Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Ford chce ještě zvýšit bezpečnost jízdy v noci a představuje proto nový systém adaptivních světlometů. Jako první dostane novinku již současný Ford Focus.

Nová technologie adaptivních předních světlometů je podle automobilky Ford prvním systémem, který bude na základě dopravních značek a značení na silnici upravovat proud světla mířící na cestu před vozem. Současný Ford Focus, který bude systémem vybaven jako první, tak bude „myslet dopředu“ a řidiči automaticky širším proudem světla osvětlí třeba kruhový objezd nebo křižovatku.

Přínos novinky zdůvodňuje Ford i vlastním průzkumem z několika zemí Evropy, v němž 81 % řidičů přiznalo, že má obavy z jízdy v noci. Z další studie dotazující 5030 šoférů v Německu pak vyšlo najevo, že 53 % lidí se v noci obává přehlédnutí chodce nebo cyklisty, a 43 % má strach, že si všimne překážky na silnici příliš pozdě. Nakonec 23 % řidičů vadí, když dostatečně dopředu nevidí, kudy cesta vede. Experti přitom tvrdí, že risk fatální nehody je v noci třikrát vyšší než ve dne.

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Světlomety Focusu tak budou spoléhat na dosavadní techniku přední kamery za čelním oknem, kterou již model využívá pro řadu asistenčních funkcí. Dle Fordu jde o mnohem lepší způsob mapování okolí než v případě využití dat GPS, které nemusí být vždy nejpřesnější a aktualizované. Kamera tak sleduje dopravní značky a pruhy na silnici až 65 metrů dopředu, čemuž se mohou světlomety zavčasu přizpůsobit a nasvítit okolí řidiči, jak je zrovna zapotřebí.

Nejenže tedy systém řidiči osvětlí lépe křižovatku po zaznamenání jejího značení, ale například také „čtením“ pruhů na silnici automaticky dopředu natočí proud světla do zatáčky, ještě před samotným natočením volantu. V propagačním videu ostatně Ford srovnává účinnost nových světlometů proti starému Focusu z roku 2003 a dokonce Escortu z roku 1968.

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Nové adaptivní světlomety jsou pochopitelně vybavené i funkcemi, které Ford používal již v minulosti. Samozřejmostí je tak automatické upravení toku a intenzity dálkových světel, abyste neoslnili protijedoucí řidiče, ale nadále viděli lépe a bezpečně před sebe.

„Jízda v noci by neměla být o nic složitější než ve dne. To je náš cíl. Naše poslední technologie osvětlení jsou dalším kouskem plánu, jak tohoto cíle dosáhnout,“ uvedl Michael Koherr, vývojový inženýr osvětlení evropské divize Fordu. Koherr mimo jiní pracuje i na budoucích systémech, které by pomocí termovizních kamer vyhledávaly a sledovaly chodce, cyklisty či větší zvířata až na vzdálenost 120 metrů.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4Motion (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 25 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků