Nový Saab 9-5 podstoupil tvrdý crash test, naboural sám do sebe

Vskutku pozoruhodným způsobem se Saab rozhodl prezentovat bezpečnost svého nejžhavějšího želízka v ohni trhu, nové 9-5. Crash testy jsou nám všem jistě dobře známou metodou ověřování pasivní bezpečnosti osobních automobilů - to se ve své podstatě v laboratorních podmínkách pošle vůz proti překážce jistých parametrů a vyhodnotí se, jaký měl náraz následky pro samotný vůz a především pro jeho posádku tvořenou pochopitelně testovacími figurínami.

Saab na to ale šel jinak a trochu masochisticky poslal dva vozy typu 9-5 proti sobě. Naštěstí nezašel až tak daleko, že by dovnitř posadil své lidi odpovědné za vývoj bezpečnostních prvků, i tak ale celá situace více připomíná to, co se může stát ve skutečném provozu. Jakkoli je zrovna čelní náraz dvou vozů dost nepravděpodobný a tudíž výjimečný, je právě taková nehoda jednou z nejnebezpečnějších.

S jakými následky náraz dvou „devět-pětek” skončil zhodnoťte sami z přiloženého videa. My jen dodáme, že náraz proběhl v rychlosti 60 km/h. Zajímavé je, že i na oficiálním videu automobilky si celou událost komentující dáma dovolí zmínit součet rychlosti obou vozů, což je naprosto zbytečný a nicneříkající údaj. Takovýto čelní náraz dvou stejně těžkých a stejně defomovatelných vozů, kdy každý z nich jede 60 km/h, pochopitelně odpovídá nárazu každého z nich do pevné nedeformovatelné překážky v téže rychlosti tj. není o nic nebezpečnější než případný crash test šedeátkou „do zdi”. Zmiňování cifry 120 km/h je jen zbytečně matoucí, vyvolává už tak dostatećně zakořeněný mylný dojem, že při čelním nárazu dvou vozů se rychlosti obou z nich sčítají a následky odpovídají nárazu každého z vozů do pevné pŕekážky ve výsledné rychlosti. To je samozřejmě absolutní nesmysl, následky nárazu Saabu 9-5 do pevné překážky v rychlosti 120 km/h by byly přibližně čtyřikrát horší než v případě této nehody a z imaginární posádky by pravděpodobně zbylo něco jako reálná kaše. Ale to je téma, které se na AutoRevue.cz přetřásalo již několikrát a uvědomělému čtenáři je toto vše jistě dobře známo...

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 206 příspěvků