Nový šéf ŘSD Pavol Kováčik: ŘSD není v krizi. Můžeme však čekat změny

Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík byl ve funkci pouhé tři dny a už stihl odvolat šéfa ŘSD Jana Kroupu. Do vedení dosadil Pavola Kováčika, který odpovídal na dotazy deníku E15.

V čele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nahradil Jana Kroupu Pavol Kováčik. Jednou ze změn, kterou chce v často kritizované organizaci provést, je ústup od nejnižší ceny coby hlavního kritéria ve veřejných zakázkách.

„Je to trend v Evropě. Vyspělé země už před několika lety začaly opouštět kritérium nejnižší ceny jako nevýhodné, které ne vždy přináší nejlepší hodnotu,“ říká Kováčik v rozhovoru pro deník E15.

To bylo rychlé! Novým ministrem dopravy bude Vladimír Kremlík

To bylo rychlé! Novým ministrem dopravy bude Vladimír Kremlík

Jak dlouho probíhala vaše jednání s ministrem Vladimírem Kremlíkem (za ANO) o jmenování šéfem ŘSD?

Tři týdny.

Lze předpokládat, že na nesnadné pozici šéfa ŘSD budete čelit silné kritice za pomalou výstavbu. Kladl jste si nějaké podmínky, než jste jmenování přijal?

S panem Kremlíkem se známe už z doby jeho působení na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Nebylo to naše první setkání. Nabídka mne překvapila. Rozebrali jsme si priority a představy, pak jsem ji přijal.

Lišily se nějak vaše představy?

Nebyly zásadně rozdílné. Zaměříme se více na investiční přípravu, výstavbu a na proaktivní přístup k řešení problémů.

Co si konkrétně představit pod změnami v investiční přípravě?

Především přestavění vnitřní organizace na projektové řízení v části investiční přípravy a výstavby. To dnes chybí a je jeden z důvodů, proč organizace není v oblasti investiční přípravy dostatečně výkonná. Přijde také revize všech nastavených procesů, abychom minimalizovali lhůty, které nám běží. A současně abychom mohli lépe předvídat chyby, jež se objeví a které způsobí následná prodlení.

Dálniční známky 2019: Takto budou vypadat. Ceny se opět nemění

Dálniční známky 2019: Takto budou vypadat. Ceny se opět nemění

Zadáte audit současných smluv ŘSD?

Určitě ano. Všechny živé smluvní vztahy prověřím.

Přivedete si na ŘSD své lidi, chystáte personální změny?

Zatím nemám žádné kandidáty, které bych chtěl přivést. Počítám s týmem, který na ŘSD nyní působí. Každý ode mne dostane možnost se projevit. Předpokládám organizační změny, zatím nejsou termínově ani obsahově definovány.

Budete tlačit na zvyšování rozpočtu ŘSD?

Vnímám, že finanční objemy jsou vybalancovány a odpovídají stavu a stupni investiční přípravy. Bude záležet, jaké projekty budeme mít připravené.

Hlavním cílem vašeho jmenování je dle ministra zrychlení výstavby. Jak toho chcete dosáhnout?

Budeme hledat prostor ve stávajících smluvních vztazích, to však bude obtížné. Do budoucna se chceme zaměřit na kvalitu smluvních vztahů a na rychlost.

To váš předchůdce nečinil?

Činil, špatně jsem se vyjádřil. Je pravdou, že až na několik výjimek je většina výběrových řízení orientováno na nejnižší cenu. V některých případech prvek jediného kritéria nejnižší ceny může upozaďovat jiné výhody. Například reálnou lhůtu výstavby. Jedním z mých řešení bude neklást cenu jako první a jediné kritérium. Je to trend v Evropě. Vyspělé země už před několika lety začaly opouštět kritérium nejnižší ceny jako nevýhodné, které ne vždy přináší nejlepší hodnotu.

Německo chce provádět namátkové testy emisí u aut všech značek

Německo chce provádět namátkové testy emisí u aut všech značek

V jakém stavu ŘSD přebíráte, jak hodnotíte práci vašeho předchůdce?

Jde o fungující organizaci v dobrém personálním i finančním stavu. Nedá se hovořit o krizi ani o zásadních problémech. Představa pana ministra je využít mých zkušeností v oblasti investiční výstavby, aplikovat jiný model řízení.

Dlouho se mluví o transformaci ŘSD na akciovou společnost. Pomohlo by to?

S ministrem jsme tuto otázku diskutovali. Ano, je to jedna z forem, není ale nezbytně nutná. Potřebujeme více analyzovat pozitiva a negativa případné transformace. K učinění rozhodnutí máme málo analýz.

Autor: Jiří Liebreich

Rozhovor vyšel na serveru E15.cz >>>

TEST Volkswagen Grand California 680: Dovolená na Slovensku jezdící, spící

Volkswagen Grand California 680

Největší obytný Volkswagen měří na délku skoro sedm metrů, přitom ale jezdí jako klasická dodávka. Jeho schopnosti jsme vyrazili prověřit na Slovensko.

včera | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

11.  8.  2020 | Michal Dokoupil | 70 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 56 příspěvků