vymyslet jak tenhle predotovany srot prodat …
Ludia dajte si dole ruzove okuliare.Elektosroty su mrtva vetva vyvoja ktora nas vsetkych bude stat brutalne desiatky miliard eur. Ak nie biliony eur.A to nehovorim o absolutnom mrhani materialu na baterky a auta co su po 6-8 rokov uplne vraky na odpis lebo zdochla baterka.Baterky idu cenou len a len hore a pojdu brutalne hore, lebo je nedostatok surovin.Od 2012 sa kazdy tyzden objavi ultra super duper extra prelomova technologia na baterky, je rok 2022 a stale sa pouzivaju LiOn..V EU nie je energia, a ked je tak je brutalne predrazena dotaciami a zdeformovanymi nariadeniami greendebilizmuA elektricka infrastruktura je uz teraz v SR na 98% transportnej kapacity na vacsine uzemia SR, zvysok uz je pretazeny az do 10% !!!Ludia zobudte sa a zacnite trieskat na poplach inak nas ekoteroristi a greendemeti znicia skor ako zacne rok 2050...
Máš mrtvej mozek. Už to ředidlo nechlastej, leze z tebe jen totální maglajz. :)))
tuto hnusnu opachu s dojazdom 200 km a v zime 100 by niekto dobrovolne kupil? ... elektrika je v plienkach a oni sa nam tu snazia vymyvat mozgy, ze my budeme ekologicka eu .... vtip.
Na videu mají komici roušky, aby dodrželi "pravidla". Navíc tam není žádný černoch, jak je to možné !!
Docela věřím že mohou vyrobit plánovanych 1,2 milionu elektromobilů. Měně už věřím že je také prodají. Každý měsíc se na trhu objeví další model od nějaké značky a ve výsledku se pořád perou o stejnou cílovou. Ev prostě zatím není na masovou výrobu v nižší střední a ve vyšších už si většina raději koupi Teslu. Prostě aut s cenou přes milion se nebude nikdy prodávat tolik jako housky na krámě a tím pádem jsou plány VW mimo. Nechápu akcionáře že ještě nezatáhli za záchranou brzdu. Renault na to jde trochu chytřeji, zkusí EV a Dacií jistí spalovaky. Ale i tak je to velký risk. Prostě tady vůdcové kapitalismu udělali socialistickou chybu a zaplatí za ní lidé ve výrobě to jediné má kapitalismus se socialismem hluboce společné.
A já si myslím že to půjde rychleji. Jsme na začátku a technika pokračuje mílovými kroky kupředu. Z baterek je svatý grál o který se všichni snaží (lacinější, lehčí, větší teplotní rozsah, více energie a rychlejší nabíjení a nakonec cena). Je v tom tolik peněz, že toto se určitě povede zlomit. Ztráty na elektronice se zmenšují, měniče na SiC, vyšší palubní napětí s tím jak se posouvají polovodiče. Nabíjecí infrastruktura se zlepšuje a bude zlepšovat s tím, kolik elektroaut bude jezdit. Základem všeho je spotřeba energie, která prostě i kdyby byla 30kWh/100km u auta typu Enayq, tak to odpovídá energeticky něčemu, čeho v Kodiaqu není schopen nikdo dosáhnout.V současné době jsou elektroauta pro lidi, kteří mají vlastní dům a mohou si dovolit na něj dát solární elektrárnu a takto získanou energii pak spotřebovávat jízdou. Limit na bezlicenční solár je 10kWP, to odpovídá v našich podmínkách 10MWh ročně a při průměrní spotřebě Enayqu okolo 20kWh (aby se to dobře počítalo) je tak 50.000 km najetých.To že to není tak ideální je jasné, je to investičně drahé, navíc na to je potřeba buď přes den jedno auto nabíjet a druhým jezdit, nebo mít velkou (a zatím drahou) baterku ve sklepě. Ale za pár let a s 200.000 soláry na střechách (:-)) to tak může snížit trochu závislost na dovozech fosilních palivech, které nedovážíme zrovna z příkladných zemí a staneme se tak třeba trochu méně vydíratelnými.V neposlední řadě to závisí na profilu každého, kolik a kdy toho najede. Pokud jezdím několikrát týdne více jak 300km denně a navíc se nevracím k domácí zásuvce, tak to asi pro mě zatím nebude. Pokud ale jezdím 20...150km denně (a nemám většinu těchto cest v rychlostech německých dálnic) a je to většina mého profilu, nebo mám v domácnosti dva vozy, tak se jeden dá zpravidla nahradit už teď. Optikou cen, když se podívám na to auta (se spalovákem) dnes stojí, tak mi to zas tak přetažené nevypadá. Navíc všem těm co dští oheň a síru doporučuji si ta auta projet. Většinou zjistí že výkon to má, sedí to díky těžkým baterkám dole jak přibité na silnici, je to tiché a příjemné. Těch pár set kg navíc technika vymazat umí, spousta spalováků byla v reálu přes 2t už dávno. A kinetickou energii ze 2t v pohybu vyhazovat ve formě prachu z brzdových destiček je fakt nesmysl. Je na každém jak se rozhodne, někdo přejde dřív, někdo později a někdo posedlý vírou ve fosilní paliva třeba nikdy. A ještě poslední věc, k vůdcům kapitalismu. Pokud by si někdo nespočítal, že ta auta výrobně vyjdou laciněji než spalováky k datumu X, tak by do toho takovým způsobem nešel. A dnes jdou všichni. To je právě výhoda kapitalismu, tam to bez peněz nejde. Za socialismu jsme plánovali se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak, jen to halt nikdo moc nepočítal co to stojí. Dneska bych teda se Sovětským svazem fakt nechtěl mít nic společného. Lidé ve výrobě na tom jen vydělají, protože bude potřeba spousta dalších věcí (Solára, nabíječky, střídače, baterie) a je jen na firmách, kdy se rozhodnou tyto věci vyvíjet a vyrábět. Je to o změně energetické soběstačnosti a ten trh bude větší než si to dnes dovedeme představit. Můžeme mektat, může se nám to nelíbit ale dává to smysl a tak to přijde.
"Je v tom tolik peněz, že toto se určitě povede zlomit."Naozaj si myslite, ze svet funguje takto? Nehovorim o startupoch, kde pozbieram peniaze a bud sa podari, alebo zabalim, vsak peniaze neboli moje. Myslim skutocny svet - teda hlavne fyziku, chemiu,... ?
Myslel jsem tím, že se povede vývojářům a technikům vyřešit problémy, které tam dnes bezesporu jsou a navíc zlevní dostatečně výrobu. To že na to prostředky ve vývoji mají, je jasné, cpou je tam přece všichni. Automobilky, investoři i subdodavatelé v řetězci. Takže až to vyřeší, tak se to zlomí a nikdo nebude přemýšlet nad tím že si bude kupovat spalovák jako nové auto. Když jsem byl před dvěma měsíci ve Švýcarsku tak mi jeden CEO říkal, že tam už nikdo kromě taxikářů nekupuje S Klasse. Tak jsem se ptal co teda kupují. Tesly, čím dražší tím lepší. Jak je vidět, nemusí být motivací jen finanční úspora, a to jen o náladě ve společnosti. A ještě jednou, jako hlavní (technickou) výhodu EV vidím tu menší spotřebu energie a přeměnu kinetické zpět zase do úložiště. A to je prostě fakt.
a co ked sa to "nezlomi"? pripadne co je ten "zlom" (ake energeticke hustoty pri ukladani, aky energeticky mix pri vyrobe)? kedy to ma prist/pride? mne sa to zatial skor javi, ako keby sme cakali na zazrak - ved to predsa musi prist, ked je v tom tolko penazi...ale mozeme tu otazku polozit aj opacne: preco je v tom tolko penazi? a naozaj ide (len, hlavne) o ekologiu? ;)
Jde o peníze :-).Ne vážně, oba jsme nýmandi, nevyrábíme baterie, nepodílíme se na výzkumu. Pokud by si někdo nespočítal (i v koncernu, sice o trochu později než Tesla), že to auto bude brzy lacinější ve výrobě, tak by do toho nikdo ty peníze nenacpal.Dle mého soudu už vědí jak, ale neumějí to vyrábět (zatím) v množství. A cesta od vývoje po výrobu, je strašně dlouhá, musí se to otestovat a pak to lze teprve vypustit jako reálný produkt ven.
V této době, za těchto ekonomických podmínek to smysl nedává. Spoléhá se na technologie které přijdou ale staví se linky na aktuální verze baterek. Ceny se roky směrem dolů nehnou i při revoluci v baterkách už je pro to že budou sektory které je pořizovat budou muset z různých kvót a podobně nebo z různých zdanění nebo jen pro eco obraz firmy. Tudíž bude tlak na zdroje a nebude potřeba zpevňovat vstupy. Z trhu tak zmizí obrovská skupina aut do cca půl milionu Kč. Čím se budou živit lidé z dodavatelských řetězců? To samé se solary. Jako při zelene úsporám jak i s dotací stoupla cena automatických kotlů i pro ty co chtěli uhlí protože šlo jen o výměnu roštu na pelety nebo uhlí. Navíc většina lidí si pořídí Ev a bude ho provozovat v nejhorším možném režimu ne v klidu v noci nabíjet ale jednou tydně na rychlonabiječku. Většina výrobců i odborníků přitom říká že na jedno nabití na rychlo máji být 4 cykly pomalu. To samé nabijejte max na 85 a vyjet jen do 15. Kdo to bude dodržovat? Ve městě nebo mezi firemní flotilou nikdo. To budou ojetiny pro obyčejné lidi co nemohou koupit nové auto za milion. Ano EV má v mnoha oblastech smyl. Rozvoz po městě, sociální služby, všude kde auto popojede pár kilometrů a už zas stojí a může večer zpět na firmu se nabíjet. Ale by byly rychlejší cesty snížení absolutní hodnoty emisí. Ale položka rozhodla jinak a za peníze daňových poplatníků. Bohužel většina voličů si říká ono to nějak dopadne, nedává to smysl on to někdo včas zaství. No zatím to vypadá že to bude pozdě. Mezitím si totiž vše připojíme do zásuvky od tepelných čerpadel protože jiné vypaření už prakticky nebude možné po část aut nebo x dalších nových spotřebičů a odpojíme německé atomové elektrárny, uhelné a možná i plynové. Posilování sítě také pokulhává a bezpečnost, s poškozeným Ev do nádrže z vodou na týden to je přístup hasičů. Už u osobáku to je šílenství ale co u autobusu nebo náklaďáku? V Německu už jim dva chytli a díky tomu odstavili stovky autobusu. Ale to je důsledek vedení EU z Německa a Francie, kde si dlouho mysleli že na tom jejich firmy nakonec vydělají.
Když se staví linka, tak se vždy staví na aktuální výrobu. Linky se pak upgradují dle postupujícího vývoje. Nicméně rozdíl mezi pevným a tekutým elektrolytem není tak velký. Když se podíváš na výrobní proces baterek, tak cílem je plně automatizovaná výroba a ta je fakt laciná, neb může jet 24h/7. Čím víc baterek vyrobíme, tím budou lacinější. Nevím z čeho plyne, že ceny baterek neklesají, uvádí se pokles od 2008/2021 o 87%. Vstupy zpevňují, ale hlavní část je skutečně přidaná hodnota výroby. Ta to má šanci vyrovnat, navíc se mění i složení, kde nejdražší byl kobalt ale lithium od počátku roku 2021 skoro dohnalo. Ve 100kWh baterii je ho ale cca 20kg, takže v aktuálních cenách +- 20.000 Kč. Dalších 60.000 Kč je v běžných materiálech (CU/AL/Separátor kdyby ho tam bylo 600kg což je hloupost, bude ho tam méně). Odhaduje se cena za celou hotovou baterku od 111 do 150 USD /kWh, takže max 330.000 Kč za 100kWh. Dostat se na 220.000 Kč při 100kWh tedy není nereálné i za dnešních cen. Cena vozu závisí také na tom, kolik si vyděláváme. Za totáče se dělaly pořadníky na auta (105S za 56k?) takže si na něj člověk vydělal za 2 roky. Z dnešního pohledu tak Š105 odpovídá něčemu za +-750k. A takových aut je spousta.Taky nesouhlasím s tím nejhorším možným provozem, určitě cesťáci to asi budou, ale jinak? Tam kde spím tak tam nabíjím a nevidím v tom problém, ale ano, je to změna chování. Navíc rychlost nabíjení se povedlo zvýšit třeba jen tím, jak je elektroda vyvedena ven. Vysoký proud tak neprochází přes celou stočenou elektrodu ale paralelně na všechna místa, inženýr Tesly, kterého to napadlo by zasloužil metál. Tak zbytečně neohřívá celá elektroda při nabíjená a lze článek nabít rychleji bez toho že bych ho zbytečně zahříval.Výměna kotlů - nemohu hodnotit, neznám situaci a asi nás bude čekat další kolo. Jen mi štve ten čmoud na vesnici v zimě. Sám topím od 93 ELTO (není u nás plyn).Situace v Německu, kde je snad víc než polovina energie z obnovitelných zdrojů je krapet jiná, jestli bych nechal vypnout atomovky je jejich věc. Podle čísel ale nevidím že by nás nedostatek energie nějak trápil, navíc když si každý, kdo na to má dá solár na střechu tak jí nebude potřeba tolik.Poškozené EV je dnes problém, s LIFEPO4už ne. A naposledy jsem četl že nějaké EV hořelo před pár měsíci? A myslím si, že se jich neprodávají jednotky.Největší problém je v naladění společnosti, a to je u nás pro EV negativní a v Německu pozitivní. A to mě na jednu stranu mrzí, je to velká příležitost a my budeme tak dlouho mrzoutit, až tu zase budou jen šroubovny. Přidaná hodnota je ve vývoji a výrobě, ne v montáži. A stát musí říct kam chce, pokud říká jak je to špatné tak to nikoho nenepadne se do toho pustit. Stejně tak jako dnes už nejsou průvodčí v tramvajích MHD (fakt je pamatuju) tak určitě spousta oborů zanikne, ale vznikne spousta nových, kdo by tenkrát (70 léta) tušil že bude potřeba tolik programátorů, designerů webových stránek... Takže netruchleme nad průvodčími a začněme konečně hledat ty nové příležitosti...
Ano zlevňování podobně proběhlo ale už se prakticky zastavilo. Jak sem psal nejsem obecně proti elektromobilitě. Ale to co se děje jak se politický tlačí a překotně nedává smysl. Ekonomicky ani ekologicky. Píšete každý bude nabíjet v noci, ale většina lidí co má domy Ev nechce, nebo na ně nemá, ti co na mě mají žijí ve městě v bytě a tam v noci nic nepřipojí. Nechápu třeba proč když už chtěla EU podporovat infrastrukturu tak proč nesla cestou co jí nabídla firma Better place s výměnnou baterií. Odpadlo by tolik problémů, snížila by se vstupní cena EV protože by se vlastně vůz kupoval bez baterie, dávalo by smysl koupit i Ev ojetinu, protože by zákazník dostal starší vůz s "novou" baterkou bez doplatku. Jinak k hoření Ev - ano zpráv je méně protože že to začíná být normální věc že prostě Ev chytne a pak se hodí do nádrže s vodou, autobusy jsou zajímavější tak se píše o nich:). Nevim pokud chce někdo snižovat emise měl by začít u spotřeby obecně, tedy např. Nevíte prasat z Itálie nebo Španělka na porážku do Polska, nejlepší je pro přírodu i bezpečnost ten kilometr co auto vůbec neujde. Ano vozme to co státy nevyprodukuji jako ananas a s pořádaným mýtem ať jsou vždy jablka levnější než banány. Nepodporuje umělé nízkonákladové aerolinky. Prodlužuje záruční dobu elektroniky atd. Ale překotná elektromobilita je cesta k sociálnímu vyloučení většiny venkova, následně další tlak na odchod do měst, která to nezvládají už teď.
Zastavení zlevňování je momentální stav. To co se děje na trhu je fakt nenormální stav ale bude trvat omezenou dobu. Trh to vyřeší dřív nebo později.To, že na to nemá někdo teď, neznamená že na to nebude mít zítra. Viz topné koule, tenkrát, když s tím EU přišla tak stála LED žárovka 360Kč. Jak nepochopitelné. A jaký je stav dneska? Kupuje si někdo ještě topné koule? Kolik to ale přineslo úspory energie? 5x 100W žárovka nahrazená 5x 12W LED? 40 hodin svícení s led a máš natankováno z úspory na 100km jízdy s Enyaqem.Z hlediska výměny baterek mám technicky jiný názor, protože taková baterka pak bude daleko těžší (musí mít odolnější pouzdro), na vozu musí být nějaký robustní držák (který taky něco bude vážit) a nemůže ani zvětšit torzní tuhost karoserie (tak jak to třeba plánuje Tesla). Někde jsem četl o stovkách Kg navíc. Stejně tak musíš vybudovat infrastrukturu a mít baterie navíc, které jsou teď drahé, takže to asi ekonomicky moc nevychází.A s tou spotřebou naprosto souhlasím, je spousta cest co se dá snížit, ale to je na každém z nás a nejde zdaleka jen o prasata a vegetariánství. Musíme si každý rok kupovat nový mobil, každý měsíc oblečení, topit doma na 26, v létě klimatizovat... Bohužel většina jde po ceně, řetězce po marži a tak tahají prase nebo jablka odkudkoliv, jen když je o pár korun lacinější. Je to o nás.
Jenže problém je v tom že něco je svobodna volba jako když dám přednost jablku z Česka a něco je direktiva. Jako když je emisni norma dělaná tak že těžší auto s vyšší absolutní hodnotou emisí má větší šanci splnit normu bez pokuty, nebo Ev auto se pocta za dvě. Stejně tak kdyby Ev technologie byla tak úžasná a spásná tak nepotřebuje dotace a jako DVD nebo jakákoli technologie projde přirozeně cyklem dráhy produkt pro nadšence a pak masová výroba. Jenže auto je trochu komplexnější záležitost a větší business a výsledek je že to není o technologii ale o politice. To je hlavní problém. Jak jsem řekl obecně proti EV nejsem. Kdyby místo do dotaci soukromníkům a firmám z daní lidí si objednávaly EV státy pro své úřady a instituce tak by to mělo smysl vyjma extrému jako sanitky hasiči atd. Trh by se rozproudil, značky by věděly že tu je segment s pravidelným oděrem a nebylo by to tak překotné. Jinak k technologii vymění baterie - stále své příspěvky stavíte na budoucí technologií jak baterky dál zlevní jak budou bezpečnější atd... Přitom Better place i Číňani výměnu baterek dotáhly a funguje. V Číně se rozrůstá a Better place musel skončit protože Ev. Komise dala přednost nabíječka se všemi jejich nevýhodami. Cena cena infrastruktury je vykoupena nižším potřebným počtem takových míst, nižším nárokem na rozvodnou síť, lepším zacházením a baterií, snížením ceny EV, lepším hospodařením s ukládání energií, lepším možnosti recyklace, nižším nárokem na zabrané plochy, možnosti prodávat vozy s menší kapacitou baterie pro běžný provoz, atd atd. Oproti tomu výhody zabudované baterie? Extrémně drahá výměna, tužší karoserie? - tu třeba Tesla dosahuje tím že čím dál tím víc vytváří sjednocené jsi díly a tedy extrémně drahé opravy i při relativně malých nehodách, což je tak cíl spotřebního přístupu k vozům, téměř neprodejné ojetiny, Ev daleko rychleji morálně zastarávají a k tomu s vestavěnou baterií se z nich stávají pro nižší střední nedostupná auta. Vemte si stáří vozového parku a odstupte od logiky vlády uplatňující daň z chudoby, lide nemají 15 stará auta protože každý chce veterána ale protože tolik lidí na novější(dražší auto nemá). Dnes si může rodina pořídit fungující auto za 100 tis. Několik let jezdit. Jaky EV si za to koupí? A dělá to proto že má odpor k novému Superbu ? Ne prostě poplatí poplatky a něčím musí jezdit do práce.
Rozumím, nicméně v globálu si myslím že jsou přece emisní normy v pořádku a měly by být nastaveny tak, aby je průmysl zvládl realizovat. Ale mělo by platit všem stejně a ne tolerovat zaoceánské lodě spalující cokoliv, které mají takové emise, jako všechna vozidla co se pohybují 20km od přístavu. Přirozená cesta je vždy nejlepší, ale pokud jde o takto výraznou změnu, tak by to to odvětví nemuselo zvládnout samo.Tesla kdyby nebylo aury Elona Muska a kalifornské atmosféry tak by skončila dříve než by začala a paradoxně jim ty emisní odpustky tvoří zisk který vytvářejí. A kolik let jsou v businessu. Nemyslím si, že by normální akcionáři VW group přidávali na každé prodané auto 10.000 USD a zároveň by rostla hodnota jejich akcií. Toto se děje jen u startupů. Bez dieselgate by tak pravděpodobně vše jelo dál jak má a čím později by ve Wolfsburgu na to přišli, tím větší náskok by museli dohánět.Co se týče výměny baterek, tak tam si myslím, že přece nikdo nenakazoval, že něco takového nemůže vzniknout, nebo se mýlím? IMO jsou za tím zase peníze, prostě nabíječka je lacinější než výměnná stanice, auto s výměnou baterií je dražší než normální auto a musíš vyrobit (a financovat) víc baterek a mít je skladem na stanicích. Tohle všechno musí někdo zaplatit a ve výsledku tak bude provoz těchto aut dražší. A proč se tohle všechno musí stavět? Protože nabíjíme EV dnes z 20..80 za 18 minut na 800V nabíječce? Jakmile SIC spínače budou safe na 1200V tak se nabíjecí proudy a časy zase sníží. Takže budeš stavět unikátní infrastrukturu, která za 5 let nebude potřeba. A tohle si někdo spočítal.Vždy u produktu jde o výrobní cenu a o to aby produkt vydržel co má. Jestli se zlepší stabilita baterií s rozvojem masové výroby (když něčeho vyrábíš tuny tak musíš mít procesy daleko lépe pod kontrolou než v maloserii) tak nebudeš řešit výměnu baterky. A pokud ti reálně klesne kapacita baterky o 10% za 10 let tak to auto fakt budeš radši recyklovat než opravovat baterku. A proč Tesla ujíždí na článcích a nemá pouche - nerozumím, protože z mého laického pohledu je v článku menší kapacita na cm3 ale oni to určitě vědí proč to používají.Auta za 3 průměrné měsíční platy budou pořád, toho bych se nebál. Ty auta co se kupují dnes jsou z 9X% spalováky, takže těch 10...15 let trvat. Je otázka jestli třeba nepřijde nějaká další změna spojená s mobilitou, která bude dostupnější (autonomní auta) jejichž ekonomika bude někde úplně jinde a pak se ti třeba vůbec nevyplatí auto vlastnit. Ale to je určitě samostatné téma a víc scifi než EV.
Ani výměnu nikdo nezakázal, ale evr. Komise vybírala řešení které bude za naše dané podporovat a výměnu baterek zavrhla přestože Betterplace již měl i vzorový projekt postavený a upravená Ev od Renaultu a představil jim fungující systém. U takového projektu je vyškrtnutí z podpory to samé co zákaz. Jinak nevýhoda v počtu baterek je minimální s ohledem na to že získat možnost nabíjet pomalu a přitom baterku vyměnit rychle a nezatěžovat síť. V Německu už přiznali že jim skupina odborníků na přenosovou soustavu řekla jak nejsou připraveni na narůst rychlonabiječek. Uvidíme jak budou úspěšně společnosti v Číně které tento systém převzaly a mají už stovky stanic na výměnu baterie. Za mě je v tom největší výhoda to rozložení ceny baterie do pronájmu při výměně baterky a to že ojetiny by pak dávaly smysl. Nebojím se že by ojetá auta za 100 nebyla ale bojím se že budou pro většinu lidí nepoužitelná. Na 100 se dostanou v rozumném věku mini Ev jako Fiat 500 nebo Peugeot ion či časem Zoe tedy auta které rodinu neprevezou a až budou mít cenu 100 tis. jaký bude jejich dojezd? Nový majitel nebude moct dat peníze za výměnu baterky. Enyaq v ceně za 100 bude vypadat jak? Dnes si rodina mohla koupit fabii combi a dalších x let ji provozovat. Možná se stane tech. Revoluce a budou jednou Ev tak levná že to půjde i tam, ale moc tomu v dohledných letech nevěřím. I šéfové automobilek už otáčí a přiznávají v rozhovorech že ceny EV v dohledné době neklesnou a slib o snížení ceny mění na slib na sjednocení ceny se spalovaky díky zdražení spalování a vymazání skupiny malých a mini aut. Jinak 100 souhlas s loděmi letadly atd. Pokud jde o snížení emisí má být tlak na všechny. Ale to jsem už výše psal že je nesmysl že jsem prakticky jen po autech a vklidu si lítáme za pár euro. Problém je ten když emisní norma nedává smysl. Viz příklad s hmotností. Emise nové prodaných vozů v ČR loni stouply :) protože malá auta mizí a značky raději prodají SUV s vyšší hmotnosti bez pokuty nebo malé auto které má o 20 procent nižší emise ale stejně spadá do pokutového území. Logika žádná. Jinak kdyby šlo o skutečné snížení emisí tak budu trochu kacíř ale emisním poplatkem by mělo být zatížení palivo a ne vůz. Když si autem vyjedu jednou za mesic můžu mít klidně veterána, když s ním děje dám 150 km za klienty tak bych měl být motivován mít vůz s malou spotřebou a emisemi. Uvidíme kam to dojde. Sem příklad toho co si přejete do práce jedu tam a zpět celkem 80 km a večer bych mohl doma dobít u domu. Ale prostě nemůžu splácet přes 700 tis za nějaký Ev 208 nebo Fiat 500. Ano Dacia Spring ve městě kde i tolik řešena bezpečnost už není tak špatná by se cenou blížila, ale 80 km denně mimo město to už na ni je dle mého moc a navíc už to není ani záloha rodinného auta. Potřebu tam dát dvě dětské sedačky a to nejsou nějaké přehnané požadavky. Splnilo ke Sandero za 300 které je pro mne na hraně mého rozpočtu- mladý člověk co se neflaká, ale aby mohl jednou nabíjet doma musí platit hypotéku za dům, daně ze kterých se financuje výměnná kotlů za čerpadla atd, žena má mateřské a dvě děti:) ano chtěl sem to a sem spokojen, ale pokud chce někdo měnit překotně svět musí mít i trochu odpovědnosti a respektu. Uvidíme jak dlouho ještě bude volič laxní a nechá si to líbit. Jakmile pocítí dopady na svém účtu a na své životní úrovní tak už mu to tak jedno nebude.
Je mi jasné že EV jsou zatím drahá, tak jako když něco začíná. Zatímco u nás na operák stojí EV208 od 13k (s mini nájezdem, reál tak 16k u Barth, ID3/ID4 u VW 18-19k což je peklo), tak v Německu díky těm subvencím to vypadá tak, že seženeš Enyaq jako soukromá osoba pod 200€ měsíčně :-). Většina soukromých osob si tam kupuje dnes na operák (i spalováky), protože i tam je DPH 19% a ty pak platíš jen DPH z měsíční splátky, nikoliv z celého auta.U nás je pořád operativní leasing nejdražší forma vlastnění auta, protože jsme malý trh a tak se o nás nebojuje. Navíc je to v Německu podstatně zkreslené dotacemi. Pak je to o tom, kolik najezdíš, kolik ti to žere, kolik dáš za opravy, pojištění (a jestli vůbec) máš soláro a tak. Pak se dá zkalkulovat co to měsíčně stojí.
Přidávat někomu kdo chce auto za milion dotaci z daní je vážně úlet. Pochopil bych kdyby státy vybudovaly stanice na výměnu nebo nabíječky a pak je prodalo když se to rozjede. Protože ani dotace na vybudování nedává smysl. Ano nazvlada to trh tak to může tedy stát zaplatit ale má se to vrátit aspoň částečně při prodeji. Další cesta jak tomu pomoct je objednat Ev státní správě. Ale z daní platit firmám a soukromníkům dotaci na Ev je proste už moc.
Prosím Vás o seriozn íinformaci , kde je napsáno, že cena baterií klesla mezi rok 2008-2021 o 87%. Protože co já četl v posledním půlroce, tak baterie potkal naopak radikální růst právě z důvodu jejich nedostatku a ten je zase způsoben růstem surovin na výrobu baterií.https://zpravodajstvi24.cz/baterie-thu-chybi/... https://logistika.ekonom.cz/c1-66957550-problemem-roz... ... https://www.tydenikhrot.cz/clanek/budoucnost-na-bate... ...
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/bnef-ce... ... https://www.greencarreports.com/news/1134307_report-ev-ba... ... Co se týče článků, tak je potřeba se smířit s občasnou neprofesionalitou těch, co je píší, zejména z "normálních" medií a nechat si to projít zdravým rozumem.Pokud mi Lithium naroste 5x za rok na ceně, což se skutečně loni stalo, tak je ho ve 100kW baterii 20kg, cenově po zdražení je to 20.000 Kč na baterku.Vzhledem k tomu, že tam je určitě víc hliníku a mědí, tak bych si tipnul, že to na baterku stálo víc na těchto surovinách než na lithiu a kobaltu. Navíc jsme ve fázi zvyšování automatizace ve výrobě, marže jsou tam odpovídající (je potřeba z něčeho zaplatit drahé vybavení) takže to nevidím pesimisticky.Připomíná mi to tak jeden ze super článků:https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/krem... ... Kde autor hrozí díky nárůstu cenu křemíku zdražením aut díky čipům :D. Tuna stojí 225000 Kč, takže kilo 225 korun, takže na materiálu je to zhruba 28 Kč na jeden 300mm wafer. Z na každém takovém waferu může být odhadem 600 procesorů apple A15, takže celý křemík se podílí na každém IPhone zhruba 0.05 Kč. U solárů tak hmotnostně tvoří křemík tak 4% (našel jsem to někde na webu), takže pokud panel 1,7m/1m váží cca 20 kg, tak je to půl kila, v ceně křemíku je to 110Kč a to cena narostla 3x.Vyvozovat z nárůstu ceny křemíku že budou auta nebo soláry je tak naprosto zcestné. Tam je podstatnější nárůst ceny na dopravě z Číny, kde dnes do kontejneru nacpeš 900 panelů a při ceně 20000 USD/ kontejner což vychází na skoro 500Kč na panel.Ale i ostatní materiály rostou (sklo/alu) takže to samozřejmě bude poznat víc.Každopádně kdo nezdražuje dnes tak už nezdraží, takže mi to připadá občas jako snaha o to najít si důvod abych mohl zdražit. Obvykle zatím stojí energie a vyšší nároky na mzdy než materiál samotný.
Naprostý souhlas, po 115000km s e-tronem bych toto vše v obou příspěvcích výše podepsal hned. Tedy s jedinou výhradou. LiFePO4 není sice problém při poškození, ale pro BEV se zrovna nehodí, což nevadí, protože alternativy jsou na cestě, některé z nich velmi blízko. Pokud ovšem jejich LiFePO4 bude rovněž s počtem FVE mikrozdrojů se stacionární baterií dále klesat, dostaneme se k hranici rentability velké kapacity i kdybychom těch 100kWh měli opravdu zaplatit ze svého a bez dotací. Třeba já bych nějakých 8000€ za rozšíření domácího úložiště ze 14 na 100kWh dal hned teď. Při "nových" cenách elektřiny se to vrátí velice rychle.
LiFePo4 jsem použil jen jako příklad. Jak říkáte, alternativ se rojí spousty, třeba tam bude jednou BFLMPSVZ, prostě něco co dnes někde vyvíjejí v nějaké "garáži" :D. Lidí je chytrých dost a někdo na to přijde.
Té zajímavý že Tesla dává do svejch levnějších TM3 z Číny LiFePOčka a prodává se to jak housky na krámě a ještě to má skvělej dojez.
To sice dává a nejen v Číně, ale jen do low power/low range verzí, protože lifepo
Však píšu že je to do levnejch verzí. Nevidíš? :D Ale přesto to má velkej dojezd jak potvrdil Tesla Bjørn. Není to žádný vořezávátko.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.