Nový silniční zákon: na komunikacích se tvoří dlouhé kolony

Nový silniční zákon: na komunikacích se tvoří dlouhé kolony

Nejede a nepojede

Týden platnosti nového silničního zákona přinesl mnoho zajímavých zjištění. Mimo ty pozitivní, za které lze považovat statistické snížení nehodovosti, celkové zklidnění dopravy, přinesl nový zákon i některá negativa, se kterými si policie neví pořádně rady.

Pomineme nyní sporné tresty za minimální překročení rychlosti a podíváme se na nový trend, který se objevil na silnicích. Tím je tvoření dlouhých kolon pomalu jedoucích vozů na silnicích o jednom pruhu v jednom směru.

Jednoduše řečeno, na silnici se jede rychlostí nejpomalejšího účastníka. Pokud se totiž řidič z obavy o postih za minimální překročení rychlosti, rozhodne jet v obci "pro jistotu" pouze 40 km/h, ostatní řidiči ho brzy dojedou a začne se tvořit kolona. Téměř nikdo z řidičů si však nedovolí předjíždět, protože by se mohlo stát, že během manévru překročí hranici 53 km/h, kdy ho změří městská, nebo státní policie a on zaplatí pokutu a dostane trestné body. Stejná situace pak panuje i mimo obce na silnicích o jednom jízdním pruhu v jednom směru.

Během jízdy se tak tvoří poměrně dlouhé kolony vozů, které jedou tak, jak se nejpomalejší z nich rozhodne. Tato situace dlouhých kolon pak komplikuje život jiným řidičům při odbočování z vedlejší na hlavní silnici, protože mezi vozy nejsou žádné mezery. Ve finále se pak v době vyššího provozu jezdí v obcích okolo 40 km/h a mimo ně okolo sedmdesáti až osmdesáti kilometry v hodině.

Na situaci jsem se vcelku podrobně zaměřil při víkendovém ježdění po moravských silnicích a výše zmíněný popis nebyl realitě příliš vzdálen. V úsecích, kde v minulosti nebyl problém se napojit na hlavní silnici, jsem musel často čekat desítky sekund, někdy i několik minut, než se v souvislé pomalu jedoucí koloně našlo místo.

Policie tápe, zbytečně

Nový trend jsem dnes konzultoval s příslušníkem dopravní policie, který mi jej potvrdil a osobně v něm vidí také velký problém. Dle jeho názoru je systém trestů částečně nesmyslný a v praxi působí zbytečně hodně komplikací. Jednou z možných řešení je tedy nastavení limitu překročení rychlosti, kdy by hříšníkovi hrozil pouze peněžitý trest jak je ostatně běžné snad ve všech evropských zemích. Od věci by nebylo ani zavedení zvláštního limitu pro předjíždění, který by u mnoha lidí odboural strach ze započetí takového manévru - např. ve Španělsku je možné při předjíždění limit legálně překpročit o 20 km/h.

Úplně postačující by ale bylo, kdyby se mnozí policisté začali chovat rozumně a pravidla vymáhali s otevřenou myslí, na všechno nemusí mít zváštvní předpis. Nikdo je nenutí pokutovat 54 km/h v obci nebo 110 km/h při předjíždění nebo prostě 110 km/h v noci na čtyřproudé okresce. Jeden limit nemůže dost dobře brát v úvahu všechny situace a ona ta devadeátka platí ve dne na zapadlé třímetrové okresce pro Š120 stejně jako na široké čtyřproudé silnici v noci pro F430, a to jistě nejsou srovnatelné situace. Jenže to bychom od policie asi chtěli příliš, myslet při práci se u nás zjevně nenosí...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků