Nový silniční zákon umožňuje vyhnout se odebrání řidičáku

Nový silniční zákon umožňuje vyhnout se odebrání řidičáku

Již od zítřka bude na českých silnicích platit nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, který mj. navrátí policistům možnost za určitých okolností odebrat řidiči na místě řidičský průkaz. Vykonání námi dlouhodobě kritizované pravomoci, která dává výkonné moci část moci soudní a která podle nás nemá v moderním právním řádu České republiky co pohledávat, však bude v praxi ještě problematičtější než pravomoc sama.

Zákonodárce, zjevně vědom si toho, že tato pravomoc může být policií zneužita či necitlivě použita, stanovil pro následné právní úkony extrémně krátké lhůty, aby případné pochybení policie mělo co možná nejmenší neblahé následky. Pakliže vám policisté zadrží řidičský průkaz, jde pouze o dočasné opatření, o samotném odebrání musí vždy rozhodnout správní orgán. Policie tak musí do dvou dnů od jeho zadržení předat podklady pro došetření celé záležitosti místně příslušnému správnímu orgánu (obecním úřadu), který má za povinnost do dalších pěti dnů zahájit správní řízení.

Pokud k zahájení správního řízení do pěti dnů nedojde, má obecní úřad povinnost zadržený řidičský průkaz bez zbytečného odkladu vrátit jeho držiteli a přestupek je uplynutím zmíněné lhůty promlčen. Zní to logicky a správně, jakékoli prodlužování čekání na vyřízení celé věci by pro neoprávněně potrestaného řidiče mohlo mít katastrofální následky a nutit obecní úřady k bezodkladnému vyřizování těchto záležitostí lze jedině schvalovat, věc má ale jeden háček.

Den zahájení = den doručení

Zákonodárce totiž opomněl, že datem zahájení správního řízení se nemyslí den jednostranného zahájení úkonu ze strany obecního úřadu, ale den přijetí oznámení o zahájení správního řízení ze strany potenciálního přestupce. A to může následovat později, ať už se bude obecní úřad snažit sebelépe. Oznámení je obvykle odesíláno doporučenou poštou s dodejkou a pokud si příjemce dopis vyzvedne později než do pěti dnů od doby, kdy obecní úřad dostal na stůl podklady pro zahájen řízení, může si s klidem pro svůj řidičák opět přijít. A obecní úřad mu jej musí vrátit, v řízení nelze dále pokračovat. Věc nemá ze strany obecních úřadů žádné rozumné řešení, příjemce nelze nijak přinutit, aby si dopis vyzvedl do pěti dnů, zde současná zákonná lhůta činí 10 dnů.

Úsměvné je v tomto směru prohlášení odcházejícícho ministra dopravy Šimonovského, který pro televizi Nova řekl: "Do pěti dnů zahájí správní úřad řízení, nikoli že bude někdo přijímat obsílky." Děkujeme, pane ministře, už asi víme, kde chyba vznikla... Ministr vlády by možná měl znát správní řád, který říká, že řízení je zahájeno dnem, kdy správní orgán oznámil zahájení řízení účastníkovi doručením oznámení, čili právě doručením oné obsílky.

Nebude to tak zlé

Je to celé špatně? Zdá se, že ano, ale věc je trochu složtiější. Celý problém se týká pouze řízení následujícího po odebrání ŘP ze strany policie, což je hloupost sama o sobě, kterou nemůžeme za žádných okolností schvalovat. Policista není soudce, blokové řízení není soud ani správní řízení a odebrání řidičského průkazu je trest natoli zásadní, že jej zkrátka nemůže udělovat jeden člověk a jedna instance zároveň. Možnost odebrání řidičáku po nasbírání trestných bodů či jinak není zmíněným problémem nikterak ohrožena, a tak se nebojme toho, že tresty nedopadnou na ty, na které dopadnout mají. Změní se pouze to, že policie přestane na místě rozhodovat o tom, o čem nemá, protože by tím ničemu nepomohla a naopak by potrestání hříšníka ztížila. Pokud ale předá podklady pro zahájení správního řízení obecnímu úřadu bez toho, aby řidiče na místě potrestala odebráním ŘP, může vše proběhnout se stejným závěrem, jen ne za 2+5 dní, ale klidně za 10. Je v moci správního úřadu do této doby věc vyřešit. Proto věc nechápeme negativně, situaci může vzhledem k nevěrohodnosti místní policie jedině prospět.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků