Automobilka Smart vstupuje s pomocí čínského spojence do elektrické doby. Novinka #1 nabídne vysokou míru digitalizace a nebývale štědré rozměry. Překvapí i rychlostí dobíjení.
V poslední době jsme o značce Smart téměř neslyšeli, ale Mercedes měl s ní plné ruce práce. Provedl kompletní restrukturalizaci a připravil zcela nový model v duchu moderní doby. Ten se představil loni na autosalonu v Mnichově pod názvem Smart Concept #1.
Dle očekávání se Smart stal plně elektrickou značkou se zaměřením na ryze městské automobily, v nichž vynikal. Sériový model se od studie změnil pouze minimálně. Design sází na hladké a nekomplikované tvary doplněné luxusními prvky jako jsou elektrické kliky bezrámových dveří nebo panoramatické střecha.
S délkou 4270 mm a rozvorem 2750 mm jde na poměry Smartu o poměrně velký vůz. Vždyť poslední Smart Forfour II z roku 2019 měřil pouhých 3495 mm a elektrický Smart Fortwo dokonce jen 2695 mm.
Také šířka 1820 mm a výška 1640 mm poukazuje na dospělé auto. Litrová zážehová verze předchůdce vážila kolem 900 kg zatímco #1 se díky rozměrné baterii může pochlubit více než dvojnásobnou váhou 1 820 kg. Také jezdí na 19pacových kolech.
Nebojte, díky 200 kW motoru s točivým momentem 343 N.m. jde pořád o čipernou městskou hračku. Akumulátor s kapacitou 66 kWh by měl podle cyklu WLTP vystačit pro ujetí 420 až 440 km. Uhánět přitom můžete rychlostí až 180 km/h. Pomocí AC nabíječky s výkonem 22 kW se dostanete z 10 na 80 procent baterie za 3,5 hodiny. Alternativou je rychlé DC nabíjení výkonem až 150 kW, které zkrátí dobu procesu na 30 minut. Další výhodou platformy je použití vysokého podílu (75 procent) čipů s možností jejich vylepšování pomocí bezdrátových aktualizací. Novinkou je sílení digitálního klíče a udělení přístupu do vozu třetím osobám.
Vysokou míru digitalizace prezentuje i interiér. Ten sází na jednoduchou ergonomii, jelikož veškeré ovladače komfortních funkcí jsou integrovány do centrální dotykové obrazovky s úhlopříčkou 12,8 palce. Využít ale můžete i vyspělého avatara s hlasovým ovládáním. Veškerá jízdní data se zobrazují řidiči na štíhlém 9,2pakce širokém displeji.
Smart nezveřejnil datum oficiálního vstupu na trh. Je ale možné, že termínově upřednostní Čínu před Evropou. Nakonec, Smartu v elektrické budoucnosti pomohlo právě spojení Mercedesu s čínskou značkou Geely.
Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.
Smart fortwo • Smart fortwo kabrio • Smart forfour