Nový silniční zákon: jaké změny navrhuje ODS?

Občanská demokratická strana, jmenovitě možný ministr dopravy Aleš Řebíček a Ivan Langer, který by měl ve vládě ODS zastávat funkci ministra vnitra , v uplynulých dnech představila svůj plán, jak by změnila nový silniční zákon. Souhrn změn je vcelku stručný, ale také překvapivě rozumný, z valné většiny řeší nejpalčivější problémy nového zákona, po jejichž odstranění by mohl fungovat bez výraznějších negativních vedlejších efektů, jak je tomu nyní.

ODS by změnila následující:

Zvýšení maximálního počtu trestných bodů z dnešních 12 na 18.

Rychlejší odepisování bodů - mimo odmazání bodů po určité době beztrestnosti nebo za určitou dobu nenasbírání většího než stanoveného počtu bodů, zavést i systém odmazávání bodů za absolvování různých seminářů, školení, školy smyku apod.

Zrušení sedmibodových trestů - snížit maximální počet trestných bodů udělovaných za jediný přestupek z dnešních sedmi na čtyři až pět.

Změkčení finančních trestů, zrušení některých bodových postihů - zrevidovat tresty za drobné přestupky. Např. u překročení rychlosti vytvořit určité pásmo bez bodu, pouze s pokutou. Sníži vysoké finanční tresty.

Zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnici - zvýšit rychlost na dálnicích ze 130 na 160 km/h. Pouze na místech, kde to tvar a stav vozovky nedovolí snížit rychlost dopravním značením na 130 km/h. Rychlosti v obci a mimo obec ponechat v dnešním stavu.

Absurdní tresty za parkování na místě pro invalidy - za tento přestupek neodebírat automaticky řidičský průkaz.

Úprava omezení jízdy kamionů - vrátit stav před 1. červenec a najít ve spolupráci s dopravci nový systém, který by vyhovoval jak veřejnosti, tak dopravcům.

Zrušit "pošťáckou výjimku" - zrušit oprávnění poštovním vozům zastavit kdekoli.

Upravit předjíždění cyklistů - v této chvíli musí řidič při předjíždění cyklisty dávat znamení o změně směru jízdy. A to i v případě, že předjíždí cyklistu v křižovatce.

Vychytat další chyby - zrušit některé paragrafy, např. ten, kdy i cyklista, jenž spadne z kola vlastní vinou a způsobí tak sám sobě zranění, může dostat velkou pokutu.

Zavést rozpětí pokut - v dnešní době jsou pokuty pevně dány, a tak nemohou refektovat závažnost přestupku. Je jasné, že překročení rychlosti v ranních hodinách před školou je větším rizikem pro chodce, než stejné překročení rychlosti v noci na čtyřproudové výpadovce.

Zrušit psychologické testy - ty musí nyní absolvovat všichni profesionální řidiči, zahraniční ovšem ne.

Navrhované změny korespondují s přáním umírněných odpůrců nového zákona a pro současný stav by dle našeho názoru byly určitě zlepšením. Je však třeba dodat, že bez současného tlaku na zlepšení práce policie a technického stavu silniční sítě nebude řešením žádné pouze zákonné opatření. Nová střecha na polorozpadlém domě zkrátka dobré bydlení nedělá...

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků