Nový trend: Češi si oblíbili dovolenou v obytném voze

Zájem Čechů o půjčení a koupi obytných vozů roste, naopak poptávka po karavanech klesá. Ceny nových obytných vozů navzdory horší ekonomické situaci v posledních letech mírně rostou.
Nový trend: Češi si oblíbili dovolenou v obytném voze

Ceny obytných vozů na českém trhu začínají v současné době přibližně na 900 tisících korunách, nejmenší obytný přívěs stojí asi 180 tisíc korun.

„Každý výrobce každý rok zvedá ceny o tři čtyři procenta. Používají se stále lepší materiály, dokonalejší izolace, obytná auta jsou čím dál lepší. Vozy vyrobené před pěti lety jsou už diametrálně odlišné od těch současných,“ řekl marketingový ředitel společnosti Caravan Centrum Hykro Miroslav Prokop. Firem, které v oboru podnikají, je podle něj stále víc, takže konkurence roste.

„V posledních letech je poptávka vyšší po obytných vozech než po karavanech. Ten poměr je už 3:1,“ uvedl Heinrich Vik z firmy Caravan Metropol. Obytné vozy svými vlastnostmi dnes již umožňují velmi pohodlné ubytování na cestách a jsou vhodnější k jízdě na plných silnicích než karavany. Češi podle Vika nemají zájem o nejlevnější obytné vozy ani karavany, nejprodávanější jsou ty ve střední cenové kategorii.

Jednou z posledních inovací jsou například plastové střechy karavanů, které brání kroupám v jejich poškození. Novinkou na trhu jsou také obytné vozy Grand Panorama s velkým panoramatickým čelním sklem.

Do ČR se loni dovezlo 745 obytných vozů, meziročně o 42 procent víc. Vyplývá to z údajů Sdružení dovozců obytných vozidel. Český trh obytných vozidel má na evropském trhu podíl jen jedno procento. „Překvapující je postup některých kupujících, kteří jezdí k nákupům do sousedních zemí, a tím snižují potenciál českého trhu,“ řekl předseda sdružení Jan Bízik.

Prodeje nových obytných vozidel v Evropě loni ovlivnila ekonomická krize. Podle údajů ECF (European Caravan Federation) klesl odbyt o šest procent na 145 000 kusů. Výjimkou jsou Rakousko, Německo, Švýcarsko a Norsko.

Obytné vozy jsou stále oblíbenější

Odklon od karavanů k obytným automobilům je podle Bízika patrný v celé Evropě. „Důvodem je zvýšení užitné hodnoty obytného vozu z hlediska komfortu pobytu a využití vnitřního prostoru, schopnost výrobců dodat zájemcům základní vozidlo s výkonnou pohonnou jednotkou a relativně nízkou spotřebou pohonných hmot,“ dodal.

Rozšiřuje se také trend vypůjčit si obytné vozidlo na dovolenou, aby si zákazník prakticky vyzkoušel možnosti mobilního domova. Až 90 procent z vypůjčovatelů si podle Bízika následně vůz buď pořídí, případně si ho opakovaně půjčují. „Tomu se přizpůsobili i prodejci a počet míst s půjčovnami obytných vozů neustále roste i v ČR,“ uvedl Bízik. Prokop ze společnosti Caravan Centrum Hykro dodal, že čím dál víc lidí jezdí s obytným vozem i na hory v zimě.

V České republice není žádná firma, která by obytné vozy vyráběla. Všechny se proto dovážejí, především z Německa. Caravaningu se podle odhadů pravidelně věnuje kolem 4000 Čechů. V „zemi zaslíbené“ tomuto životnímu stylu - Velké Británii - je registrováno přes 350 tisíc karavanistů.

Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky