Miniautíčka do města jsou nyní dávnou minulostí. Smart vstupuje do nové kategorie, kde ho čeká tvrdý střet s konkurencí.
Značka Smart započala svou existenci už před osmadvaceti lety. Ve své nejstarší éře produkovala populární vozítka ForTwo, která jste v první generaci mohli parkovat čumákem či zádí k obrubníku, aniž by vyčnívala do vozovky. Nabídku později doplnila exotickým Roadsterem a větším modelem ForFour. V roce 2016 přišla nová generace vozů na bázi Renaultu Twingo, nabízená také s elektrickým pohonem. Od roku 2019 je značka společným podnikem Mercedesu a čínského Gelly, které drží poloviční podíly.
Prvním plodem této spolupráce je vozidlo s originálním názvem Smart #1, postavené na modulární elektrické platformě SEA od holdingu Geely. Sériové provedení se bude držet rozměrů loňského konceptu, což znamená délku okolo 4,3 metru a šířku zhruba 1,9 metru. Na dosavadní poměry značky tedy půjde o dost velké auto, které se na rozdíl od předchozích Smartů bude muset poprat s mnoha vozy podobné kategorie.
Značka hlásí, že vůz prošel testováním v čtyřicetistupňových mrazech, má nízký součinitel aerodynamického odporu 0,29 a oficiálně se představí už 7. dubna. Ohledně elektrického pohonu zatím nic konkrétního nezaznělo, zatím jediný vůz na platformě SEA s názvem Zeekr 001 sice disponuje výkonem 400 kW a dojezdem až 700 kilometrů, pro nový Smart #1 ale čekáme o něco skromnější parametry. Spekulace zatím hovoří o 70kWh baterii a dojezdu přes 320 kilometrů. Novinka má jít nejprve na trh v Číně, na Evropu se prý dostane později.
Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.
Smart fortwo • Smart fortwo kabrio • Smart forfour