Nový silniční zákon: vláda jej prozatím měnit nebude

Nový silniční zákon bude platit v nezměněné podobě minimálně dalších šest měsíců. Na tomto se dnes dohodla vláda při svém zasedání, která prostudovala výsledky za první dva týdny jeho fungování. Vláda také prodiskutovala návrhy ministra vnitra Františka Bublana, který přišel s třemi variantami řešení dnešního stavu.

První z nich počítala se zvýšením počtu bodů pro řidiče z nynějších 12 na 18. Druhý s tím, že by některé přestupky byly hodnoceny menším počtem trestných bodů a třetí počítal s tím, že by se některé přestupky v určitém pásmu trestaly pouze pokutou a až poté i body. První návrh není řešením za situace, kdy jsou body udělovány na přestupky nerozeznávající nebezpečného řidiče a odmázávání bodů je prakticky vyloučené. I kdyby odebrání řidičáku následovalo po nasbírání 40 bodů, stejně se ho jednou může "dočkat" ten, kdo se jako nebezpečný řidič vůbec neprojevoval. Další dva návrhy lze označit za rozumné, bohužel byly prozatím poslány k ledu.

Řidiči se tak v brzké době nedočkají toho, po čem nejvíce volají. Aby za mírné překročení rychlosti nebyly automaticky udělovány i body, ale byla uložena pouze pokuta. Nedojde také, po vzoru z okolních zemí, k tomu, že řidič by absolvováním určitého školení mohl umazat určitý počet trestných bodů.

Hlavním odpůrcem jakékoli změny byl tradičně ministr dopravy Milan Šimonovský, který naopak požaduje jeho zpřísnění. Je ovšem zajímavé, že na jedné straně si bere příklady z různých státu Evropské Unie, kde došlo postupně k zpřísnění zákonů, ovšem již nebere v potaz, že tamní bodové systémy fungují úplně jinak. Body trestají pouze závažně přestupky a navíc umožňují řidičům absolvovat školení, za které jsou jim body umazávány. Např. v Rakousku nejsou body za překročení rychlosti udělovány vůbec, v Německu je udělení většiny bodových postihů závislé na tom, zda došlo k ohrožení dalších účastníků provozu. Navíc v obou zmíněných státech funguje systém postupných varování obvykle po třetinách nasbíraných bodů a prvním velkým trestem je půlroční zákaz řízení. Ale tak bychom mohli dlouho pokračovat, zkrátka a jednoduše - řidičák vám za nerozsvícená světla, nezapnuté pásy a držení telefonu v ruce seberou jen u nás, a to nejméně na rok... Podobně jako tomu, kdo způsobí vážnou nehodu.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků