Nový silniční zákon je tady (resumé)

Nový silniční zákon je tady (resumé)

Kapitoly článku:


Předjíždění cyklistů

V novém zákoně je také drobná změna, která ukládá povinnost řidiči dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklistů. Novela tak mění nynější stav, kdy nutnost dávat znamení byla pouze v případě, že řidič vybočuje ze směru své jízdy, tedy v případě, že musí přejet při předjíždění do jiného pruhu, byť jedním kolem. Od července platí povinnost dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty i v případě, že setrváte ve svém původním jízdním pruhu a nijak z něj nevybočíte.

Této novince se v novém zákoně věnuje část § 17, který mj. říká:

(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.

Jízda v jízdních pruzích

Novela zákona také upřesnila některé nejasné body, které mnoho řidičů mátlo. Jedním z nich je i situace, která se týká jízdy na silnicích o více pruzích. Pokud totiž na silnici o třech a více pruzích chtějí současně do volného pruhu najet dva automobily, měly by se řídit pravidlem pravé ruky. Přednost tak tedy má vozidlo z "pomalejšího" pravého pruhu. Novela zákona tento stav jasněji definuje.

Stejný paragraf dále upravuje povinnost použití připojovacích pruhů, pokud na dané silnici existují, když doposud tato povinnost nebyla zákonem uložena.

Této novince se v novém zákoně věnuje část § 12, který mj. říká:

(6) Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středového jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu: obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích na vozovce.

(7) Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucího v průběžném pruhu. Není li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Kruhový objezd

Kruhové objezdy si tvůrci dopravních řešení zvykli používat jako univerzální řešení jakéhokoli křížení silnic, a tak u nás rostou jako houby po deśti. Novela přináší některé změny a to hlavně v otázce, zda dávat znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd. Od července bude tedy jasno a při vjíždění na kruhový objezd se nebude dávat znamení o změně směru jízdy.

Této novince se v novém zákoně věnuje část § 22, který mj. říká:

(5) Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.

A také část § 30, který mj. říká:

(5) Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle par. 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.

Zastavení a stání

Novela zákona také přináší několik zlepšení s parkováním. Mezi podstatné novinky patří možnost parkovat nejen souběžně s chodníkem nebo krajnicí, ale také šikmo, příp. kolmo a to i v případě, že takové parkování nebude vyznačeno dopravní značkou. Nesmí se ovšem zapomenout na to, že při stání musí zůstat min. jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 metry pro každý směr.

Novela dále umožňuje parkovat i v druhé řadě, ale je třeba dbát opatrnosti a takové vozidlo nesmí nijak ohrozit bezpečnost a plynulost dopravy a i v tomto případě je nutné, aby při takovém stání zůstal min. jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 metry pro každý směr.

Novela také umožní řidiči zastavit a stát i na vyhrazeném parkovacím místě (vyhrazené parkovací místo pro SPZ, firmu, atd.), ovšem maximálně po dobu 3 minut. Řidič přitom však nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, zvláště pak řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno. Na vyhrazeném parkovišti pro invalidy nelze zastavit a stát v žádném případě.

Řidič také nebude moci parkovat na vegetaci kolem silnic, pokud to nepovolí místní úprava.

Této novince se v novém zákoně věnuje část § 25, který mj. říká:

(1) Řidič smí zastavit a stát jen

a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo,

b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě."

a část § 27, který mj. říká:

(1) Řidič nesmí zastavit a stát

o) na vyhrazeném parkovišti, nejde-li o vozidlo, pro které je parkoviště vyhrazeno; to neplatí, jde-li o zastavení a stání, které nepřekročí dobu tří minut a které neohrozí ani neomezí ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, popřípadě neomezí řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno,

r) na silniční vegetaci, pokud to není povoleno místní úpravou provozu na pozemní komunikaci,

Průjezdný jízdní pruh na dálnicích

Úplnou novinkou je vytvoření tzv. průjezdného jízdního pruhu v kolonách na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla tak, aby mohly vozy zasahující u nehody, nebo při odstraňování překážky volně projet až k danému místu. Řidiči jsou povinni vytvořit takový pruh ještě před zastavením v zácpě. Pro ilustraci, jak mají takové pruhy vypadat poslouží přiložené obrázky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Průjezdní jízdní pruh na dvouproudé silnici --- a na tříproudé silnici.

Této novince se v novém zákoně věnuje část § 41, který mj. říká:

(8) Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Doporučujeme

Články odjinud