Nový silniční zákon: jaké změny navrhuje ODS?

Občanská demokratická strana, jmenovitě možný ministr dopravy Aleš Řebíček a Ivan Langer, který by měl ve vládě ODS zastávat funkci ministra vnitra , v uplynulých dnech představila svůj plán, jak by změnila nový silniční zákon. Souhrn změn je vcelku stručný, ale také překvapivě rozumný, z valné většiny řeší nejpalčivější problémy nového zákona, po jejichž odstranění by mohl fungovat bez výraznějších negativních vedlejších efektů, jak je tomu nyní.

ODS by změnila následující:

Zvýšení maximálního počtu trestných bodů z dnešních 12 na 18.

Rychlejší odepisování bodů - mimo odmazání bodů po určité době beztrestnosti nebo za určitou dobu nenasbírání většího než stanoveného počtu bodů, zavést i systém odmazávání bodů za absolvování různých seminářů, školení, školy smyku apod.

Zrušení sedmibodových trestů - snížit maximální počet trestných bodů udělovaných za jediný přestupek z dnešních sedmi na čtyři až pět.

Změkčení finančních trestů, zrušení některých bodových postihů - zrevidovat tresty za drobné přestupky. Např. u překročení rychlosti vytvořit určité pásmo bez bodu, pouze s pokutou. Sníži vysoké finanční tresty.

Zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnici - zvýšit rychlost na dálnicích ze 130 na 160 km/h. Pouze na místech, kde to tvar a stav vozovky nedovolí snížit rychlost dopravním značením na 130 km/h. Rychlosti v obci a mimo obec ponechat v dnešním stavu.

Absurdní tresty za parkování na místě pro invalidy - za tento přestupek neodebírat automaticky řidičský průkaz.

Úprava omezení jízdy kamionů - vrátit stav před 1. červenec a najít ve spolupráci s dopravci nový systém, který by vyhovoval jak veřejnosti, tak dopravcům.

Zrušit "pošťáckou výjimku" - zrušit oprávnění poštovním vozům zastavit kdekoli.

Upravit předjíždění cyklistů - v této chvíli musí řidič při předjíždění cyklisty dávat znamení o změně směru jízdy. A to i v případě, že předjíždí cyklistu v křižovatce.

Vychytat další chyby - zrušit některé paragrafy, např. ten, kdy i cyklista, jenž spadne z kola vlastní vinou a způsobí tak sám sobě zranění, může dostat velkou pokutu.

Zavést rozpětí pokut - v dnešní době jsou pokuty pevně dány, a tak nemohou refektovat závažnost přestupku. Je jasné, že překročení rychlosti v ranních hodinách před školou je větším rizikem pro chodce, než stejné překročení rychlosti v noci na čtyřproudové výpadovce.

Zrušit psychologické testy - ty musí nyní absolvovat všichni profesionální řidiči, zahraniční ovšem ne.

Navrhované změny korespondují s přáním umírněných odpůrců nového zákona a pro současný stav by dle našeho názoru byly určitě zlepšením. Je však třeba dodat, že bez současného tlaku na zlepšení práce policie a technického stavu silniční sítě nebude řešením žádné pouze zákonné opatření. Nová střecha na polorozpadlém domě zkrátka dobré bydlení nedělá...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků