Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Ford chce ještě zvýšit bezpečnost jízdy v noci a představuje proto nový systém adaptivních světlometů. Jako první dostane novinku již současný Ford Focus.

Nová technologie adaptivních předních světlometů je podle automobilky Ford prvním systémem, který bude na základě dopravních značek a značení na silnici upravovat proud světla mířící na cestu před vozem. Současný Ford Focus, který bude systémem vybaven jako první, tak bude „myslet dopředu“ a řidiči automaticky širším proudem světla osvětlí třeba kruhový objezd nebo křižovatku.

Přínos novinky zdůvodňuje Ford i vlastním průzkumem z několika zemí Evropy, v němž 81 % řidičů přiznalo, že má obavy z jízdy v noci. Z další studie dotazující 5030 šoférů v Německu pak vyšlo najevo, že 53 % lidí se v noci obává přehlédnutí chodce nebo cyklisty, a 43 % má strach, že si všimne překážky na silnici příliš pozdě. Nakonec 23 % řidičů vadí, když dostatečně dopředu nevidí, kudy cesta vede. Experti přitom tvrdí, že risk fatální nehody je v noci třikrát vyšší než ve dne.

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Světlomety Focusu tak budou spoléhat na dosavadní techniku přední kamery za čelním oknem, kterou již model využívá pro řadu asistenčních funkcí. Dle Fordu jde o mnohem lepší způsob mapování okolí než v případě využití dat GPS, které nemusí být vždy nejpřesnější a aktualizované. Kamera tak sleduje dopravní značky a pruhy na silnici až 65 metrů dopředu, čemuž se mohou světlomety zavčasu přizpůsobit a nasvítit okolí řidiči, jak je zrovna zapotřebí.

Nejenže tedy systém řidiči osvětlí lépe křižovatku po zaznamenání jejího značení, ale například také „čtením“ pruhů na silnici automaticky dopředu natočí proud světla do zatáčky, ještě před samotným natočením volantu. V propagačním videu ostatně Ford srovnává účinnost nových světlometů proti starému Focusu z roku 2003 a dokonce Escortu z roku 1968.

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Nové adaptivní světlomety jsou pochopitelně vybavené i funkcemi, které Ford používal již v minulosti. Samozřejmostí je tak automatické upravení toku a intenzity dálkových světel, abyste neoslnili protijedoucí řidiče, ale nadále viděli lépe a bezpečně před sebe.

„Jízda v noci by neměla být o nic složitější než ve dne. To je náš cíl. Naše poslední technologie osvětlení jsou dalším kouskem plánu, jak tohoto cíle dosáhnout,“ uvedl Michael Koherr, vývojový inženýr osvětlení evropské divize Fordu. Koherr mimo jiní pracuje i na budoucích systémech, které by pomocí termovizních kamer vyhledávaly a sledovaly chodce, cyklisty či větší zvířata až na vzdálenost 120 metrů.

Minitest Peugeot 5008 1.6 PureTech GT-line: Kočkopes? Spíš něco za něco

Peugeot 5008 1.6 Pure Tech (minitest)

Sedm samostatných sedadel, obrovský kufr, vynikající variabilita a žádný pohon všech kol. Podle Francouzů SUV, podle nás benzínový minivan umně maskovaný za crossover.

dnes | Miro Mihálik
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 196 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků