Nový výkonný ředitel Kódži Sató vysvětlil plány japonského gigantu na nadcházející roky. Změny se dotknou aut, prodeje i služeb.
Dlouholetý výkonný ředitel Toyoty Akio Tojoda odstoupí k 1. dubnu 2023 ze své funkce a stane se předsedou správní rady. Na jeho pozici nastoupí Kódži Sató, který do firmy nastoupil v roce 1992 a postupně se vypracoval na prezidenta Lexus International a Gazoo Racing. Doposud měla japonská automobilka k čistokrevným elektromobilům poměrně vlažný přístup, její první globální vůz na baterie bZ4X se představil teprve vloni, ale to se má brzy změnit. Značka urychlí vývoj nové generace elektroaut, jejichž prvním zástupcem bude zcela nový Lexus v roce 2026.
„Abychom mohli dodávat atraktivní bateriové vozy většímu počtu zákazníků, musíme zefektivnit strukturu vozu a - s ohledem na přístup „elektromobily především - musíme zásadně změnit způsob podnikání, od výroby až po prodej a servis. Lexus bude v čele této transformace,“ uvedl nastupující výkonný ředitel Sató.
Nemá ale jít o radikální obrat v nastaveném kurzu, i když sám Sató ve vyjádření pro agenturu Reuters uznal, že ohledně bateriových elektromobilů má automobilka skluz. Tento stav částečně přisuzuje chybné komunikaci. Plánem i nadále zůstává prodej 3,5 milionu elektromobilů do roku 2030.
Na jiné druhy pohonu ale Toyota nezanevře. Má slibně rozjeté vodíkové projekty na dvou frontách – jednak vozidla s palivovým článkem typu Mirai (v prodeji je již druhá generace), a také spalovací motory na vodík, které zatím existují v experimentální a prototypové fázi. Samozřejmě bude pokračovat s hybridním pohonem, u nějž si díky Priusu vybudovala značný náskok před zbytkem světa. Nyní představila pátou generaci, která do Evropy dorazí ve formě plug-in hybridu. Různá další vozidla mají být vyvíjena a nabízena dle regionálních potřeb různých trhů.
Dalším pilířem pokroku bude zcela nový operační systém Arene, který bude zahrnovat vše od základních funkcí vozu přes konektivitu a komunikaci až po pokročilé systémy autonomního řízení. Podle zpráv Nikkei Asia má být nasazen v roce 2025, kromě většího propojení různých prvků v rámci vozu by mohl představovat také nový zdroj příjmů díky předplaceným či krátkodobě aktivovaným službám. Systém Arene bude nabídnut partnerskému Subaru a také různým startupům, které mohou ocenit vývojářsky přívětivé prostředí s možností práce paralelně či na dálku a také simulacemi plus virtuálním testováním pro snazší/rychlejší nasazení různých prvků do skutečných vozidel.
Kódži Sató: nový prezident a výkonný ředitel Toyoty
Narodil se 19. října 1969. V březnu 1992 ukončil bakalářské studium strojního inženýrství na univerzitě Waseda a v dubnu téhož roku nastoupil do společnosti Toyota Motor Corporation (TMC). V lednu 2016 byl Sató jmenován hlavním inženýrem společnosti Lexus International Co. V dubnu 2017 byl povýšen na výkonného generálního ředitele a stal se odpovědným za společnost Lexus International Co. V lednu 2019 se stal výkonným viceprezidentem společnosti Lexus International Co.
V lednu 2020 byl povýšen na provozního ředitele a stal se prezidentem společnosti Lexus International Co. V září 2020 byl jmenován prezidentem společnosti GAZOO Racing Company. V lednu 2021 byl povýšen na provozního ředitele a jmenován ředitelem pro budování značky. Od 1. dubna 2023 se stává novým prezidentem a výkonným ředitelem TMC.
|