Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Ford chce ještě zvýšit bezpečnost jízdy v noci a představuje proto nový systém adaptivních světlometů. Jako první dostane novinku již současný Ford Focus.

Nová technologie adaptivních předních světlometů je podle automobilky Ford prvním systémem, který bude na základě dopravních značek a značení na silnici upravovat proud světla mířící na cestu před vozem. Současný Ford Focus, který bude systémem vybaven jako první, tak bude „myslet dopředu“ a řidiči automaticky širším proudem světla osvětlí třeba kruhový objezd nebo křižovatku.

Přínos novinky zdůvodňuje Ford i vlastním průzkumem z několika zemí Evropy, v němž 81 % řidičů přiznalo, že má obavy z jízdy v noci. Z další studie dotazující 5030 šoférů v Německu pak vyšlo najevo, že 53 % lidí se v noci obává přehlédnutí chodce nebo cyklisty, a 43 % má strach, že si všimne překážky na silnici příliš pozdě. Nakonec 23 % řidičů vadí, když dostatečně dopředu nevidí, kudy cesta vede. Experti přitom tvrdí, že risk fatální nehody je v noci třikrát vyšší než ve dne.

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Světlomety Focusu tak budou spoléhat na dosavadní techniku přední kamery za čelním oknem, kterou již model využívá pro řadu asistenčních funkcí. Dle Fordu jde o mnohem lepší způsob mapování okolí než v případě využití dat GPS, které nemusí být vždy nejpřesnější a aktualizované. Kamera tak sleduje dopravní značky a pruhy na silnici až 65 metrů dopředu, čemuž se mohou světlomety zavčasu přizpůsobit a nasvítit okolí řidiči, jak je zrovna zapotřebí.

Nejenže tedy systém řidiči osvětlí lépe křižovatku po zaznamenání jejího značení, ale například také „čtením“ pruhů na silnici automaticky dopředu natočí proud světla do zatáčky, ještě před samotným natočením volantu. V propagačním videu ostatně Ford srovnává účinnost nových světlometů proti starému Focusu z roku 2003 a dokonce Escortu z roku 1968.

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Nové adaptivní světlomety jsou pochopitelně vybavené i funkcemi, které Ford používal již v minulosti. Samozřejmostí je tak automatické upravení toku a intenzity dálkových světel, abyste neoslnili protijedoucí řidiče, ale nadále viděli lépe a bezpečně před sebe.

„Jízda v noci by neměla být o nic složitější než ve dne. To je náš cíl. Naše poslední technologie osvětlení jsou dalším kouskem plánu, jak tohoto cíle dosáhnout,“ uvedl Michael Koherr, vývojový inženýr osvětlení evropské divize Fordu. Koherr mimo jiní pracuje i na budoucích systémech, které by pomocí termovizních kamer vyhledávaly a sledovaly chodce, cyklisty či větší zvířata až na vzdálenost 120 metrů.

TEST Lexus UX 250h F Sport Top: Pro nejdůležitější lidi na světě

Lexus UX 250h F Sport Top

O tom, že Lexus navrhuje a vyrábí opravdu krásná auta, není pochyb. A já se k řízení jednoho takového krasavce dostala. Nový Lexus UX 250h je první auto s hybridním pohonem, které jsem měla možnost vyzkoušet, a byla jsem z něj nadšená. Samozřejmě hlavně z holčičího pohledu, jak jinak.

dnes | AutoRevue.cz | 30 příspěvků
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků