Nový Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Že už ničím nepřekvapí? Nenechte se mýlit!

Český Volkswagen začne přijímat objednávky na nový elektromobil ID.4 v polovině prosince. Vozy se u nás objeví v únoru příštího roku, my jsme však měli příležitost si jeden kousek prohlédnout už s předstihem přímo v Praze.

S Volkswagenem ID.4 to bylo letos stejné jako v množstvím jiných vozů. Původně jsem si jej měl prohlédnout už v první polovině září ve Wolfsburgu, abyste si po vypršení embarga a oficiálním představení mohli přečíst první dojmy a třeba i nějaké ty zákulisní drby. Než jsem ale společně s kolegy stihnul vyrazit, Česko na vládním semaforu zčervenalo a měli jsme utrum.

První seznámení se posunulo o dva měsíce, zato už nebylo potřeba jezdit daleko. Český Volkswagen totiž nechal dovézt jeden kousek elektromobilu ID.4 do Prahy a dal mi možnost si vůz poprvé osobně prohlédnout a vyfotit. První české ceny už vůz má, konfigurátor ale není kompletní. Jak jsme uvedli již dříve, najdete v něm verze 1st za cenu 1.224.900 Kč a 1st Max za 1.473.900 Kč. V obou případech s výkonem 150 kW, zadním pohonem, 77kWh baterií a kombinovaným dojezdem 498 km (WLTP).

Nový Volkswagen ID.4 oficiálně: Brácha Škody Enyaq iV hned sype esa z rukávů!

Nový Volkswagen ID.4 oficiálně: Brácha Škody Enyaq iV hned sype esa z rukávů!

Přímo v sídle českého zastoupení Volkswagenu jsem si včera prohlédl ID.4 ve výbavě Pro, která je zatím k mání v Německu a představuje současný základ. K základní sestavě však Němci přihodili 21palcová kola, kombinaci tmavě modrého laku a černé střechy a lehký exteriérový paket se stříbrnými sloupky C karoserie a eloxovanými podélnými střešními nosiči. A vida, co to s autem udělalo!

Světýlka a překvapení

Nejsou to ale pouze velká kola a hezké barvy, které zatím jediný Volkswagen ID.4 v Česku vizuálně povyšují. Kupříkladu přední světlomety ID.Light mají krásné detaily a spojuje je diodová linka, zadní diodové svítilny po odemknutí vozu „přehrají“ zajímavou animaci. Nejdříve vás pozdraví dynamické směrovky, následně se rozsvítí tenká červená linka táhnoucí se po celé šířce zádi a postupně i jednotlivé segmenty svítilen. Zatímco dříve jsme se s podobnými animacemi setkávali hlavně u luxusních vozů, dnes je najdete i v mainstreamu.

Nový VW ID.4 má první české ceny. Edice 1st jsou mnohem levnější, než se čekalo

Nový VW ID.4 má první české ceny. Edice 1st jsou mnohem levnější, než se čekalo

Technicky vzato jde o většího bráchu Volkswagenu ID.3, s nímž jsem na českých silnicích už krátce jezdil. Shodná je platforma MEB, akumulátor, koncepce s primárně hnanými zadními koly a samozřejmě i designový styl. Jenže zatímco ID.3 je vizuálně něco mezi hatchbackem a kompaktním MPV, ID.4 je mohutně se tvářící SUV, které ale trochu klame tělem. Rozvor náprav má stejný jako ID.3, je kratší než Škoda Enyaq, se kterou rovněž sdílí techniku, a v budoucnu nabídne i pohon všech kol a dvoumotorovou verzi s výkonem okolo 300 koní. Bude to ekvivalent Enyaqu RS iV.

Chtělo by se říci, že jde o nafouknuté ID.3 s větším zadkem, a v podstatě byste měli pravdu, přesto se ale překvapení dostavuje velmi brzy. Zatímco ID.3 má běžné kliky dveří z golfu, ID.4 má hladší designové kliky s tlačítkem na vnitřní straně. Za kliku tedy netaháte, ani to nejde, ale jen lehce zmáčkneme tlačítko. Tohle jsem ještě u žádného mainstreamového modelu koncernu VW neviděl, u Audi se ale s impulzním otevíráním setkáte běžně.

VW nechal znova nahlédnout do továrny na elektromobily. Hlavní hvězdou je ID.4

VW nechal znova nahlédnout do továrny na elektromobily. Hlavní hvězdou je ID.4

Nepřekvapivé jsou zadní bubnové brzdy. Má je ID.3, Enyaq iV a setkáme se s nimi i u budoucích modelů na platformě MEB. V kombinaci se silnou rekuperací energie prý stačí, byť elektromobily některých konkurenčních značek mají vzadu kotouče. Výhody i nevýhody mají obě řešení. 

Volkswagen ID.4: Srovnání rozměrů
Model VW ID.4 Škoda Enyaq iV VW ID.3
Délka [mm] 4584 4649 4261
Šířka [mm] 1852 1879 1809
Výška [mm] 1612 1616 1552
Rozvor [mm] 2766 2765 2765
Objem kufru [l] 543/1575 585/1711 385/-

Pokojíček jak se patří

Přístrojová deska svým minimalistickým pojetím s dvojicí displejů a otočným voličem jízdních režimů před volantem odpovídá modelu ID.3, naprosto stejná ale není. Liší se tvarem dekorů i výdechů ventilace, umístěním sestavy tlačítek pro ovládání světel, ale i hodnotnějšími materiály. V případě kousku, který uvidíte na fotkách v galerii, to byla syntetická kůže na přístrojové desce, která dojem na palubě zlepšuje, tvrdá spodní část ale zůstává.

Volkswagen ID.4 se představil v Číně ve dvou verzích. Má to jednoduchý důvod

Volkswagen ID.4 se představil v Číně ve dvou verzích. Má to jednoduchý důvod

ID.4 na délku měří 4584 mm, tedy o 323 mm více než ID.3, je ale také o šest centimetrů vyšší, což se v interiéru hodí. Řidiče nic neomezuje, skvělá sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami vpředu a certifikátem AGR jsou ukotvena níže nad podlahou než třeba v SUV Tiguan. Přesto pod nimi zůstává prostor pro chodidla zadních cestujících. Pozice za volantem odpovídá spíše kompaktnímu hatchbacku, s tím rozdílem, že kolem sebe máte ohromný prostor. V loktech, nad hlavou, před koleny... Výhled z kabiny je díky subtilním sloupkům posunutým více dopředu výborný.

Naprosto stejné je to i vzadu. Nástupní prostor ve velký, sedadla jsou sice níže, ale aspoň mají dlouhé sedáky, které slušně podepírají stehna, před koleny mi zůstávalo odhadem tak pět centimetrů místa a stejné to bylo i nad hlavou.

V Česku už koupíte VW ID.3 s dojezdem 542 km. Nevyhnul se však kompromisům

V Česku už koupíte VW ID.3 s dojezdem 542 km. Nevyhnul se však kompromisům

Elektromobily nepotřebují podélný středový tunel, podlaha vzadu je tedy téměř rovná. V ID.4 vzadu nechybí výdechy třízónové automatické klimatizace a USB-C konektory pro nabíjení telefonů, vyhřívání zadních sedadel jsem ale u vozu na fotkách nenašel. Stejně jako u ID.3, golfu, octavie či enyaqu jsou výplně zadních dveří z tvrdých plastů.

Velký zadek nemá ID.4 jenom tak. Jakožto plnohodnotné SUV musí nabídnout pořádný kufr, který v tomto případě nabízí základní objem 543 litrů, a po sklopení zadních opěradel dostanete 1575 litrů. Obě čísla jsou o něco menší než u Škody Enyaq iV (má 585 a 1711 litrů), škodovka je ale při shodném rozvoru ještě o 65 mm delší.

Volkswagen ID.3 trhá prodejní rekordy. V září překonal Teslu Model 3 i Audi e-tron

Volkswagen ID.3 trhá prodejní rekordy. V září překonal Teslu Model 3 i Audi e-tron

Moc vychytávek v kufru nečekejte. Ve dvou rovinách polohovatelná podlážka, pořádné háčky pro nákupní tašky, 12voltová zásuvka či schránka pro uložení nabíjecího kabelu však nechybí. Opěradla jsou dělená asymetricky a páčky pro jejich sklopení přímo z kufru chybí. Na pravé straně je však alespoň tlačítko pro odjištění tažného zařízení (to ID.3 mít nemůže) a velké páté dveře se samozřejmě ovládají elektricky.

V Česku už začátkem příštího roku

Co je tedy Volkswagen ID.4 zač? Především technicky zajímavý elektromobil s dlouhým dojezdem a velkým vnitřním prostorem, který v porovnání s běžnými SUV nepřináší výrazná omezení. S pěti sty kilometry na jedno nabití se už dá žít a cena, přestože se u verzí z českého konfigurátoru zdá vysoká, odpovídá realitě českého trhu.

Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Nejlevnější ID.4 aktuálně vyjde na milion a čtvrt, výbavu má ale bohatou. Dostanete vůz s výkonem 150 kW a 77kWh baterií, 20palcovými koly Drammen, tepelným čerpadlem, LED světlomety a zadními svítilnami, adaptivním tempomatem, 10palcovou navigací, zadní kamerou, vyhřívanými předními sedadly i volantem, digitálním přístrojovým štítem, bezdrátovým Apple CarPlay, automatickou dvouzónovou klimatizací a možnost DC nabíjení s výkonem až 125 kW.

Volkswagen ID.4 bude možné v Česku objednávat od poloviny prosince a první vozy se objeví na silnicích zhruba v únoru. Aktuálně není moc z čeho vybírat, další verze ale budou postupně přibývat, stejně jako nabídka příplatkových prvků.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

dnes | Jan Mička | 66 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků