Nový Volkswagen ID.5 se už oficiálně vyrábí. Završil transformaci výroby, která dosud neměla obdoby

Výrobní závod ve Cvikově je prvním přestavěným areálem pro výrobu elektromobilů. Příkladem jde i v oblasti digitalizace a autonomizace procesů.

Volkswagen zahájením výroby modelu dokončil rozsáhlou transformaci cvikovského závodu započatou v roce 2018. Díky investici 1,2 miliardy eur se závod ve Cvikově stal prvním, který byl zcela přestavěn z výroby modelů se spalovacími motory na elektromobily. Aktuálně se v něm vyrábí šest modelů značek Volkswagen, Audi a Cupra postavených na platformě MEB. V letošním roce se k výrobě elektromobilů připojí závody  Emden (ID.4), Hannover (ID.Buzz) a Chattanooga (USA, ID.4). Cílem pro letošní rok je vyrobit 1,2 milionu elektromobilů.

Továrna ve Cvikově je rovněž ostatním vzorem v oblasti digitalizace a autonomizace výrobního procesu i distribuce komponentů. Téměř 40 procent celkového objemu investic směřovala automobilka na modernizaci a rozšíření karosárny. Zde činí míra automatizace 90 procent. Celkový počet robotů vzrostl z 1200 na 1625, čímž se míra automatizace celého závodu zvedla na 28 procent. Výrazně tak ubyly monotónní a ergonomicky náročnější práce s rukama nad úrovní ramen nebo nad hlavou.

Karosárna však nebyla jediným architektonickým projektem. Cvikovský závod zdobí nová nejvyšší budova, v níž se připravují baterie k montáži. Dále zde najdeme nově postavenou logistickou halu a rozšířenou lisovnu, takže veškeré vnější panely karoserií se vytvářejí přímo v areálu. Tím automobilka ušetřila 9000 jízd nákladních vozidel ročně.

Současně s transformací zázemí prošel rozsáhlým vzdělávacím procesem také tým 9000 stálých zaměstnanců. Ten absolvoval od konce roku celkem 20 000 školicích dnů zaměřených na elektromobilitu.

Roční kapacita cvikovské fabriky byla nastavena na 300.000 aut a je nejvýkonnějším producentem elektromobilů v Evropě. Portfolio se aktuálně skládá z vozů Volkswagen ID.3, ID.4 a ID.5, Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron a Cupra Born. Výroba je navíc sledována, aby byla zachována její ekologická neutralita. Nezbytně nutná produkce emisí je kompenzována projekty pro zlepšení klimatu. To se týká také akumulátorů. S dodavateli bylo domluveno, že k procesu budou využívat jen energii z obnovitelných zdrojů. Tímto způsobem je cvikovský závod zásoben elektřinou už od roku 2017.

V rámci dekarbonizační strategie „ACCELERATE“ počítá Volkswagen s dosažením klimaticky neutrální bilance k roku 2050. Nejbližším dílčím milníkem je rok 2030, do kdy chce snížit emise CO2 na vozidlo v Evropě o 40 procent ve srovnání s rokem 2018. V té době by mělo 70 procent prodaných vozů tvořit elektromobily, což představuje více než milion kusů. Součástí programu je i recyklace vysokonapěťových sad akumulátorů z vyřazených elektromobilů.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (27) Další článek: Škoda postavila Enyaq iV proti bezemisnímu letadlu. Nevzlétl, jeho výhody jsou však někde jinde

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz