Nový silniční zákon: vláda jej prozatím měnit nebude

Nový silniční zákon bude platit v nezměněné podobě minimálně dalších šest měsíců. Na tomto se dnes dohodla vláda při svém zasedání, která prostudovala výsledky za první dva týdny jeho fungování. Vláda také prodiskutovala návrhy ministra vnitra Františka Bublana, který přišel s třemi variantami řešení dnešního stavu.

První z nich počítala se zvýšením počtu bodů pro řidiče z nynějších 12 na 18. Druhý s tím, že by některé přestupky byly hodnoceny menším počtem trestných bodů a třetí počítal s tím, že by se některé přestupky v určitém pásmu trestaly pouze pokutou a až poté i body. První návrh není řešením za situace, kdy jsou body udělovány na přestupky nerozeznávající nebezpečného řidiče a odmázávání bodů je prakticky vyloučené. I kdyby odebrání řidičáku následovalo po nasbírání 40 bodů, stejně se ho jednou může "dočkat" ten, kdo se jako nebezpečný řidič vůbec neprojevoval. Další dva návrhy lze označit za rozumné, bohužel byly prozatím poslány k ledu.

Řidiči se tak v brzké době nedočkají toho, po čem nejvíce volají. Aby za mírné překročení rychlosti nebyly automaticky udělovány i body, ale byla uložena pouze pokuta. Nedojde také, po vzoru z okolních zemí, k tomu, že řidič by absolvováním určitého školení mohl umazat určitý počet trestných bodů.

Hlavním odpůrcem jakékoli změny byl tradičně ministr dopravy Milan Šimonovský, který naopak požaduje jeho zpřísnění. Je ovšem zajímavé, že na jedné straně si bere příklady z různých státu Evropské Unie, kde došlo postupně k zpřísnění zákonů, ovšem již nebere v potaz, že tamní bodové systémy fungují úplně jinak. Body trestají pouze závažně přestupky a navíc umožňují řidičům absolvovat školení, za které jsou jim body umazávány. Např. v Rakousku nejsou body za překročení rychlosti udělovány vůbec, v Německu je udělení většiny bodových postihů závislé na tom, zda došlo k ohrožení dalších účastníků provozu. Navíc v obou zmíněných státech funguje systém postupných varování obvykle po třetinách nasbíraných bodů a prvním velkým trestem je půlroční zákaz řízení. Ale tak bychom mohli dlouho pokračovat, zkrátka a jednoduše - řidičák vám za nerozsvícená světla, nezapnuté pásy a držení telefonu v ruce seberou jen u nás, a to nejméně na rok... Podobně jako tomu, kdo způsobí vážnou nehodu.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků