Nový silniční zákon: vláda jej prozatím měnit nebude

Nový silniční zákon bude platit v nezměněné podobě minimálně dalších šest měsíců. Na tomto se dnes dohodla vláda při svém zasedání, která prostudovala výsledky za první dva týdny jeho fungování. Vláda také prodiskutovala návrhy ministra vnitra Františka Bublana, který přišel s třemi variantami řešení dnešního stavu.

První z nich počítala se zvýšením počtu bodů pro řidiče z nynějších 12 na 18. Druhý s tím, že by některé přestupky byly hodnoceny menším počtem trestných bodů a třetí počítal s tím, že by se některé přestupky v určitém pásmu trestaly pouze pokutou a až poté i body. První návrh není řešením za situace, kdy jsou body udělovány na přestupky nerozeznávající nebezpečného řidiče a odmázávání bodů je prakticky vyloučené. I kdyby odebrání řidičáku následovalo po nasbírání 40 bodů, stejně se ho jednou může "dočkat" ten, kdo se jako nebezpečný řidič vůbec neprojevoval. Další dva návrhy lze označit za rozumné, bohužel byly prozatím poslány k ledu.

Řidiči se tak v brzké době nedočkají toho, po čem nejvíce volají. Aby za mírné překročení rychlosti nebyly automaticky udělovány i body, ale byla uložena pouze pokuta. Nedojde také, po vzoru z okolních zemí, k tomu, že řidič by absolvováním určitého školení mohl umazat určitý počet trestných bodů.

Hlavním odpůrcem jakékoli změny byl tradičně ministr dopravy Milan Šimonovský, který naopak požaduje jeho zpřísnění. Je ovšem zajímavé, že na jedné straně si bere příklady z různých státu Evropské Unie, kde došlo postupně k zpřísnění zákonů, ovšem již nebere v potaz, že tamní bodové systémy fungují úplně jinak. Body trestají pouze závažně přestupky a navíc umožňují řidičům absolvovat školení, za které jsou jim body umazávány. Např. v Rakousku nejsou body za překročení rychlosti udělovány vůbec, v Německu je udělení většiny bodových postihů závislé na tom, zda došlo k ohrožení dalších účastníků provozu. Navíc v obou zmíněných státech funguje systém postupných varování obvykle po třetinách nasbíraných bodů a prvním velkým trestem je půlroční zákaz řízení. Ale tak bychom mohli dlouho pokračovat, zkrátka a jednoduše - řidičák vám za nerozsvícená světla, nezapnuté pásy a držení telefonu v ruce seberou jen u nás, a to nejméně na rok... Podobně jako tomu, kdo způsobí vážnou nehodu.

Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků