Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Ford chce ještě zvýšit bezpečnost jízdy v noci a představuje proto nový systém adaptivních světlometů. Jako první dostane novinku již současný Ford Focus.

Nová technologie adaptivních předních světlometů je podle automobilky Ford prvním systémem, který bude na základě dopravních značek a značení na silnici upravovat proud světla mířící na cestu před vozem. Současný Ford Focus, který bude systémem vybaven jako první, tak bude „myslet dopředu“ a řidiči automaticky širším proudem světla osvětlí třeba kruhový objezd nebo křižovatku.

Přínos novinky zdůvodňuje Ford i vlastním průzkumem z několika zemí Evropy, v němž 81 % řidičů přiznalo, že má obavy z jízdy v noci. Z další studie dotazující 5030 šoférů v Německu pak vyšlo najevo, že 53 % lidí se v noci obává přehlédnutí chodce nebo cyklisty, a 43 % má strach, že si všimne překážky na silnici příliš pozdě. Nakonec 23 % řidičů vadí, když dostatečně dopředu nevidí, kudy cesta vede. Experti přitom tvrdí, že risk fatální nehody je v noci třikrát vyšší než ve dne.

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Světlomety Focusu tak budou spoléhat na dosavadní techniku přední kamery za čelním oknem, kterou již model využívá pro řadu asistenčních funkcí. Dle Fordu jde o mnohem lepší způsob mapování okolí než v případě využití dat GPS, které nemusí být vždy nejpřesnější a aktualizované. Kamera tak sleduje dopravní značky a pruhy na silnici až 65 metrů dopředu, čemuž se mohou světlomety zavčasu přizpůsobit a nasvítit okolí řidiči, jak je zrovna zapotřebí.

Nejenže tedy systém řidiči osvětlí lépe křižovatku po zaznamenání jejího značení, ale například také „čtením“ pruhů na silnici automaticky dopředu natočí proud světla do zatáčky, ještě před samotným natočením volantu. V propagačním videu ostatně Ford srovnává účinnost nových světlometů proti starému Focusu z roku 2003 a dokonce Escortu z roku 1968.

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Nové adaptivní světlomety jsou pochopitelně vybavené i funkcemi, které Ford používal již v minulosti. Samozřejmostí je tak automatické upravení toku a intenzity dálkových světel, abyste neoslnili protijedoucí řidiče, ale nadále viděli lépe a bezpečně před sebe.

„Jízda v noci by neměla být o nic složitější než ve dne. To je náš cíl. Naše poslední technologie osvětlení jsou dalším kouskem plánu, jak tohoto cíle dosáhnout,“ uvedl Michael Koherr, vývojový inženýr osvětlení evropské divize Fordu. Koherr mimo jiní pracuje i na budoucích systémech, které by pomocí termovizních kamer vyhledávaly a sledovaly chodce, cyklisty či větší zvířata až na vzdálenost 120 metrů.

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 43 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků