Nový silniční zákon: na komunikacích se tvoří dlouhé kolony

Nový silniční zákon: na komunikacích se tvoří dlouhé kolony

Nejede a nepojede

Týden platnosti nového silničního zákona přinesl mnoho zajímavých zjištění. Mimo ty pozitivní, za které lze považovat statistické snížení nehodovosti, celkové zklidnění dopravy, přinesl nový zákon i některá negativa, se kterými si policie neví pořádně rady.

Pomineme nyní sporné tresty za minimální překročení rychlosti a podíváme se na nový trend, který se objevil na silnicích. Tím je tvoření dlouhých kolon pomalu jedoucích vozů na silnicích o jednom pruhu v jednom směru.

Jednoduše řečeno, na silnici se jede rychlostí nejpomalejšího účastníka. Pokud se totiž řidič z obavy o postih za minimální překročení rychlosti, rozhodne jet v obci "pro jistotu" pouze 40 km/h, ostatní řidiči ho brzy dojedou a začne se tvořit kolona. Téměř nikdo z řidičů si však nedovolí předjíždět, protože by se mohlo stát, že během manévru překročí hranici 53 km/h, kdy ho změří městská, nebo státní policie a on zaplatí pokutu a dostane trestné body. Stejná situace pak panuje i mimo obce na silnicích o jednom jízdním pruhu v jednom směru.

Během jízdy se tak tvoří poměrně dlouhé kolony vozů, které jedou tak, jak se nejpomalejší z nich rozhodne. Tato situace dlouhých kolon pak komplikuje život jiným řidičům při odbočování z vedlejší na hlavní silnici, protože mezi vozy nejsou žádné mezery. Ve finále se pak v době vyššího provozu jezdí v obcích okolo 40 km/h a mimo ně okolo sedmdesáti až osmdesáti kilometry v hodině.

Na situaci jsem se vcelku podrobně zaměřil při víkendovém ježdění po moravských silnicích a výše zmíněný popis nebyl realitě příliš vzdálen. V úsecích, kde v minulosti nebyl problém se napojit na hlavní silnici, jsem musel často čekat desítky sekund, někdy i několik minut, než se v souvislé pomalu jedoucí koloně našlo místo.

Policie tápe, zbytečně

Nový trend jsem dnes konzultoval s příslušníkem dopravní policie, který mi jej potvrdil a osobně v něm vidí také velký problém. Dle jeho názoru je systém trestů částečně nesmyslný a v praxi působí zbytečně hodně komplikací. Jednou z možných řešení je tedy nastavení limitu překročení rychlosti, kdy by hříšníkovi hrozil pouze peněžitý trest jak je ostatně běžné snad ve všech evropských zemích. Od věci by nebylo ani zavedení zvláštního limitu pro předjíždění, který by u mnoha lidí odboural strach ze započetí takového manévru - např. ve Španělsku je možné při předjíždění limit legálně překpročit o 20 km/h.

Úplně postačující by ale bylo, kdyby se mnozí policisté začali chovat rozumně a pravidla vymáhali s otevřenou myslí, na všechno nemusí mít zváštvní předpis. Nikdo je nenutí pokutovat 54 km/h v obci nebo 110 km/h při předjíždění nebo prostě 110 km/h v noci na čtyřproudé okresce. Jeden limit nemůže dost dobře brát v úvahu všechny situace a ona ta devadeátka platí ve dne na zapadlé třímetrové okresce pro Š120 stejně jako na široké čtyřproudé silnici v noci pro F430, a to jistě nejsou srovnatelné situace. Jenže to bychom od policie asi chtěli příliš, myslet při práci se u nás zjevně nenosí...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků