Nový Saab 9-3: fascinace dokonalostí

(první dojmy) Hned začerstva jsme přímo ve Švédsku vyzkoušeli inovovaný Saab 9-3. Znamená opravdu slibovaný posun vpřed?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie tradičního modelu, Motorizace pod kapotou
  2. Technika víceméně globální?, Už není co zlepšovat, Pohoda za volantem
  3. Nastala doba přeplňovaná?, Dieselové TwinTurbo svědčí spotřebě, Podvozek vás nevytřese, XWD deset let po konkurenci?
  4. Dobrá zpráva pro sobíka, Technické údaje

Saab 9-3 je tím nejtradičnějším v nabídce švédské automobilky. Saab nikdy nepatřil k masovým značkám a toho na počátku devadesátých let stálo samostatnost. Nový vlastník General Motors se saabu nevěnoval tolik jako Ford Volvu, ale časy se mění i v menší z obou švédských automobilek. Blýská se s posledním faceliftem stylové devět-trojky na lepší časy?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradiční model

Automobilka Saab vznikla na podzim roku 1945 restrukturalizací původně letecké továrny. Po vzoru se zřejmě poohlédli v čechách, kde se tehdy vyrábělo Aero Minor. Rovněž pod kapotou se usídlil konstrukčně levný dvoutaktní motor, kterým před válkou oslňoval české aerovky a německá DKW. Vývoj trval několik let a od roku 1949 se začal vyrábět model 92 s dvoutaktním dvouválcem pod kapotou. Přes model 93 a kombi 95 se automobilka v šedesátých letech dostala k licenčnímu čtyřtaktnímu čtyřválci Ford, který se usídlil i pod kapotou dnes již klasického modelu 99. Jeho tvary odskočily od původních devadesátekdvojek výrazně kupředu a příliš je nezměnil ani v roce 1979 představený nástupce, model 900 v tří a pětidvéřovém provedení. Ten se proslavil zvláště ve sportovní verzi Saab 900 Turbo, která navazovala na jeden z nejrychlejších automobilů sedmdesátých let, Saab 99 Turbo.

V roce 1980 si Stiq Blomqvist dojel za volantem Saabu 99 Turbo pro titul mistra světa v rallye. Bylo to ostatně poprvé, kdy v rallyovém klání zvítězil vůz s turbomotorem. To už ale přebíral štafetu model 900, který se v roce 1986 představil také ve verzi Cabrio.

V roce 1989 se vlastníkem Saabu stal americký koncern General Motors. Tehdejší pozornost se věnovala především vrcholnému modelu 9000, a tak se model 900 dočkal druhé generace teprve v roce 1993. Podvozková platforma byla společná s Opelem Vectra, novinkou bylo dvoulitrové turbo nebo automatická spojka Saab Sensonic. V roce 1998 se představil řádně faceliftovaný model 900 pod novým obchodním označení 9-3, který v březnu 1999 doplnila vrcholná verze Viggen. Model 9-3 se vyráběl v karosářských verzích pětidvéřový hatchback, kupé a kabriolet. Mnoho parády s ním Saab nenadělal, a tak přešel k závěrečné fázi opusu, který se stala druhá generace modelu 9-3 představená v roce 2002 jako 9-3 SportSedan, v roce 2003 doplněná kabrioletem a v roce 2005 designově vyváženým SportCombi. Právě tato generace se letos dočkala tak výrazného faceliftu, že se ani nechce věřit v příchod nové generace příští rok.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motorizace pod kapotou 9-3

Trochu netradičně začínáme pohonnými jednotkami, protože ty jsou daleko důležitější než facelift dnes již tradiční devěttrojky. Co se tak převratného událo pod kapotou?

Základní jednaosmička rozhodně nepatří k zázrakům pod kapotou, Saab s ní má podobnou dynamiku jako nejbližší konkurent Volvo S40 s objemově shodným motorem. Zážehový čtyřválec s litinovým blokem a hliníkovými hlavami válců má zdvihový objem 1 796 ccm a konstrukci DOHC. Šestnáctiventilový rozvod a elektronické zapalování Siemens ECM patří ke globálnímu standardu. To potvrzují i papírové hodnoty - maximální výkon 90 kW (122 k) při 6 000 ot./min. a největší točivý moment 167 Nm při 3 800 ot./min. Saab s ním dosahuje až 200 km/h a kombinovaná spotřeba činí 7,7 l/100 km.

Další benzinový čtyřválec klame obchodním označením. 1.8t totiž překvapivě znamená přeplňovaný dvoulitr. Ten již má hliníkový blok i hlavy válců, konstrukci DOHC a 16 ventilů. Čtyřválec o objemu 1 998 ccm dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150 k) při 5 500 ot./min. Největší točivý moment činí 240 Nm při 2 000 – 3 500 ot./min. Saab s ním dosahuje až 210 km/h a kombinovaná spotřeba u sedanu činí 7,6 l/100 km. Ve verzi Biopower je schopen spalovat také palivo E85.

Další v řadě je 2.0t - tentokrát již skutečně dvoulitr. Jedná se o totožný základ nadopovaný větším turbodmychadlem na výkon 129 kW (175k) při 5 500 ot./min. a točivý moment 265 Nm při 2 500 - 3 500 ot./min. Ve verzi Biopower výkon stoupá až na 147 kW (200 k) při 5 500 ot./min. a maximální kroutící moment dokonce na turbodieselových 300 Nm při 2 500 - 4 000 ot./min. Vrcholná verze saabovského dvoulitrou pak sahá po 188 kW (210 k) výkonu a kroutící moment stoupá na 350 Nm v dosti širokém pásmu 1 800 - 5 000 ot./min.

Komu nastačí typicky švédské turbomotory, ten vezme zavděk „americkým” šestiválcem 2,8 V6 Turbo o zdvihovém objemu 2 792 ccm. Te přináší globální techniku a velký objem. Základem je hliníkový bolk a hlava válců, dvojstupňové přeplňování, variabilní časování 24 ventilů a elektronické zapalování Bosch Motronic. S tímto motorem si již Saab sáhne na 250 km/h.

A když už by chtěl někdo jezdit svižně se Saabem a mít nízkou spotřebu, k dispozici jsou naftové čtyřválce vyvinuté v kooperaci General Motors a italské automobilky Fiat potažmo Alfa Romeo. Základem motorů o zdvihovém objemu 1 910 ccm je litinový bolk a hliníkové hlavy válců. V případě osmiventilového rozvodu se jedná o archaickou konstrukci SOHC, v případě šestnáctiventilového o DOHC. Všechny turbodiesely disponují přímým vstřikováním common-rail, pouze nejsilnější z nich disponuje jeho poslední generací.

Osmiventilová devatenáctistovka má maximální výkon 88 kW (120 k) při 3 500 ot./min. a na dnešní poměry skromný největší kroutící moment 280 Nm při 2 000 – 2 800 ot./min. Také s ní dosahuje sedan až 200 km/h a při úsporné jízdě exceluje kombinovanou spotřebou 5,4 l/100 km.

Šestnáctiventilová verze už je jiná písnička. Osvědčený turbodiesel dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min. a kroutícího momentu 320 Nm při 2 000 – 2 750 ot./min. Saab s ním dosahuje až 210 km/h, z nuly na stovku zrychlí za 9,5 s (verze sedan). Kombinovaná spotřeba pak činí u sedanu 5,8 l/100 km.

Vrcholem a novinkou v nabídce je zbrusu nové twinturbo 1.9 TTiD 16 V. Jaký je tedy další z řady twinturbodieselů, které se prosadily u Peugeotu, Citroënu nebo BMW? Čistě papírově nabízí 132 kW (180 k) při 4 000 ot./min. Kroutící moment 400 Nm vrcholí při nízko položených 1 850 - 2 750 ot./min. Z tohoto úhlu pohledu slibuje bravurní dynamiku a kontinuální zátah. O tom ale více v jízdních dojmech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie tradičního modelu, Motorizace pod kapotou
  2. Technika víceméně globální?, Už není co zlepšovat, Pohoda za volantem
  3. Nastala doba přeplňovaná?, Dieselové TwinTurbo svědčí spotřebě, Podvozek vás nevytřese, XWD deset let po konkurenci?
  4. Dobrá zpráva pro sobíka, Technické údaje
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků